» اجتماعی » بیش از ۴ هزار نفر از مجموعه جهانی قره کلیسای چالدران بازدید کرده‌اند
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان - گفتگو
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی :

بیش از ۴ هزار نفر از مجموعه جهانی قره کلیسای چالدران بازدید کرده‌اند

تیر 25, 1402۱۱:۳۰ ق٫ظ 30

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: مراسم سالیانه مذهبی قره کلیسا با حضور بیش از ۴ هزار نفر از ارامنه ایران و جهان در چالدران به پایان رسید.

مرتضی صفری در گفتگو با خبرنگار حرف رک؛ با بیان اینکه آیین مذهبی قره کلیسای چالدران سالانه هم‌زمان با هفته آخر تیر مصادف با شهادت طاطائوس از حواریون حضرت مسیح (ع) در قره کلیسای چالدران برگزار می‌شود، افزود: امسال نیز این مراسم از ۲۱ تا ۲۴ تیرماه سالجاری در چالدران برگزار شد.

وی افزود: گروه کثیری از ارامنه ایران و جهان برای زیارت مرقد طاطائوس مقدس و انجام آیین‌های کلیسایی از اقصی‌نقاط عالم به چالدران سفر می‌کنند و ضمن انجام آیین‌های مذهبی از قبیل روشن‌کردن شمع، عشای ربانی، غسل تعمید و ذبح قربانی بین سه تا پنج‌روز در این مکان اقامت می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با بیان اینکه بیش از چهارهزار نفر از مجموعه جهانی قره کلیسای چالدران بازدید کرده‌اند، گفت: امسال قره کلیسای چالدران علاوه بر گردشگران داخلی، میزبان گردشگران از اکثر نقاط دنیا به‌ویژه ژاپن، ارمنستان و کانادا بود.

صفری افزود: برگزاری آیین مذهبی ارامنه جهان همه ساله در ایران ضمن اینکه نشان‌دهنده زندگی مسالمت‌آمیز اقوام و ادیان مختلف در ایران و آذربایجان غربی است، صلح و دوستی ایرانیان را به اثبات می‌رساند.

به گزارش حرف رک؛ اهمیت بنای تاریخی قره کلیسا علاوه بر قدمت و معماری کم‌نظیرش، به علت شهادت ت طاطائوس مقدس یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) است که به دستور پادشاه ارمنستان به همراه پیروانی که به دین مسیحیت گرویده بودند در این منطقه به شهادت می‌رسد.
بعد از شهادت حواری حضرت مسیح (ع)، او را در محل کنونی کلیسا به خاک می‌سپارند، بعدها روی قبر او نمازخانه کوچکی می‌سازند و در قرن هفتم میلادی این نمازخانه به کلیسای بزرگی تبدیل می‌شود.

این کلیسا در بین ارامنه مقدس است و بسیاری از آنان فرزندان خود را برای غسل تعمید به این کلیسا می‌برند، در آنجا جشن می‌گیرند، گوسفند قربانی می‌کنند و از خدا و حضرت مسیح (ع) خواسته‌های خود را طلب می‌کنند.

در تیرماه یا مردادماه هر سال، هم‌وطنان ارمنی از سراسر ایران به این کلیسا می‌آیند و ضمن زیارت مقبره ˈتاتائوس مقدسˈ آیینی موسوم به باداراک (عشای ربانی) و نیایش و قربانی به‌جای می‌آورند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×