» اخبار استان » دفاع مقدس تاریخچه‌ای از ایثار و مقاومت است
اخبار استان - پیشخوان - فرهنگی
برادر شهیدان یادگاری مطرح کرد:

دفاع مقدس تاریخچه‌ای از ایثار و مقاومت است

مهر 5, 1403۱۲:۵۴ ب٫ظ 10

برادر شهیدان علی و غفار یادگاری با اشاره به هفته دفاع مقدس گفت: هشت سال دفاع مقدس، یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین دوره‌های تاریخ معاصر ایران است که نه تنها یک جنگ هشت‌ساله بین ایران و عراق بود، بلکه سمبلی از ایثار، مقاومت و اتحاد مردم ایران در برابر دشمنان شد.

محمد علی یادگاری برادر شهیدان علی و غفار یادگاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» با اشاره به هفته دفاع مقدس اطهار کرد: هشت سال دفاع مقدس، یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین دوره‌های تاریخ معاصر ایران است که نه تنها یک جنگ هشت‌ساله بین ایران و عراق بود، بلکه سمبلی از ایثار، مقاومت و اتحاد مردم ایران در برابر دشمنان شد.

وی ادامه داد: این دوران با حمله ناجوانمردانه رژیم بعث عراق به ایران در سال ۱۳۵۹ آغاز شد و به مدت هشت سال ادامه داشت. اما اهمیت این دوران به مراتب فراتر از یک جنگ صرف می‌باشد و به‌عنوان یک حماسه تاریخی، فرهنگی و ملی در دل مردم ایران ماندگار شده است.

یادگاری ادامه داد: در جریان دفاع مقدس، هدف اصلی دشمن، تسلط بر منابع ایران و تجزیه کشور بود. اما با مقاومت مردم و نیروهای مسلح، ایران توانست از استقلال و تمامیت ارضی خود دفاع کند. این مقاومت ثابت کرد که هیچ نیروی خارجی نمی‌تواند اراده مردم ایران را برای حفظ کشورشان تضعیف کند.

برادر شهیدان علی و غفار یادگاری تصریح کرد: برادرم علی یکی از فرزندان پرافتخار ارومیه و عضو تیم هندبال این شهر بود که به‌عنوان یک ارتشی در دفاع از وطن به جبهه‌های جنگ اعزام شد.

وی گفت: علی پس از عملیات، به مدت هفت سال مفقودالاثر ماند تا اینکه یکی از سربازان وی که سال‌ها در اسارت رژیم بعث به سر می‌برد، پس از آزادی، اطلاعاتی از محل شهادت او در اختیار ما قرار داد.

یادگاری تصریح کرد: به همراه سرباز برادرم به همان منطقه اعزام شدم و پس از سال‌ها جستجو، توانستیم پیکر مطهر علی را شناسایی و به شهر بازگردانیم.

وی ادامه داد: «شهید غفار یادگاری» برادر کوچکترم نیز در ۱۸ سالگی به‌عنوان بسیجی به جبهه‌های غرب کشور اعزام شد. وی در یکی از حملات شیمیایی دشمن دچار آسیب جدی شد و به ارومیه بازگشت تا تحت درمان قرار گیرد. در همان دوران، شهر ارومیه مورد بمباران هوایی سال ۶۵ قرار گرفت. غفار به همراه معلم خود برای نجات جان افرادی که زیر آوار مانده بودند، به مدرسه امیرکبیر رفت. در این مدرسه بود که بر اثر اصابت ترکش‌های بمب‌های خوشه‌ای دشمن، به شهادت رسید.

یادگاری تصریح کرد: علی و غفار، هر دو روحیه‌ای بسیار قوی و ایثارگر داشتند. علی به‌عنوان یک ارتشی و عضو تیم هندبال ارومیه، همیشه سرشار از انگیزه بود و عشق به وطن در وجودش موج می‌زد. از همان روزهای اول جنگ، وقتی فراخوان اعزام به جبهه‌ها اعلام شد، بدون لحظه‌ای تردید راهی میدان نبرد شد. غفار هم که از او کوچکتر بود، به‌عنوان بسیجی به جبهه‌های غرب رفت. هر دو با تمام وجود به دفاع از کشور و مردمشان اعتقاد داشتند.

وی اضافه کرد: از دست دادن دو برادر، به‌خصوص وقتی که هر دو برای دفاع از میهن و مردم جانشان را فدا کردند، درد بزرگی است. اما از طرف دیگر، افتخار می‌کنم که برادرانم در راه وطن شهید شدند. شهادت آنها برای من یادآور این است که آزادی و امنیت امروزمان به بهای خون جوانان کشور به دست آمده است و ما باید همیشه قدردان این فداکاری‌ها باشیم.

یادآورشد: بایستی به یاد داشته باشیم آرامش و امنیتی که امروز داریم، به‌سادگی به دست نیامده است. باید قدردان این امنیت باشید و در هر عرصه‌ای که هستید، از علم و دانش گرفته تا خدمت به مردم، برای حفظ این کشور و ارتقای آن تلاش کنید. همان روحیه ایثار و فداکاری که علی و غفار داشتند، باید در قلب هر جوان ایرانی زنده بماند.

گفتنی است این دو برادر قهرمان، نمادی از استقامت و فداکاری ملت ایران در دوران دفاع مقدس هستند؛ یکی که در میدان جنگ و دیگری در حین کمک به هموطنانش، به دست دشمنان به شهادت رسید. داستان زندگی آن‌ها، یادآور رشادت‌هایی است که نسل‌های آینده باید برای پاسداری از آن‌ها تلاش کنند.

انتهای خبر/ و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×