» اخبار استان » تولید سالانه ۶۰۱ هزار تن محصولات دامی
اخبار استان - اقتصادی - پیشخوان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی مطرح کرد:

تولید سالانه ۶۰۱ هزار تن محصولات دامی

آبان 5, 1403۱۲:۳۳ ب٫ظ 00

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سالانه ۶۰۱ هزار تن انواع محصولات دام و طیور در این استان تولید و به بازارهای مصرف عرضه می‌شود.

خسرو شهبازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» اظهار کرد: در سال زراعی گذشته، میزان تولید گوشت قرمز استان به ۵۶ هزار تن رسیده که ۶.۲ درصد از تولید کشور را شامل شده و آذربایجان غربی در این بخش، جایگاه چهارم را در کشور داراست. وی افزود: سرانه مصرف گوشت قرمز در این استان به ۱۰ کیلوگرم و نیاز روزانه آن به ۳۴ تن می‌رسد.

شهبازی تصریح کرد: آذربایجان غربی با تولید بیش از ۱۰۸ هزار تن گوشت مرغ، ۳.۸ درصد از کل تولید کشور را به خود اختصاص داده و در این زمینه، رتبه هفتم کشوری را کسب کرده است. سرانه مصرف مرغ در استان ۳۰ کیلوگرم و نیاز روزانه بین ۲۶۲ تا ۲۷۲ تن متغیر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین با بیان اینکه تولید سالانه تخم‌مرغ استان ۱۳ هزار و ۴۹۰ تن و معادل یک درصد از تولید کشور است، گفت: آذربایجان غربی در این بخش رتبه هیجدهم را داراست و سرانه مصرف تخم‌مرغ نیز به ۱۳.۵ کیلوگرم می‌رسد. نیاز روزانه این محصول در استان نیز ۱۲۵ تن برآورد می‌شود.

شهبازی درباره تولید شیر در آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: با تولید سالانه ۳۹۷ هزار تن شیر، آذربایجان غربی ۳.۲ درصد از تولید کشور را در اختیار دارد و رتبه نهم کشوری را به خود اختصاص داده است. سرانه مصرف شیر در استان ۱۱۰ کیلوگرم و نیاز روزانه به ۱۰۲۴ تن می‌رسد.

وی با اشاره به جایگاه ویژه استان در تولید عسل گفت: آذربایجان غربی با تولید بیش از ۲۶ هزار تن عسل، حدود ۲۲ درصد از کل تولید کشور را شامل شده و رتبه اول را در این زمینه داراست. سرانه مصرف عسل استان ۱.۴ کیلوگرم است و بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ نفر زنبوردار در این حوزه فعالیت می‌کنند.

شهبازی همچنین به جمعیت دامی و طیور استان اشاره کرد و افزود: آذربایجان غربی با داشتن حدود ۹ میلیون واحد دام و طیور، از استان‌های پیشرو در این بخش به شمار می‌رود. وی بیان کرد که حدود پنج میلیون واحد از این تعداد را دام‌ها تشکیل می‌دهند که نقش مهمی در تأمین نیازهای پروتئینی استان و کشور ایفا می‌کنند.

همچنین آذربایجان غربی دارای ۹ میلیون واحد دامی و طیور است که از این تعداد، پنج میلیون واحد را دام‌ها تشکیل می‌دهند.

انتهای خبر/ و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×