صبحانه با کتاب ابتکاری نو برای کودکان
زهرا آبسوران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»؛ اظهار کرد: با هدف گسترش فرهنگ مطالعه و ارتقای سواد ادبی و فرهنگی کودکان و نوجوانان از ابتدای تابستان سال جاری، بیش از ۵۰۰ کودک و نوجوان از سراسر استان در قالب ۵۲ باشگاه کتابخوانی به فعالیتهای گسترده در حوزه کتاب و کتابخوانی مشغول شدهاند این طرح که شکل گرفته، فرصتی ارزشمند برای آشنایی بیشتر آنان با میراث ادبی کشور فراهم کرده است.
وی تصریح کرد: این باشگاههای کتابخوانی با هدف تقویت مهارتهای روانخوانی و بلندخوانی، درک بهتر اشعار و متون کهن ایران و ترویج و معرفی آثار ادبی با محوریت گلستان سعدی تأسیس شدهاند که از ابتدای تابستان، این باشگاهها با تلاشهای خستگیناپذیر مربیان و مشارکت فعال کودکان و نوجوانان در مراکز کانون استان آغاز به کار کردند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجانغربی بیان کرد: در این مدت، فعالیتهای کتابخوانی متنوع و جذاب، شامل بیش از ۶۰۰ جلسه آموزشی و تفریحی برگزار شده است این جلسات به کودکان و نوجوانان فرصت میدهد تا در قالب فعالیتهایی همچون بازیهای گروهی، مسابقات، نمایشهای خلاقانه، و بلندخوانی متون به افزایش مهارتهای خود بپردازند.
وی عنوان کرد: علاوه بر این، با تهیه کاردستیهای مرتبط با داستانها و برگزاری برنامههایی نظیر صبحانه با کتاب و تهیه غذاهای متناسب با محتوای کتابها، خلاقیت و تخیل کودکان به شکلی شگرف تقویت میشود.
آبسوران گفت: بخش دیگری از این برنامهها به ایجاد محیطی شاد و دوستانه اختصاص داشته که کودکان در آن توانستهاند به تعامل با یکدیگر بپردازند و در کنار دوستان جدید خود تجربههای فراموشنشدنی کسب کنند این گونه فعالیتها به توسعه مهارتهای اجتماعی، اعتماد به نفس و همچنین توانمندیهای کار گروهی کمک شایانی کرده است.
وی تاکید کرد: این برنامههای متنوع و پویا تا پایان سال جاری ادامه خواهند داشت و بهعنوان یکی از پروژههای شاخص کانون در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی، موجب ایجاد ارتباطی عمیقتر میان نسل جوان و متون ادبی ارزشمند ایران خواهد شد.
آبسوران افزود: استقبال گسترده از این طرح نشان از علاقهمندی کودکان و نوجوانان به مطالعه و درک بهتر فرهنگ و تاریخ کشور دارد و کانون مصمم است که با برنامههای مشابه در آینده، این مسیر فرهنگی را تقویت کند.
وی بیان کرد: باشگاههای کتابخوانی در استان با همکاری والدین، مدارس و نهادهای محلی موفق به ایجاد بستری برای توسعه فرهنگی کودکان و نوجوانان شدهاند این برنامهها نهتنها فرصتی برای سرگرمی و آموزش فراهم میکنند، بلکه در پرورش خلاقیت، تحلیل و تفکر نقادانه نیز تأثیر مثبت داشته و نسل جدید را به آشنایی بیشتر با هویت و ادبیات ملی سوق میدهند.
انتهای خبر/م