» اجتماعی » حجم آب دریاچه ارومیه افزایش یافت
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
استاندار آذربایجان‌غربی:

حجم آب دریاچه ارومیه افزایش یافت

خرداد 21, 1403۷:۴۹ ق٫ظ 50

استاندار اذربایجان‌غربی گفت: در دو سال گذشته با مدیریت منابع آبی و همکاری دستگاه‌های متولی، حجم آب دریاچه ارومیه به ۲.۷۶ میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته ۸۵۰ میلیون مترمکعب افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» محمدصادق معتمدیان، صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به اقدامات شهید آیت‌الله رئیسی، اظهار کرد: ایشان همواره توجه ویژه‌ای به ارتقای زیرساخت‌ها و محرومیت‌زدایی در مناطق مختلف کشور داشتند و حتی پیش از ریاست جمهوری نیز چهره‌ای مردمی و دلسوز بودند.

وی به سه بار حضور رئیس‌جمهور شهید در استان اشاره کرد و افزود: از لحظات اولیه وقوع زمین‌لرزه در شهرستان خوی، آیت‌الله رئیسی دلسوزانه پیگیر وضعیت مردم زلزله‌زده بودند و به‌طور میدانی در مناطق خسارت‌دیده حضور یافته و اعتبارات ویژه‌ای را برای جبران آسیب‌ها اختصاص دادند. وی با اشاره به پرداخت خسارت ۲۸ هزار واحد زلزله‌زده در شهرستان خوی، افزود که با حمایت دولت سیزدهم، بیش از ۲ هزار واحد با خسارت صددرصدی بازسازی و تحویل آسیب‌دیدگان شد.

استاندار آذربایجان‌غربی همچنین به بازدیدهای میدانی و پیگیری‌های مستمر آیت‌الله رئیسی در خصوص دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: با تخصیص اعتبارات لازم، تمام پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه به‌صورت کامل به پایان رسیده است.

معتمدیان خاطرنشان کرد: با تفویض اختیارات ستاد احیای دریاچه ارومیه به آذربایجان‌غربی، در طول دو سال گذشته تمام پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل شده است.

وی به اتمام فاز دوم پروژه انتقال ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب از بادین‌آباد به کانی‌سیب و سپس دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: این پروژه قرار بود در ۱۰ خردادماه سال جاری و در سفر دوم رسمی آیت‌الله رئیسی به استان افتتاح شود که به دلیل شهادت ایشان به تعویق افتاد.

معتمدیان تصریح کرد: در دو سال گذشته با مدیریت منابع آبی و همکاری دستگاه‌های متولی، حجم آب دریاچه ارومیه به ۲.۷۶ میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته ۸۵۰ میلیون مترمکعب افزایش داشته است.

وی همچنین از تعیین ۱.۲ میلیارد مترمکعب حقابه دریاچه از سدها خبر داد و اظهار داشت: با همکاری وزارت نیرو، این میزان به بیش از ۱.۵ میلیارد مترمکعب رسیده است.

استاندار به احیای ۱۱ تالاب اقماری دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: تراز دریاچه نسبت به سال گذشته ۲۸ سانتی‌متر و نسبت به ابتدای مهرماه ۸۵ سانتی‌متر افزایش یافته است.

معتمدیان همچنین با اشاره به حفر ۷۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و افزایش ۱۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی با کشت محصولات پرآب‌بر در یک دهه گذشته، بر لزوم همراهی مردم برای جبران این مشکلات تاکید کرد.

در ادامه، معتمدیان به برنامه‌های آتی استان برای حفظ و بهبود وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت که استفاده از تکنولوژی‌های نوین در کشاورزی، بهبود سیستم‌های آبیاری و اجرای پروژه‌های محیط‌زیستی از جمله اقدامات پیش‌بینی‌شده برای سال‌های آینده است. وی ابراز امیدواری کرد که با ادامه این تلاش‌ها، شاهد بازگشت دریاچه ارومیه به روزهای خوب گذشته باشیم.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×