» اخبار استان » شرط جهش تولید، مردمی‌سازی اقتصادی است
اخبار استان - پیشخوان - تیتر یک - سیاسی
یک کارشناس مسائل سیاسی:

شرط جهش تولید، مردمی‌سازی اقتصادی است

فروردین 4, 1403۰:۰۵ ق٫ظ 40

کارشناس مسائل سیاسی گفت: با تحقق شعار سال و جلب حداکثری مشارکت مردمی، اقتصاد ایران قطعاً به جهش بزرگی دست خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک»، شعار سال در راستای تعیین سیاست‌های کلی کشور همه ساله توسط مقام معظم رهبری نام‌گذاری می‌شود که این نامگذاری ابتکار و سنت حسنه‌ای از جانب ایشان است که هرسال تکرار می‌شود بنابراین انتخاب شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر فرزانه انقلاب گویای آن است که ایشان هوشمندانه و دقیق به تمامی ارکان و مولفه‌های توسعه واقعی توجه داشته‌اند.

انتخاب شعار سال از مقام معظم رهبری به نوعی حاوی جهت‌گیری و برجسته‌‌سازی هدفمند ایشان از یک موضوع خاص و مهم برای ایجاد فضای تحقق و مورد توجه قرار گرفتن آن است. که باید مسئولان در برای تحقق آن جامع عمل بپوشانند بنابراین آنچه باید در راستای تحقق شعار سال اجرایی کنیم بحث امیدآفرینی، جهاد تبیین و تولید در جامعه است که این مهم نیازمند مشارکت و همدلی بیشتر مردم خواهد بود.

با توجه به رویکرد اقتصادی رهبر انقلاب در نام‌گذاری سال‌های اخیر گفتگویی با شیرزاد عباسیان کارشناس مسائل سیاسی صورت گرفته است که در ادامه می‌خوانید؛

حرف رک؛ فلسفه و هدف تعیین شعار سال از سوی مقام معظم رهبری چیست؟

شیرازد عباسیان: نامگذاری سال‌ها توسط رهبرانقلاب اسلامی از اوایل دوران رهبری آغاز شد و در دهه اخیر نیز مسائل مربوط به امور کلان و خُرد اقتصادی بیشترین فراوانی را در میان نامگذاری‌های سالیانه از سوی معظم‌له داشته است و رویکرد اقتصادی مدنظر قرار گرفت.

در سال‌های گذشته شعار سال مخاطب خاص داشت که مسئولان و به‌خصوص دستگاه‌های اجرایی بودند و مخاطب عموم شعار سال مردم، صنوف و نخبگان بودند که هرکدام بر حسب وظیفه خود در گفتمان‌سازی یا فرهنگ‌سازی نقش ایفا می‌کردند.

اما سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب، سال جهش تولید با مشارکت مردم  نامگذاری شد. انتخاب این شعار بیانگر اهمیت توجه به تولید ملی و نقش حیاتی مشارکت همگانی مردم در تحقق این هدفگذاری ملی است و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با درایت و هوشمندی بی‌نظیر خود، این نکته بسیار حیاتی را در شعار امسال متجلی ساختند.

حرف رک؛ هدف اصلی مقام معظم رهبری از انتخاب این شعار در سال جاری چیست؟

 عباسیان: سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شد، فلسفه و اهمیت توجه به تولید ملی حاکی از نقش حیاتی مشارکت همگانی مردم در تحقق این هدف است و این نشان از درایت و هوشمندی بی‌نظیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در درک اهمیت، ماهیت و ضرورت جهش و رونق تولید در کشور در راستای بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه دشمن و رونق با کیفیت تولیدان داخلی است بنابراین تولید در چند دهه اخیر دغدغه اصلی رهبری است.

حرف رک؛ با توجه به سایر وجوه زندگی اجتماعی، چرا اقتصاد، تولید با مشارکت مردم تا این اندازه برای رهبر انقلاب مهم بوده است؟

عباسیان: انتخاب شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر فرزانه انقلاب گویای آن است که ایشان هوشمندانه و دقیق به تمامی ارکان و مولفه‌های توسعه واقعی توجه داشته‌اند. با تحقق این شعار و جلب حداکثری مشارکت مردمی، اقتصاد ایران قطعاً به جهش بزرگی دست خواهد یافت.

حرف رک؛ از نظر شما توسعه واقعی در کشور چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

عباسیان: در تمام مکاتب توسعه محور جهان امروز مردم یک عنصر اصلی و محوری توسعه محسوب می‌شوند چرا که توسعه واقعی زمانی اتفاق می افتد که توده‌های مردم خود را در این فرایند سهیم و مسئول بدانند، علاوه بر این هنگامی که انگیزه و اراده جمعی مردم شکل بگیرد، یک نیروی خروشان و اثرگذار شکل می‌گیرد که می‌تواند بر هر مانع و مشکلی غلبه کند، همچنین حضور گسترده مردم باعث هم‌افزایی نیروها و تجمیع همه ظرفیت‌ها می‌شود به‌ویژه اینکه نظام اسلامی یک نظام مردم پایه و مردم محور باشد.

رهبری با بینش ژرف و دور اندیشانه خویش، ضرورت مشارکت عمومی را در کنار اهمیت تولید ملی قرار داده‌اند. این رویکرد کم‌نظیر حاکی از آن است که ایشان تمامی ابعاد لازم برای توسعه را در نظر گرفته‌اند. تکیه بر تولید داخلی بدون مشارکت عمومی ناقص خواهد بود و مشارکت مردمی بدون هدف و موضوع مشخص چون تولید ملی، بی‌ثمر و بی نتیجه خواهد ماند.

حرف رک؛ به نظر شما با مشارکت مردم در کشور به جهش تولید دست خواهیم یافت؟

عباسیان: انتخاب شعار جهش تولید با مشارکت مردم از سوی رهبر فرزانه انقلاب گویای آن است که ایشان هوشمندانه و دقیق به تمامی ارکان و مولفه های توسعه واقعی توجه داشته‌اند. با تحقق این شعار و جلب حداکثری مشارکت مردمی، اقتصاد ایران قطعاً به جهش بزرگی دست خواهد یافت چراکه ضعف و فقر اقتصادی تاثیر غیر قابل انکاری در کوچک شدن سفره مردم و تورم، فقر و بیکاری و محرومیت در سایر عرصه‌های زندگی مردم را به همراه دارد.

حرف رک؛ آیا می‌توان با تولیدات داخلی تحریم‌ها را دور زد؟

عباسیان: به این نکته توجه داشت که امروزه دستیابی به توسعه اقتصادی و رشد پایدار در گرو تقویت بنیه تولید داخلی کشورها است. به همین دلیل کشورهای پیشرفته و دارای قدرت برتر اقتصادی با تکیه بر ظرفیت‌های تولیدی خود، توانسته‌اند استقلال و خودکفایی را تضمین کرده و به رشد پایدار اقتصادی دست یابند. این کشورها به واسطه این رویکرد از جهش در تولید به عنوان موتور محرکه رشد و شکوفایی اقتصادی خود استفاده کرده و در این مسیر از ظرفیت همراهی و همکاری آحاد اعضای جامعه حداکثر بهره را می‌برند و در شرایط تحریم ظالمانه توجه به تمامی ظرفیت‌های داخلی پایه و اساس این مقوله است.

حرف رک؛ دلیل اصلی اصرار رهبری برای تقویت درونی اقتصاد چیست؟

عباسیان: دلیل اصرار رهبری بر تقویت درونی اقتصاد تجربه و درسی است که از چند سال تهدید و تحریمی است در اقتصاد وارداتی و تصنعی برای ما ایجاد کرده است و همچنین باز خوانی تجربه جهانی گواهی می‌دهد که اقتصاد توسعه یافته محصول هم‌افزایی دولت و ملت است و در این مسیر هیچ دولتی بدون همکاری و هم‌افزایی با مردم امکان و فرصت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی برتر را ندارد چرا که مشارکت مردمی یک عنصر کلیدی در تحقق اهداف اقتصادی و ملی است.

به عبارت بهتر وقتی مردم همراه و همگام سیاست‌های کلان اقتصادی کشور خود باشند، با اراده جمعی خود در مسیر پیشبرد آن سیاست پیش خواهند رفت و در نتیجه هیچ مانعی نمی‌تواند جلودار پیشرفت آن کشور باشد. علاوه بر این حضور همگانی مردم و ظرفیت‌های فکری و اقتصادی در دسترس‌شان در عرصه‌های تولید کشور، باعث هم‌افزایی انرژی‌ها و بهره‌وری بیشتر صنعت و اقتصاد کشور خواهد شد.

حرف رک؛ چگونه می‌توانیم فرهنگ پشت‌میزنشینی در کشور را اصلاح کنیم؟

عباسیان: در این زمینه تبلیغات و اطلاع‌رسانی نقشی محوری در فرهنگ‌سازی، آگاه‌سازی و ترغیب جامعه به مشارکت‌جویی در عرصه توسعه اقتصادی کشور دارد. این رسانه‌های و ظرفیت‌های تبلیغاتی کشور هستند که قادرند از طریق فرهنگ‌سازی صحیح و تبیین اهمیت مولفه تولید ملی و مشارکت عمومی، انگیزه جمعی لازم را در میان مردم برای حضور در این عرصه ایجاد کنند و این‌گونه تسهیل‌گر فرایند دستیابی کشور به توسعه اقتصادی شوند.

باید تولید در حوزه کشاورزی، دامداری، صنعت، تولیدات صنعتی، فناورانه و مسائل دانش‌بنیان و استفاده از منابع فراوانی که در دریا وجود دارد اتفاق بیفتد، یعنی رشد در همه حوزه‌ها اتفاق بیفتد، لازمه این کار فرهنگ‌سازی است، در حقیقت باید فرهنگ پشت میزنشینی توسط دولتمردان، دانشگاه‌ها و مدارس به درستی اصلاح شود تا مردم به بازار تولید ورود کنند.

لازم است به جای خرید اجناس خارجی کالای داخلی خریداری شود در حقیقت لازم است کیفیت محصول تولیدی به گونه‌ای باشد که مردم راغب به خرید باشند و این امر نیازمند تقویت سازمان‌های استاندارد و نظارتی است، کما اینکه باید محصول تولیدی مولفه‌های مورد اطمینان مردم را داشته باشد که مردم با اعتماد و اطمینان خرید کنند، از طرفی باید نهادهای متولی همچون گمرک، سازمان‌های حفاظتی، امنیتی، وزارت جهاد کشاورزی و صمت جلوی واردات بی رویه و قاچاق کالا را بگیرند تا کالا به داخل کشور قاچاق نشود.

تنظیم و گفتگو از نجیبه معصومی سرای

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×