» اجتماعی » بانوان ارومیه‌ای همچنان چشم‌انتظار پارک بانوان
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل
وعده‌ای که محقق نشد؛

بانوان ارومیه‌ای همچنان چشم‌انتظار پارک بانوان

آذر 18, 1402۰:۰۵ ق٫ظ 80

بانوان ارومیه نبود فضای اختصاصی برای تفریح و ورزش بانوان را نادیده گرفتن حقوق شهروندی خود می‌دانند و خواستار ایجاد فضایی به عنوان پارک ویژه بانوان در این شهر هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، در شهر ارومیه فضایی به‌عنوان پارک اختصاصی بانوان در راستای افزایش رضایتمندی، امنیت، رفع نیازهای اجتماعی و کاهش محدودیت، به بانوان اختصاص‌یافته است؛ اما باتوجه‌به مشرف بودن ساختمان‌های اطراف به این مکان و دیوارکشی نامناسب پارک، به نظر می‌رسد پارک بانوان در رفع نیازها و حفظ امنیت اجتماعی زنان موفق نبوده است.

درک ذهنی بانوان در وهلۀ اول از یک پارک اختصاصی متعلق به بانوان مواردی چون فضایی با محیط آرام به‌ دور از مشکلات و دغدغه‌های روزمره، ایجاد فضاهای خوداشتغالی در پارک، تخصیص فضاهای ایمن برای اقامت چندساعته، ایجاد فضاهایی امن برای تجمع، تنوع فضایی و بصری بیشتری در فضای سبز طراحی شده در پارک بانوان، افزایش فضاهای خدماتی و ورزشی در پارک بانوان، تخصیص بخشی از پارک به فضای آموزشی و نمایشگاهی بر اساس نیازهای بانوان، برگزاری جشن‌های ملی با شادی و پای‌کوبی را در برمی‌گیرد.

معماری پارک بانوان ارومیه زنانه نیست

شهروند ۵۰ ساله‌ای که در پارک بانوان در حال پیاده‌روی بود، در گفتگو با خبرنگار حرف رک، گفت: بانوان به دلیل اجتماعی بودن نیمکت‌های تجمعی را به نیمکت‌های فردی ترجیح می‌دهند اما متاسفانه نیمکت‌های این پارک متناسب با سن و سال بانوان نیست.

وی ضمن گلایه از عدم وجود گل‌وگیاه برای زیبایی بیشتر این پارک، اظهار کرد: درختان و گیاهان موجود در پارک بانوان کهن سال بوده و زیبایی خاصی ندارند؛ بنابراین این پارک نیاز شدیدی به گل‌وگیاه دارد که فضای داخلی را از بی‌روح بودن درآورد.

کاهش امنیت بانوان به دلیل پنجره‌های مشرف به محوطه پارک نرگس

رقیه بانوی ۳۹ ساله‌ که در پارک نرگس ارومیه در حال ورزش بود، بیان کرد: یکی از وجوه تمایز پارک ویژه بانوان وجود دیوارهای بلند است، این پارک باید مکانی برای تفریح بانوان باشد که با خیالت راحت و پوشش مناسب بتوانند در آن ورزش کنند؛ اما پارک بانوان ارومیه به دلیل مشرف بودن به ساختمان‌های اطراف، دیوارکشی نامناسب و ویژگی‌های مکانی خاص از نظر بانوان امنیت و آرامش لازم را ندارد.

وی در ادامه عنوان کرد: باید نسبت به جمعیت بانوان که نیمی از جامعه هر شهری مثل ارومیه را تشکیل می‌دهند تعداد این‌گونه پارک‌ها افزایش یابد تا زنان بتوانند در هر شرایطی از فضای پارک اختصاصی بانوان بهره‌مند شوند.

پارک بانوان بدون مادران

مادری ۳۵ساله گفت: اکثر زنانی که مایل به استفاده از پارک‌های مختص بانوان هستند، متأهل بوده و دارای فرزند بوده و اماکن مختلط را کمتر می‌پسندند و تمایل دارند به‌اتفاق فرزندان خود در محیطی امن تفریح کنند؛ ولی در پارک بانوان ارومیه امکاناتی مانند خانه بازی، اتاق مادر و کودک برای تفریح و بازی کودکان وجود ندارد، همین موضوع باعث شده است مادران دارای فرزند نتوانند از پارک بانوان ارومیه استفاده کنند.

نبود امکانات کافی در پارک بانوان

دختر جوان ۱۵ساله در خصوص نبود امکانات بازی در این پارک بیان کرد: امکانات و تجهیزات پارک بانوان ارومیه، در حد و اندازه یک پارک استاندارد نیست.

وی در ادامه افزود: در این پارک، امکانات تفریحی مانند باشگاه بدنسازی، استخر، کافی‌شاپ مخصوص بانوان، رستوران و کتابخانه مجهز وجود ندارد.

لزوم احداث چند پارک ویژه بانوان در شهر ارومیه

شهروند دیگری در گفتگو با خبرنگار حرف رک، اظهار کرد: در ارومیه تنها یک پارک ویژه بانوان وجود دارد که به علت قرارگرفتن در مکانی نامناسب، رفتن به آنجا برای برخی از بانوان که در نواحی دورتر اقامت دارند، سخت است. به همین منظور، احداث چند پارک ویژه بانوان در مکان‌های مختلف شهر ارومیه می‌تواند برای بانوان بهتر باشد.

پارک مناسب برای بانوان امری ضروری است

امین بابایی کارشناس مسائل شهری، وجود پارک مناسب برای بانوان را امری ضروری دانست و گفت: پارک اختصاصی بانوان شاید در چند دهه گذشته از ضروریات زندگی شهرنشینی محسوب نمی‌شد؛ اما امروزه این پارک‌ها از ضروریات و زیرساخت‌های مهم شهری است؛ چرا که می‌تواند علاوه بر کارکردهای متعدد تفریحی، ورزشی و اجتماعی، بر سلامت روح و روان قشر هدف تأثیر داشته باشد.

این کارشناس همچنین براین باور است که وجود فضایی خاص همچون پارک بانوان می‌تواند بر افزایش تعاملات اجتماعی بانوان نیز تأثیر مثبت بگذارد؛ تأثیری که بر کانون گرم خانواده نیز اثرگذار خواهد بود.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×