• سه شنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ / ساعت ۱۷:۵۰:۲۸
  • شناسه خبر: 1479
تحول در آموزش و پرورش تنها راه نجات ملت‌های مسلمان

مسامحه و سهل انگارى در تعلیم و تربیت خیانت به اسلام و جمهورى اسلامى و استقلال فرهنگى یک ملت و کشور مى ‏باشد و باید از آن احتراز کرد.

آموزش و پرورش

 

آموزش و پرورش مطلوب در مکتب امام خمینی(ره)

روشی را که ایشان برای تحقق اهداف آموزش و پرورش مطلوب بر می‌شمارند عبارت‌اند از:
۱ – تعلیم بر اساس تعالیم قرآن: «تنها راه تربیت و تعلیم راهى است که از ناحیه‌ی وحى و مربى همه‌ی عالم رب العالمین، تنها راه آن راهى است که از ناحیه‌ی حق تعالى ارایه مى‏شود.»(۱۳) و ایشان شخص خارج از نظام آموزشی انبیا را نه تنها مفید نمی‌دانستند بلکه مضر و خطرناک می‌شماردند: «(انسان) تحت تعلیم و تربیت انبیا نرود، هیچ فرقى ما بین این فرد با آن فردى که یک عالم را دارد مى‏چاپد در روحیّات نیست، در عمل هست؛ از باب این که‏ این دستش نمى‏رسد، او دستش مى‏رسد.»(

۲– بر اساس تعالیم انبیا و بنابر تصریح قرآن، تزکیه بر تعلیم مقدم است و ایشان تأکید داشتند که حداقل باید تزکیه و تربیت با تعلیم و تعلم همراه باشد و در قاموس ایشان واژه‌ی تعلیم و تعلم همواره با واژه‌ی تربیت و تهذیب همراه بود: «خداى تبارک و تعالى در مورد تزکیه، در مورد تعلیم، تربیت، آموزش و پرورش با تعبیر منت گذاشتن بر مردم مى‏فرماید. منت گذاشته و پیغمبر را براى آموزش و پرورش فرستاده و پرورش را قبل از آموزش ذکر مى‏فرماید: «یُزَکّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ» …»

«چه علوم اسلامى و فلسفه‌ی اعلا باشد؛ و چه علوم طبیعى و امور مربوط به طبیعت باشد. اگر همراه با تعلیم، تربیت نباشد؛ همراه با تعلم تربیت نباشد، تربیت انسانى نباشد، یک حیوانى هست انسان که انبارى از معلومات هم دارد اما به حسب واقع حیوان پر معلومات است…»

۳ – تعلیم و تربیت در مکتب امام خمینی(ره) باید جهت‌دار و دارای سمت و سویی خدایی باشد تا سازنده باشد. در این مکتب علم توحید و خداشناسی هم اگر برای خدا نباشد تاریکی و خطر به همراه خواهد داشت:

«باید بشر به فکر این باشد که آن چیزهایى که مقصد است و براى تربیت انسان است، براى آموزش انسان است، براى تعلیم انسان است، جهت به آن بدهد. چنان‌چه دانشگاه‌ها جهت به آن داده نشود، همان دانشگاه‌هایى مى‏شود که در بین بشر هست و از همان دانشگاه‌ها قواى مخرّبه بیرون مى‏آید و اگر جهت به آن داده بشود، دانشگاه‌ها کارى مى‏کنند که مسلسل‌ها نمى‏تواند، بکند…

تحول در آموزش و پرورش تنها راه نجات ملت‌های مسلمان

حضرت امام راحل با این بینش تنها راه رهایی کشورهای اسلامی را از دست جهان‌خواران، تحول در نظام آموزش و پرورش می‌دانستند و می‌فرمایند: «سایر کشورهاى مستضعف جهان اگر بخواهند از دام‌هاى شیطنت آمیز قدرت‌هاى بزرگ تا آخر نجات پیدا کنند چاره‏اى جز اصلاح فرهنگ و استقلال آن ندارند؛ و این میسر نیست جز با دست اساتید و معلمان متعهدى که در دبستان‌ها تا دانشگاه‌ها راه یافته‏اند…»

با توجه به ترازهای آموزش و پرورش مطلوب مکتب امام خمینی(ره) و وضع موجود، با تمام پیشرفت‌هایی که در این زمینه صورت گرفته تا رسیدن به آن نظام مطلوب بسیار فاصله داریم و از آن‌جا که به فرموده‌ی خلف شایسته‌ی آن سفر کرده، رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ خیر دنیا و آخرت ما در گروی برقراری مکتب امام خمینی(ره) می‌باشد بنابراین برای این مهم کمر همت باید بست و فارق از دیدگاه‌های مادی که در مقطعی حاکم شد و به مراکز آموزشی به عنوان بنگاه‌های اقتصادی می‌نگریست به هشدار آن سفر کرده به دقت توجه کنیم که فرمود: «مسامحه و سهل انگارى در تعلیم و تربیت خیانت به اسلام و جمهورى اسلامى و استقلال فرهنگى یک ملت و کشور مى ‏باشد و باید از آن احتراز کرد.»

منبع :تبیان



دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + دو =

گیشه روزنامه
نظرسنجی و بایگانی