• چهارشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۷ / ساعت ۱۸:۱۴:۲۲
  • شناسه خبر: 1923
رابطه حجاب و سیاست
داخل ماشین حریم خصوصی است یا عمومی؟/حجاب یک امر مردمی است نه سیاسی

اگر کسی در حریم عمومی در بعد اعتقادی نسبت به حجاب هیچ‌گونه علاقه، کشش و تمایلی نداشته باشد، مطلقاً به هیچ کسی مربوط نمی‌شود.

بدون توقف

یکی از موضوعاتی که در سطح جامعه بسیار سؤال برانگیز بوده به طوری که از مردم عادی گرفته تا مسئولین و سیاستمداران و سلبریتی ها در آن وارد صحبت و ارائه نظر شده اند، موضوع حجاب و بی حجابی است. این روزها شاهد هستیم که رسانه ملی طی برنامه ای با عنوان “بدون توقف” به موضوعات چالشی در جامعه پرداخته و در رابطه با آن از افراد برجسته علمی مرتبط دعوت کرده و طی گفتگوی دو طرفه به سؤالات و شبهات در این رابطه پاسخ می دهد.

در شماره ۴۲ برنامه “بدون توقف” دکتر علی غلامی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در رابطه با موضوع حجاب به بیان مطالبی پرداخته است.

اگر ماشین در موقعیتی قرار گرفته که قابل دیدن و دسترسی برای دیگران باشد نمی‌توان گفت که حریم خصوصی است چرا که در حریم خصوصی مطرح شد که جایی است که افراد برای رسیدن یا دیدن آن نیازمند تلاش باشند.

 

حریم خصوصی چه معنایی دارد؟

علی غلامی، با طرح عنوان حریم خصوصی و ارائه تعریفی از آن، حریم خصوصی را محدوده مادی و معنوی می داند که هر کسی برای خودش قائل بوده و دوست ندارد دیگران بدون اجازه به آن ورود پیدا کنند.

غلامی با در نظر گرفتن حجاب در محدوده حریم خصوصی، تکلیف کسانی که می خواهند حجاب را از این حریم خصوصی وارد حریم عمومی کنند، این گونه شرح می دهد؛ در این جابجایی باید ۲ نکته در موضوع حجاب را از هم جدا کنیم؛ ۱- بعد اعتقادی حجاب و ۲- بعد رفتاری حجاب. به طوری که اگر کسی در حریم عمومی در بعد اعتقادی نسبت به حجاب هیچ گونه علاقه،کشش و تمایلی نداشته باشد، مطلقاً به هیچ کسی مربوط نمی شود. مسأله و بحث از جنبه رفتاری حجاب است؛ یعنی آنچه از یک شخص بروز پیدا می کند، که در این حالت باید این سؤال پاسخ داده شود که؛ حوزه تأثیر و تأثر جنبه رفتاری حجاب تنها به خود فرد بر می گردد یا به دیگران هم مربوط می شود؟

حجاب به حریم عمومی ربط دارد

علی غلامی با مطرح کردن نظریه اجتماعی که البته اسلام هم بر آن صحه گذاشته معتقد است وقتی انسان ها تصمیم می گیرند زندگی اجتماعی داشته باشند می پذیرند که از برخی حقوق صرف نظر کرده و نیز یک سری تکالیف را بپذیرند تا بتوانند از مزایای زندگی اجتماعی بهره مند شوند. بنابر این پاسخ این سؤال که چرا انسان ها در حریم عمومی، وقتی با هم هستند دچار محدودیت می شوند این است که؛ چون اقتضای زندگی اجتماعی این است و ربطی به اسلام ندارد.

داخل ماشین حریم خصوصی است یا عمومی؟

مطرح شد که حریم خصوصی جایی است که افراد چه به لحاظ فیزیکی چه به لحاظ دیدن و چه به لحاظ شنیدن امکان ورود به آن را به طور عادی و بدون زحمت ندارند؛ به عبارتی در محل مرئا و منظر نباشد. اگر ماشین در موقعیتی قرار گرفته که قابل دیدن و دسترسی برای دیگران باشد نمی توان گفت که حریم خصوصی است چرا که در حریم خصوصی مطرح شد که جایی است که افراد برای رسیدن یا دیدن آن نیازمند تلاش باشند.

حریم خصوصی محدوده مادی و معنوی است که هر کسی برای خودش قائل بوده و دوست ندارد دیگران بدون اجازه به آن ورود پیدا کنند.

 

اگر دخترم فاطمه این کار را کرده بود دستش را قطع می‌کردم

غلامی مقابله با رانت و فسادهای اقتصادی را یکی از مسائل مهم کشور دانست و در این رابطه به داستان دزدی زنی از قبیله بزرگ اشاره کرد که دزدی او ۱۴ شرط برای قطع کردن انگشتانش را داشت و پیامبر اسلام در مورد او بدون در نظر گرفتن هیچ تسامحی حکم را اجرا کردند و فرمودند: “اقوام قبل هلاک شدند به دلیل اینکه احکام را در رابطه با ضعفاء اجرا می کردند و در برابر اغنیاء با توجیه از اجرا کردنش خودداری می کردند.” بعد پیامبر می فرمایند: “به خدا قسم اگر دخترم فاطمه این کار را کرده بود دستش را قطع می کردم.”

حجاب امری است مردمی نه سیاسی

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق در رابطه با اینکه چرا با وجود اینکه موضوع حجاب یک بحث فرهنگی است، همه انقدر بر روی آن صحبت می کنند به دو عامل اشاره کرد؛
۱- طرف مقابل کشور ایران، بر روی این مسأله بسیار سرمایه گذاری کرده به طوری که در روزنامه های آن مطرح شده که اگر می خواهید ایران را زمین گیر کنید باید بر روی فساد دختران و پسران آن ها سرمایه گذاری شود.

۲- در کشور ما یک امر فرهنگی دستاویز سیاسی شده است.مثلا در موضوع انتخابات برخی کاندیدها برای کسب وجهه به سراغ موضوع حجاب می آیند و برای جمع کردن رأی در رابطه با چگونگی این پوشش صحبت می کنند.

به عبارتی خارجی ها به این موضوع دامن زدند و داخلی ها با آن بازی کردند و این شد که این موضوع در جامعه به این شرایط که می بینید رسیده است. موضوع حجاب باید مردمی شود نه نهادی و سیاسی؛ درست مثل امر به معروف که وقتی در جایی امر به معروفی می شود سریع طرف مقابل جبهه می گیرد که تو مگر کارت امر به معروف داری. در حالی که این موضوعات مردمی است نه نهادی و سیاسی.

باید بر عملکرد مردم نظارت داشت

نکته مهم برای محفوظ ماندن موضوعات مردمی این است که در عین حال که مردمی است بایدبر آن ها نظارت شود که کسی سوء استفاده نکند. کاری که حکومت علی (ع) انجام می دادند؛ از حضرت می پرسیدند که آقا قیمت کالا در بازار چقدر باشد؟حضرت می فرمودند: تثبیت قیمت گذاری با خود بازار است ولی در بازار راه می رفتند و اگر می دیدند که کم فروشی و گران فروشی صورت می گیرد برخورد می کردند.
وقتی یک امر مردمی، حکومتی می شود نتیجه این خواهد شد فردی که با نظام و دولت موافق نیست برای ضربه زدن به آن دست به عدم رعایت قانون کشور می زند.

مقدار حد پوشش و الزام به آن

هر نوع حکومتی بنا بر مبنایی که برای مدیریت خود دارد، قوانینی برای تثبیت پایه های خود قرار می دهد.مبنای تقویم و قانونگذاری جامعه ایران، چارچوب شرع و قوانین اسلامی است. در این میان اسلام به قانونگذار این اجازه را داده و می گوید: اگر جایی احساس می کنید برای تدبیر امور مردم نیاز است محدودیتی گذاشته شود منعی وجود ندارد.مهم این است که قانونگذار بتواند پیوست مبنای قانون را ارائه و توجیه کند.
با این رویکرد اگر در جامعه لزومی برای تغییر در قانون به وجود آید که البته با شرع و مبانی شرعی تناقض نداشته باشد، اسلام اجازه این تغییر را داده است.



دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − چهارده =

  • آخرین اخبـار
  • پربازدیدترین ها
گیشه روزنامه
نظرسنجی و بایگانی