» تازه های خبر » انفجار گرانی نتیجه بنزین 25 هزار تومانی است
تازه های خبر - سیاسی
عضو هیئت علمی دانشگاه گنبدکاووس:

انفجار گرانی نتیجه بنزین 25 هزار تومانی است

تیر 13, 1403۷:۵۲ ب٫ظ 70

استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه گنبدکاووس با اشاره به پیامدهای اقتصادی و اجتماعی طرح پزشکیان پیرامون افزایش قیمت بنزین گفت: اجرای این طرح بنزین 25 هزار تومانی قطعا تورم و گرانی فوق‌العاده انفجاری خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» علی کارشناسان در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» با بیان اینکه تمرکز بر سیاست‌های اقتصاد لیبرال‌ها بخش زیادی از مردم زیر چرخ‌های این سیاست له می‌شوند، اظهار کرد: شعار لیبرالیسم یا سیاست آزادسازی اقتصادی، بازارها و قیمت‌ها در حقیقت ظاهری فریبنده برای در قدرت ماندن ثروتمندان و سرمایه‌داران در نظام سرمایه‌داری است.

وی افزود: در نظام اقتصادی عمدتاً سیاست‌های آزادسازی در راستای منافع قدرتمندان و ثروتمندان طبقه یک درصد بالای جامعه بوده است حتی در عصر جدید و معاصر دیدیم که در آمریکا و انگلیس و بسیاری کشورهای توسعه یافته نیز اعتراضات و جنبش‌های مردمی به دنبال وال استریت، اعتراضات ۹۹ درصدی علیه بردگی نوین در نظام سرمایه‌داری و نئولیبرالیسم اتفاق افتاد.

اقتصاد لیبرالی بردگی نوین با ابزار ثروت است

این استاد اقتصاد توضیح داد: این رویکرد از طریق برخی غرب‌زده‌ها در کشورهای شرقی مانند ایران هم دنبال می‌شود و در واقع پیامد آن همانطور که در کشورهای غربی آزموده شده این است که طبقات متوسط و پایین جامعه را به بردگی می‌گیرد و امید ارتقا سطح زندگی و دسترسی به امکانات را برای طبقات مردم و نسل‌های بعدی آنان تا حدود زیادی از بین می‌برد.

کارشناسان با بیان اینکه اجرای این سیاست برای کنترل قیمت و ثروت در حلقه بسته زنجیره ثروتمندان خواهد بود، گفت: این به نوعی بردگی نوین با ابزار ثروت و بازی در بازارهای آزاد با روش‌هایی که در نظام ثروت‌های مالی فراهم شده به بار خواهد آورد.

وی در واکنش به افزایش قیمت بنزین ۲۵ هزار تومانی از جمله طرح‌های اقتصادی پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: بنزین به عنوان ماده اولیه بخش حمل و نقل در دو دهه گذشته در اقتصاد کشورمان بار روانی بسیاری پیدا کرد، به طوری که لنگرگاه تورم و انطباق قیمت‌ها در بخش‌های پایین دستی شده است.

گرانی و تورم فوق العاده انفجاری

عضو هیئت علمی دانشگاه گنبدکاووس بیان کرد: در دولت‌های هشتم و هفتم وقتی قیمت بنزین ۲۰ درصد همه ساله افزایش پیدا می‌کرد بلافاصله پس از آن گروه‌های مختلف اصناف و بازاریان هم ۲۰ درصد یا حتی بیشتر قیمت اجناس، کالاها و خدمات خود را افزایش می‌دادند.

کارشناسان ادامه داد: متأسفانه در دولت روحانی وقتی که شوک بالای بنزین دو نرخی اعمال شد و بنزین ۳ هزار تومانی جهش یکباره قیمتی را تجربه کرد اعتراضات شدید مردمی را به دنبال داشت و این تعدیل قیمت یا سیاست آزادسازی قیمتی در هیچ جای دنیا تجربه نشده بود و یا اگر بود با تحرکات، جنبش‌ها و اعتراضات مردمی همراه شد.

وی گفت: حالا که اصلاح طلبان و اعضای ستادهایشان در راستای گران‌سازی بنزین یک تغییر ناگهانی را اعلام و پیشنهاد داشتند قطعاً این پیشنهاد تاثیر خود را روی نرخ دلار، معیشت مردم و کالاهای اساسی، گرانی و تورم فوق العاده انفجاری را در پی خواهد داشت و معلوم نیست چه کسی در این زمینه پاسخگو خواهد بود.

* قطع یارانه منجر به شکاف طبقاتی می‌شود

این استاد اقتصاد افزود: این نوع سیاست گذاری برای جمعیت ده‌ها میلیونی بدون در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و عدم توجه به طبقات پایین با عقلانیت خیلی فاصله دارد.

کارشناسان با بیان اینکه سیاست‌های پرداخت یارانه‌های نقدی از زمان دولت‌های احمدی نژاد به ارث گذاشته شده است، توضیح داد: سیاستی که در دوره خودش توانست ضریب جینی را تعدیل کند و بسیاری از طبقات پایین را توانمند و برای مردم ضعیف جامعه مفید باشد.

وی در واکنش به سیاست قطع یارانه که در ستادهای اصلاح طلبان شنیده می‌شود، گفت: چنانچه اگر اتفاق بیفتد ممکن است روی طبقات پایین جامعه تاثیر شدیدی بگذارد و شکاف طبقاتی و آسیب‌های اجتماعی همچنین بار روانی و بار فرهنگی را در پی داشته باشد.

* دولت نباید سیاست ساخت مسکن را متوقف کند

این استاد اقتصاد در خصوص تامین مسکن بیان کرد: طبق اصول ۴۴ و ۴۵ قانون اساسی تامین مسکن یا مقدمات مسکن‌دار شدن مردم جزو یکی از.وظایف دولت بوده است اینکه مستقیماً دولت خانه بسازد یا ابزار تامین مسکن را برای جامعه و جوانان ایجاد کند به هر حال باید جز سیاست‌های دولت باشد.

کارشناسان تاکید کرد: هر نوع سیاست فرار از بار مسئولیت توسط هر دولت و گفتمان و هر تفکر سیاسی؛ عدم التزام به قانون اساسی است.

وی گفت: بنابراین هر جبهه و تفکر سیاسی که سیاست متوقف کردن ساخت مسکن یا هدایت بهینه فراهم ساختن مسکن را داشته باشد هم غیرقانونی است و هم غیر عقلانی و در راستای متوقف کردن امیدهای بخش محروم جامعه است و به هیچ عنوان سیاست اقتصادی معقول، علمی و متدینانه نیست.

 

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×