» اجتماعی » افزایش 40 درصدی مهاجرت پرندگان به تالاب سولدوز نقده
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک - گفتگو
رئیس اداره محیط‌زیست نقده خبر داد:

افزایش 40 درصدی مهاجرت پرندگان به تالاب سولدوز نقده

مهر 30, 1402۸:۲۸ ق٫ظ 30

رئیس اداره محیط‌زیست نقده با بیان اینکه امسال مهاجرت پرندگان به تالاب سولدوز نقده 40 درصد افزایش داشته است، گفت: این تالاب میزبان 300 گونه پرنده پلیکان است.

قائمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» اظهار کرد: تالاب سولدوز نقده با ورود اولین دسته از پرندگان مهاجر به این تالاب به‌صورت رسمی میزبانی خود را آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه تالاب سولدوز نقده همه ساله از اواخر مهرماه تا اوایل فروردین میزبان ضیافت پرندگان مهاجر است، اظهار کرد: امسال حدود 300 گونه پرنده پلیکان به این تالاب مهاجرت کرده‌اند.

رئیس اداره محیط‌ زیست نقده با بیان اینکه این تالاب در فصل پاییز دارای آب است و قابلیت میزبانی پرندگان مهاجر را دارد، اظهار کرد: این پرندگان مهاجر شامل انواع غازها، آنقوت، انواع اردک‌ تنچه و پلیکان هستند.

وی اضافه کرد: برخی از این‌گونه‌ها زمستان را نیز در این تالاب و سایر تالاب‌های منطقه ماندگار شده و بعضی دیگر با سردشدن هوا به مناطق جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند.

قائمی بیان کرد: با بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان محیط‌زیست استان حدود 166 گونه انواع پرنده مهاجر و غیربومی در این تالاب زندگی می‌کنند.

وی اظهار کرد: سال گذشته به دلیل خشک‌شدن تعدادی از تالاب‌های منطقه، ورود پرندگان مهاجر بسیار کمتر است و با احیای دوباره تالاب‌ها در فصل زمستان، تالاب‌های این شهرستان میزبان شمار بیشتری از پرندگان مهاجر شد.

گفتنی است؛ تالاب سولدوز در نقده یک منطقه حفاظت شده است و هر گونه فعالیت صیادی و شکار پرندگان و دیگر وحوش در آن ممنوع بوده و با متخلفان برابر مقررات برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

این تالاب واقع در ۲۵ کیلومتری شهرستان نقده، در سال ۱۳۸۰ احیا شد و وضع خوب زیستگاهی این تالاب سبب مهاجرت و حضور بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی و همچنین آبزیان و جانوران دیگر به این منطقه شده است.

تالاب‌های نقده در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است؛ غاز خاکستری، انواع مرغابی و انواع اردک (سرسفید، سرسبز، مرمری، سر حنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان از جمله پرندگان مهاجر موجود در تالاب‌های این شهرستان است.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری ارومیه مرکز این استان واقع شده است.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×