» اجتماعی » روزه‌داری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان - گفتگو
کارشناس تغذیه و ایمنی بدن:

روزه‌داری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

اسفند 23, 1402۱۲:۱۶ ب٫ظ 70

کارشناس تغذیه و ایمنی بدن گفت: روزه‌داری می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند؛ چون استرس خفیف ناشی از روزه‌داری باعث می‌شود سلول‌های بدن توانایی خود برای مقابله با استرس‌های بعدی را افزایش دهند که این امر به نوبه خود می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

مسعود آوری در گفتگو با گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین فواید روزه، تأثیر آن بر متابولیسم بدن است، اظهار کرد: وقتی روزه می‌گیریم، بدن به گلوکز دسترسی معمول خود را ندارد و سلول‌ها را مجبور می‌کند برای تولید انرژی به وسایل و مواد دیگری متوسل شوند. این فرایند که گلوکونئوژنز نام دارد، به بدن کمک می‌کند تا از مواد غیر کربوهیدراتی مانند لاکتات، اسیدهای آمینه و چربی‌ها برای تولید گلوکز استفاده کند.

وی به فواید روزه‌داری در کاهش طبیعی وزن بدن هم اشاره کرد و افزود: زمانی که بدن به چربی‌های ذخیره شده به‌عنوان منبع اصلی انرژی متوسل می‌شود، وارد حالتی به نام کتوز می‌گردد که در آن چربی‌ها سوزانده می‌شوند. این حالت برای کاهش وزن و متعادل‌کردن سطح قند خون مفید است.

آوری تصریح کرد: روزه‌داری می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند؛ چون استرس خفیف ناشی از روزه‌داری باعث می‌شود سلول‌های بدن توانایی خود برای مقابله با استرس‌های بعدی را افزایش دهند که این امر به نوبه خود می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

این کارشناس تغذیه و ایمنی بدن اظهار کرد: روزه‌داری همچنین می‌تواند به پاک‌سازی بدن از سموم کمک کند. وقتی بدن از خوردن غذاهای معمولی پرهیز می‌کند، فرصتی برای خلاص‌شدن از مواد زائد و سمومی که ممکن است در طول زمان جمع شده باشند، فراهم می‌شود.

آوری گفت: روزه‌داری می‌تواند به بهبود تمرکز ذهنی هم کمک کند و بسیاری از افرادی که روزه می‌گیرند، ابراز کردند که احساس سبکی و تمرکز بیشتری دارند که این ممکن است نتیجه کاهش سطح قند خون و کاهش التهاب در بدن باشد.

وی با تأکید بر انجام صحیح روزه‌داری با روش‌های صحیح افزود: مهم است که توجه داشته باشیم روزه‌داری باید به روش‌های صحیح‌وسالم انجام شود و افرادی که قصد دارند روزه بگیرند باید از سلامت کافی برخوردار باشند و در صورت نیاز، با پزشک یا کارشناس تغذیه مشورت کنند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×