مدارس محور ترویج فرهنگ مقاومت هستند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرفرک»، علی مطهری عصر امروز در آئین پویش ملی بر مدار مقاومت با اشاره به نقش بیبدیل آموزش و پرورش در گفتمانسازی و فرهنگسازی پیرامون موضوع مقاومت، پویش «بر مدار مقاومت» را ابزاری ماندگار برای تقویت هویت ملی و اسلامی در مدارس دانست و اظهار داشت: فرهنگیان با تمام توان و انگیزه، این پویش را به عنوان یک فعالیت ارزشی و تربیتی در مدارس پیادهسازی میکنند تا فرهنگ غنی مقاومت به نسلهای آینده منتقل شود.
وی عنوان کرد: این اقدام علاوه بر تربیت شهروندانی آگاه و مسئولیتپذیر، نقش بسزایی در ارتقای روحیه ایثار و همبستگی در جامعه دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانغربی اهداف این پویش را فراتر از آموزشهای کلی دانست و تصریح کرد: هدف اصلی آن شامل حمایت مادی و معنوی از مظلومان، آگاهیبخشی به دانشآموزان درباره چالشهای فکری و اجتماعی، ترویج فرهنگ عدالتخواهی و ظلمستیزی، تقویت همبستگی انسانی، پرورش حس نوعدوستی و مسئولیتپذیری و آمادهسازی دانشآموزان برای ایفای نقشهای سازنده در جامعه است.
وی افزود: آشنا کردن دانشآموزان با واقعیتهای سیاسی و اجتماعی منطقه نیز از دیگر اهداف این پویش است که میتواند نسل جدید را برای رویارویی با چالشهای آینده آماده کند.
مطهری در خصوص بعد دیگر این پویش، یعنی چگونگی اجرای آن، گفت: وقتی باور کنیم که مقاومت مسیر درست و الزامی است، باید گامهای عملیتری در این راستا برداشته شود.
وی تأکید کرد: پویش ملی «بر مدار مقاومت» یکی از ابزارهای مؤثر برای این هدف است که با ایجاد انگیزه و راهبردهای آموزشی، نقشه راه مشخصی را برای جامعه ترسیم میکند.
مطهری در ادامه به پویش «بر مدار مقاومت» اشاره کرد و گفت: این پویش باید از دو منظر مورد بررسی قرار گیرد، در گام نخست، چرایی مقاومت باید برای نسل جوان تبیین شود؛ چرا که در شرایط کنونی، مقاومت تنها راهکار کمهزینه و مؤثری است که میتواند به حفظ استقلال و پیشرفت کشور منجر شود.
وی تصریح کرد: معلمان و مربیان وظیفه دارند تا با روشهای خلاقانه، این موضوع را به زبانی ساده و جذاب به دانشآموزان و خانوادهها منتقل کنند و آنها را با ضرورت آن آشنا سازند.
مطهری بر اهمیت نقش مقاومت در ساختار فکری و اجتماعی جامعه اظهار داشت: مقاومت نه تنها یکی از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی است، بلکه یک ضرورت برای پایداری و توسعه اجتماعی در ایران اسلامی به شمار میآید.
وی افزود: نظام تعلیم و تربیت مسئولیت دارد تا با برنامهریزی دقیق و متنوع، ابعاد مختلف این موضوع را به دانشآموزان، معلمان و خانوادهها آموزش دهد و به درکی عمیقتر از آن دست یابد.
مطهری خاطرنشان کرد: مدارس به عنوان مراکز تربیتی و آموزشی نقش کلیدی در نهادینهسازی این فرهنگ دارند.
انتهای خبر/ م