» اجتماعی » بار سنگین مدیریت شهری خوی و پای لنگ متولیان
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل

بار سنگین مدیریت شهری خوی و پای لنگ متولیان

اسفند 22, 1402۰:۱۵ ق٫ظ 80

ناکارآمدی مدیریت شهری خوی، یکی از چالش‌های پیش رو و بحث برانگیزی است که نتوانسته این شهرستان را به جایگاه ارزشمندش برساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک»، شهرستان خوی، یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان‌غربی با جمعیتی حدود ۳۴۸ هزار و ۶۶۴ نفر، دومین شهرستان پرجمعیت استان پس از ارومیه به شمار می‌رود که یکی از مراکز تمدن در شمال غرب ایران شناخته شده و دارای تاریخ و تمدنی پرفرازونشیب است.

خوی به دلیل قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم، دارای اهمیت تاریخی و فرهنگی بوده و این شهرستان از لحاظ جغرافیایی با کشور ترکیه هم‌مرز است. همچنین، خوی به شهر گل‌های آفتاب‌گردان معروف بوده و قطب اول تولید دانه‌های آفتاب‌گردان و کدو و عسل در کشور به شمار می‌رود، فرش ریز ماهی خوی نیز به ثبت ملی و جهانی رسیده و بزرگ‌ترین خانه تئاتر شمال غرب کشور در خوی قرار دارد.

اما یکی از چالش‌های پیش رو و بحث برانگیزی که می‌تواند این شهرستان را به جایگاه ارزشمندش برساند ناکارآمدی مدیریت شهری که به عبارتی پاشنه آشیل این شهرستان با سبقه تاریخی و فرهنگی به شمار می‌رود اشاره کرد شهرداری است، شهرداری خوی به‌عنوان یکی از نهادهای اصلی مدیریت شهری، نقش مهمی در توسعه و پیشرفت شهرستان خوی دارد. این نهاد مسئولیت‌های گسترده‌ای از جمله برنامه‌ریزی شهری، ساخت‌وساز، نگهداری از زیرساخت‌ها، بهبود محیط‌زیست شهری و ارائه خدمات به شهروندان را بر عهده دارد.

یکی از مهم‌ترین وظایف شهرداری، توسعه و نگهداری از زیرساخت‌های شهری است که این شامل بهسازی خیابان‌ها، پل‌ها، فضای سبز و شبکه‌های آب و فاضلاب می‌شود. شهرداری خوی با اجرای پروژه‌های عمرانی به بهبود کیفیت زندگی شهروندان و جذب سرمایه‌گذار‌های بیشتر کمک می‌کند تا جایی که می‌تواند یک بازوی قدرتمند در توسعه شهرستان بشمار رود.

شهرداری‌ها در برنامه‌ریزی برای توسعه شهری نقش کلیدی دارد که این شامل تدوین طرح‌های جامع شهری، مدیریت منابع، و هماهنگی با دیگر نهادهای دولتی و خصوصی برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای است که یکی از عللی که می‌تواند در توسعه شهری نقش مهمی را ایفا کند و نگذارد منابع مالی و انسانی به هدر رود تعامل دوطرفه و هماهنگ با نهادهای خدمات‌رسان باشد.

پاسخگویی به نیازهای شهروندان یک اولویت است

حسن نصرالله‌پور شهردار شهر خوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «حرف رک» با اشاره به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان تصریح کرد: شهرداری‌ها می‌توانند با ارائه خدمات عمومی مانند جمع‌آوری زباله‌ها، نگهداری از پارک‌ها و فضاهای عمومی و برگزاری رویدادهای فرهنگی به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و ایجاد محیطی پاک، سالم و دل‌پذیر کمک می‌کنند.

وی پاسخگویی به نیازهای شهروندان را یک اولویت مهم برشمرد و افزود: شهرداری خوی به‌عنوان نهادی خدمات‌رسان، با ارائه راهکارها و نقشه راه و در کنار آن پاسخ به نیازهای مختلف شهروندان می‌تواند روند رفع مشکلات شهری را تسریع بخشیده و منجر به شهری سالم و آباد شود.

نصرالله‌پور به تداخل برنامه‌های شهرداری‌ها با سایر نهادهای خدمات‌رسان اشاره و گفت: این موضع می‌تواند یک چالش بزرگی برای توسعه شهری تبدیل شود و این تداخلات ممکن است منجر به اتلاف منابع، تکرار کارها و گاهی اوقات سردرگمی برای شهروندان شود که برای جلوگیری از این مشکلات، هماهنگی و برنامه‌ریزی مشترک بین شهرداری‌ها و سایر نهادها ضروری است.

شهردار خوی اظهار داشت: ایجاد کارگروه‌های هماهنگی و تبادل اطلاعات به‌صورت منظم می‌تواند به حل این تداخلات کمک کند و اطمینان حاصل کند که همه نهادها به سمت اهداف مشترک پیش می‌روند، در نهایت، هدف این است که خدمات بهینه و مؤثر به شهروندان ارائه شود و کیفیت زندگی آن‌ها بهبود یابد پس حل این چالش نیازمند یک رویکرد مشارکتی و فراگیر است که در آن همه ذی‌نفعان در تصمیم‌گیری‌ها دخیل باشند.

وی با اشاره به جلوگیری از اتلاف منابع مالی و انسانی در شهرداری‌ها اشاره کرد و افزود: برنامه‌ریزی دقیق و راهبُردی، تدوین برنامه‌های کاری دقیق و اهداف واضح می‌تواند به کارکنان کمک کند تا منابع را به شکل مؤثرتری مدیریت کنند، استفاده از اصول مدیریت پروژه می‌تواند به شناسایی و حذف فعالیت‌های غیرضروری و تکراری کمک کند که در کنار آن آموزش مستمر کارکنان برای بهبود مهارت‌ها و افزایش بهره‌وری ضروری است.

نصرالله‌پور بیان کرد: به‌کارگیری دستگاه‌های مدیریت اطلاعات پیشرفته، اجرای دستگاه‌های نظارتی برای ارزیابی عملکرد و شناسایی نقاط ضعف، ایجاد شفافیت در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات می‌تواند به کاهش فساد و اتلاف منابع کمک کند که با پیاده‌سازی این رویکردها، شهرداری‌ها می‌توانند به کارآمدی بیشتری دست یابند و منابع خود را به نحو احسن استفاده کنند.

شهردار خوی نقش شهرداری‌ها در تقویت اقتصاد محلی را مهم دانست و تصریح کرد: با ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق پروژه‌های عمرانی و حمایت از کسب‌وکارهای محلی می‌توان به تقویت اقتصاد شهر کمک کرد که متأسفانه این امر مهم بسیار مغفول مانده و اگر به‌درستی و در چهارچوب قانونی خودش اجرا شود می‌تواند به درآمدزایی پایدار و رونق اقتصادی منطقه منجر شود.

وی همچنین حفظ میراث‌فرهنگی و تاریخی شهرستان را برای جذب گردشگر را یکی دیگر از عوامل مهم در راستای جذب سرمایه و ایجاد اشتغال برای شهرستان بیان و گفت: یکی از عواملی که می‌تواند در اقتصاد یک شهر اثری پایدار داشته باشد، حفظ میراث‌فرهنگی و تاریخی همان شهرستان است باید سایر نهادها نیز در کنار شهرداری به‌عنوان یک ابزار حمایتی و پیشران که بازهم متأسفانه شاهد تعلل برخی از نهادهای دولتی دراین‌خصوص هستیم به‌عنوان‌مثال مجموعه فرهنگی و گردشگری شمس تبریزی است که چندین سال است در انباری از وعده‌ها مدفون شده است، می‌توانند در احیای میراث‌فرهنگی که منجر به جذب گردشگر و در کنار آن جذب سرمایه‌گذار شود.

نصرالله‌پور در ادامه به حفظ هویت تاریخی و فرهنگی شهرستان خوی اشاره و افزود: احیای میراث گذشتگان که همان میراث تاریخی و گردشگری است می‌تواند به یک شهرستان هویت دهد و شهرستانی که نتواند هویت خود را در تاریخ به ثبت رساند طبیعتاً نیز نخواهد توانست به آن جایگاه والا و ارزشمند خودش دست یابد و نخواهد توانست در بحث جذب گردشگر و سرمایه‌گذار حرفی برای گفتن داشته باشد.

شهرداری خوی در مورد نقش حمایتی و تشویقی خود در امورات مختلف شهری و کشوری اظهار داشت: با تشویق مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری‌های محلی، به تقویت حس مالکیت و مسئولیت‌پذیری در بین شهروندان می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد، و هرچقدر در این موضوع تلاش‌های فراوانی صورت بگیرد منجر به افزایش رضایتمندی و همکاری شهروندان در پروژه‌های شهری خواهد شد.

معرفی تمدن خوی نیز از چالش‌های موجود این شهرستان است

سجاد چهره‌آرا رئیس شورای اسلامی شهرستان خوی مدیریت منابع مالی در سطح شهرستان را از چالش‌های مهم عنوان و تصریح کرد: شهرستان خوی با توسعه و گسترش زندگی شهری مواجه است که در پی این مقوله قطعاً شهرداری‌ها نیازمند منابع مالی بیشتر برای توسعه امکانات و ملزومات شهرنشینی در راستای رفاه شهروندان است که طی مطالعاتی که توسط شهرداری و شورای شهر صورت‌گرفته این نتیجه گرفته شد که در سطح شهر علاوه بر بودجه خود شهرداری و جذب سرمایه‌گذار منابع مالی دیگری که برخی راکد و برخی فعال است که از چشم مدیریت مالی منابع به‌دور مانده است فلذا در جمع‌بندی باید گفت که این منابع در حال شناسایی و معرفی به بخش مدیریت است.

وی افزود: ایجاد نمایشگاه‌های فصلی و دائمی برای حمایت از صنایع‌دستی رایج در شهرستان خوی و همچنین ایجاد نمایشگاه و معرفی مشاهیر این شهرستان در راستای فرهنگ‌سازی و معرفی تمدن خوی نیز از دیگر چالش‌های موجود هست که البته کارهایی شده اما کافی نبوده و برای حل آن نیاز به برنامه‌ریزی بیشتر با نهادهای مربوطه داریم تا این چالش نیز تبدیل به فرصت برای جذب سرمایه، ایجاد اشتغال و توسعه شهری شود.

جریمه‌های ساختمانی از جمله مشکلات توسعه شهری است

کرم زینالی شهروند دغدغه‌مند خویی در گفتگو با خبرنگار حرف رک گفت: مرز رازی به‌عنوان دروازه اروپا که می‌توانست خیلی پیش‌ترها برای شهرستان موجب درآمدزایی و جذب سرمایه شود که اخیراً فعالیتش بیشتر شده و اما هنوز هم با مشکلات بیشتری مواجه است و نیز با راه‌اندازی مجدد خط ریلی مستقیم خوی – ترکیه – تهران می‌تواند خیلی از مشکلات مسافربری شهرستان را حل کند.

وی همچنین به تغییر کاربری زمین‌های مزروعی از طرف منابع ملی و گاهی زمین‌خواری‌ها اشاره و افزود: اخیراً منابع ملی شهرستان خوی به تفکیک زمین‌ها و شناسایی اصل زمین و مراتع روی آورده که این خود برای خیلی‌ها که زمین‌هایشان هیچ خلافی نداشته مشکل ایجاد کرده و یا تغییر کاربری زمین‌های مزروعی به مسکونی نیز بدون جایگزین می‌تواند در آینده‌ای نزدیک شهرستان را با کمبود تولیدات کشاورزی مواجه کند که در این راستا باید مشکلات آبی کشاورزی با تغییر رویه آبیاری و تبدیل به آبیاری نوین و نیز راه‌اندازی گلخانه‌ها با کمک مالی به تولیدکنندگان حل شود.

زینالی ماده 100 قانون شهرداری و جریمه‌های ساختمانی را نیز از جمله مشکلات توسعه شهری بیان و گفت: اگر می‌خواهیم توسعه شهری صورت پذیرد و مشکل مسکن مردم حل شود باید قوانین دست‌وپاگیر به علت گرانی‌های موجود را برداشت چرا که هزینه‌کرد برای این قوانین از سوی شهروندان جهت احداث ملک مسکونی سبب مهندسی ناقص و بنای ساختمان با مقاومت کمتر در برابر حوادث طبیعی می‌شود که این خود ضرر بزرگی برای شهرستان با وقوع حوادث طبیعی در پی خواهد داشت.

کلام آخر؛
 به طور کل می‌توان گفت دولت‌ها نقش مهمی در حمایت از شهرداری‌ها دارند، این حمایت می‌تواند از طریق تأمین مالی، قانون‌گذاری و همکاری‌های راهبُردی صورت گیرد، دولت‌ها می‌توانند با اختصاص بودجه‌های کافی و ایجاد چارچوب‌های قانونی که به شهرداری‌ها اجازه می‌دهد به طور مؤثر عمل کنند، به تقویت زیرساخت‌های شهری و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان کمک کنند. همچنین، دولت‌ها می‌توانند با شهرداری‌ها برای توسعه پروژه‌های عمرانی، بهبود خدمات شهری و ترویج پایداری همکاری کنند. این نوع همکاری می‌تواند به ایجاد شهرهایی پویا و پایدار منجر شود که در آن‌ها همه شهروندان از فرصت‌های برابر برخوردار باشند.
انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×