» اجتماعی » تولید نسل جدید با ژن چندقلوزایی گوسفند
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی خبر داد:

تولید نسل جدید با ژن چندقلوزایی گوسفند

مرداد 23, 1403۹:۵۱ ق٫ظ 30

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: با اجرای پروژه تولید نسل جدید گوسفند ماکویی با ژن چندقلوزایی، استان در مسیر بهبود تولیدات دامی و افزایش بهره‌وری قدم برداشته است.

خسرو شهبازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»؛ با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر  اقدامات موثری برای چند قلوزایی دام‌ها در استان صورت گرفته است، اظهار کرد: از جمله این اقدامات، بازدید کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پلدشت از برنامه همزمان‌سازی محلی میش‌های ماکویی با قوچ‌های F1 در مرحله دوم، گامی مهم در راستای تولید و افزایش نسل بره‌های R1 به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: این اقدام در چارچوب برنامه اصلاح نژاد و خالص‌سازی گوسفند ماکویی و ایجاد ژن چندقلوزایی در این نژاد توسط دامداری شرکت کرانه نیلگون افق اجرا شده است.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه این پروژه بخشی از یک برنامه جامع و بلندمدت برای توسعه پایدار دامپروری در استان است، عنوان کرد: این تلاش‌ها نه تنها به حفظ و تقویت نژاد گوسفند ماکویی منجر می‌شود، بلکه به افزایش بهره‌وری و تولید در صنعت دامداری استان نیز کمک می‌کند. با تمرکز بر بهبود ژنتیکی و افزایش توان تولیدی این نژاد، امید می‌رود که محصولات دامی با کیفیت بالاتر و تعداد بیشتری به بازار عرضه شوند، که در نهایت تأثیر مثبتی بر اقتصاد منطقه خواهد داشت.

شهبازی بر اهمیت استفاده از تکنیک‌های پیشرفته در بهبود ژنتیکی و افزایش تولید تأکید کرد و بیان داشت: آموزش و حمایت از دامداران در جهت به‌کارگیری روش‌های نوین و علمی، از اولویت‌های مهم مدیریت جهاد کشاورزی استان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به تأثیرات مثبت این پروژه بر جوامع محلی گفت: اجرای چنین طرح‌هایی نه تنها به افزایش تولید و بهره‌وری در بخش دامپروری منجر می‌شود، بلکه می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی را نیز برای مردم منطقه فراهم کند.

شهبازی با بیان اینکه این پروژه‌ها با کاهش وابستگی به واردات، به امنیت غذایی استان و کشور کمک می‌کنند، گفت: جهاد کشاورزی متعهد به ادامه حمایت و مشاوره فنی به دامداران برای پیاده‌سازی فناوری‌های پیشرفته و پایدار در دامپروری است تا بتواند ضمن حفظ محیط‌زیست، توسعه اقتصادی منطقه را نیز تسریع کند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×