» تازه های خبر » مثلث قدرت چگونه به آلبانی رسید؟
تازه های خبر - ورزش
از تک کشتی تا مسابقه دوره‌ای؛

مثلث قدرت چگونه به آلبانی رسید؟

آبان 3, 1403۸:۳۳ ق٫ظ 10

حضور سه کشتی‌گیر صاحب‌نام در وزن ۹۲ کیلوگرم مثلث قدرت در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی را تشکیل می‌دهد؛ سه قهرمانی که با شرایط متفاوتی خود را به تیرانا رسانده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» به نقل از تسنیم مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی روزهای 7 تا 10 آبان در آلبانی برگزار می‌شود. با اعلام قبلی اتحادیه جهانی، هیچ کدام از کشتی‌گیرانی که در المپیک روی تشک رفته‌اند، اجازه حضور در این رقابت‌ها را ندارند. بنابراین سه کشتی‌گیری که می‌توانستند در المپیک 2024 جزو مدعیان اصلی اوزان خود باشند و هرکدام به دلیلی حضور در پاریس را از دست دادند،‌ در عضویت سه تیم ایران،‌ روسیه و آمریکا در تیرانا برای طلا با هم رقابت خواهند کرد.

* حضور قاسم‌پور در آلبانی با تک کشتی

کامران قاسم‌پور استارت کار خود را در چرخه انتخابی 2024 در وزن 97 کیلوگرم زد و زمان نسبتا زیادی را از دست داد. قاسم‌پور که در سال‌های 2021 و 2022 با شکست ماگومد کوربانوف روس و جی‌دی کاکس آمریکایی در دو فینال متوالی، طلای 92 کیلوگرم جهان را گرفته بود و سال 2023 نیز در حالی که شانس اول طلای این وزن محسوب می‌شد،‌ به دلیل آسیب‌دیدگی به بلگراد نرفت؛ روز نوزدهم شهریور ماه در حالی که آخرین کشتی‌اش مربوط به تورنمنت ساساری ایتالیا در خرداد ماه بود، در تک کشتی انتخابی مقابل امیرحسین فیروزپور و شکست این حریف با نتیجه 7-یک، ملی‌پوش شد.

او از جمع مثلث قدرت وزن 92 کیلوگرم، تنها کشتی‌گیری است که در سال‌های اخیر در همین وزن کشتی گرفته و به مدال طلا رسیده است. قاسم‌پور در شرایطی فیروزپور را شکست داد که در آن وقت صرفا شایعه حضور دیوید تیلور و عبدالرشید سعدالله‎‌یف در مسابقات جهانی آلبانی مطرح بود.

* تیلور از مسابقه دوره‌ای صاحب دوبنده آمریکا شد

دیوید تیلور جزو آخرین قهرمانانِ بنامی بود که برای شرکت در مسابقه انتخابی جهانی آلبانی آمریکایی‌ها، ثبت‌نام کرد. او که پیش از این در انتخابی المپیک به آرون بروکس باخته و اعلام کرده بود کار هدایت باشگاه کابوی‌های اوکلاهاما را پذیرفته، حدود یک هفته بعد از کامران قاسم‌پور،‌ حضورش در آلبانی را قطعی کرد.

او در مسابقه‌ای دوره‌ای، به فینال 92 کیلوگرم رسید و در شرایطی که در کشتی اول با زاهید والنسیا خیلی آماده و سرحال به نظر نمی‌رسید، در مبارزه دوم فینالش در حالی که مقتدرانه از دارنده مدال برنز سال 2023 جهان پیش بود، والنسیا را ضربه فنی کرد و صاحب دوبنده تیم ملی کشورش در جهانی اوزان غیرالمپیکی شد.

تیلور که در مسابقات جهانی 2018 بوداپست قهرمان جهان شده بود، بعد از غیبت در مسابقات جهانی 2019 نورسلطان به دلیل جراحی، با شکست حسن یزدانی قهرمان وزن 86 کیلوگرم المپیک توکیو شد. دو ماه بعد اما تنها شکستش مقابل یزدانی در اسلو رقم خورد و به مدال نقره جهان در سال 2021 بسنده کرد ولی در دو مسابقه جهانی بعدی 2022 و 2023 در بلگراد، به چهارمین و پنجمین بردش مقابل نماینده ایران رسید و قهرمان جهان شد. او با شکستی که در انتخابی آمریکایی‌‌ها تجربه کرد،‌ نتوانست به پاریس رفته و طلای المپیک قبلی‌اش را تکرار کند؛ در حالی که این بار هم حسن یزدانی باوجود غیبت تیلور، نتوانست قهرمان المپیک شود و مغلوب ماگومد رمضانوف شد.

* تکمیل مثلث با سعدالله‌یف

مثلث مدعیان 92 کیلو، با عبدالرشید سعدالله‌یف کامل شد. او دیرتر از همه و سخت‌تر از دو نفر دیگر، به تیم ملی روسیه رسید. تانک روسی که در همراه با روس‌ها شانس حضور در مسابقات جهانی 2022 را از دست داده بود،‌ سال 2023 بعد از برد ثانیه آخری مجتبی گلیج، در نیمه‌نهایی هم به اخمد تاج‌الدینوف باخت و بعد از آن به دلیل مصدومیت، در کشتی رده‌بندی با اسنایدر حاضر نشد.

سعدالله‌یف به مسکو برگشت و گردنش را جراحی کرد. می‌خواست پیش از کسب سهمیه، در قهرمانی اروپا کشتی بگیرد که بخارست مجوز حضورش در خاک رومانی را صادر نکرد و بعد از آن بود که اتحادیه جهانی به روس‌ها اعلام کرد نمی‌توانند با سعدالله‌یف در مسابقات گزینشی اروپایی در باکو هم شرکت کنند که علیخان جبرئیلوف دقیقه نودی جایگزین این کشتی‌گیر شد و سهمیه المپیک گرفت اما در پی محرومیت ستاره‌های روسیه از شرکت در المپیک پاریس، فدراسیون کشتی روسیه این المپیک را تحریم کرد.

روس‌ها مبنای انتخاب تیم جهانی خود را،‌ نتایج آخرین انتخابی کشوری خود قرار دادند که سعدالله‌یف آنجا قهرمان 97 کیلوگرم شده بود و بعد از آنکه اتحادیه جهانی به آنها اعلام کرد که می‌توانند در مسابقات جهانی آلبانی شرکت کنند، روز دهم مهر ماه انتخابی نفرات اول دو وزن 92 و 97 کیلوگرم انتخابی روس‌ها مقابل هم قرار گرفتند و در یک تک کشتی، مثل کامران قاسم‌پور؛ سعدالله‌یف در شرایطی که خیلی هم سرحال و قبراق نشان نمی‌داد، 10-7 آلن باگایف را برد و ملی‌پوش شد.

درواقع از بین قاسم‌پور،‌ تیلور و سعدالله‌یف،‌ تنها تیلور بود که بعد از چند دور مسابقه به عضویت تیم آمریکا درآمد و دو نفر دیگر با تک کشتی خود را به آلبانی رساندند.

اولین نفر که حضورش در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی را قطعی کرد،‌ نماینده ایران بود و آخرین نفر هم نماینده روسیه. هیچ‌کدام از آنها نتوانستند قاطعیت قبلی خود را مقابل حریفان‌شان داشته باشند،‌ اما تیلور در دومین مبارزه فینالش، بهتر از کشتی‌های قبلی خود نشان داد و طی یک اتفاق،‌ والنسیا را ضربه فنی کرد.

حالا باید دید مصاف این سه نفر در تیرانای آلبانی چه نتیجه‌ای به همراه خواهد داشت.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×