» اخبار استان » نقش معلم در تربیت دانش‌آموزان بی‌بدیل است
اخبار استان - تیتر یک - فرهنگی
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی:

نقش معلم در تربیت دانش‌آموزان بی‌بدیل است

آبان 2, 1403۲:۰۰ ب٫ظ 30

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی با تاکید بر اهمیت نقش معلمان در نظام آموزشی گفت: معلم نه تنها در آموزش، بلکه در تربیت اخلاقی و اجتماعی دانش‌آموزان نقشی بی‌بدیل دارد.

علی مطهری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»؛ به اهمیت فناوری‌های نوین در بهبود فرآیند آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: استفاده از ابزارهای دیجیتال و فناوری‌های نوین می‌تواند در ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی بسیار موثر باشد بنابراین باید از ظرفیت‌های فضای مجازی به عنوان ابزاری مکمل برای آموزش و پرورش استفاده کنیم و با تدوین برنامه‌های دیجیتالی، معلمان را در این مسیر یاری کنیم.

وی همچنین به نقش والدین در همراهی با معلمان در مسیر تربیتی دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: نقش خانواده‌ها در این فرآیند تربیتی بسیار حیاتی است و نمی‌توانیم تنها به اقدامات درون مدرسه‌ای تکیه کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی تاکید کرد: برنامه‌های پرورشی باید به گونه‌ای طراحی شود که والدین نیز در فرآیند تربیت دانش‌آموزان مشارکت داشته باشند، زیرا تنها از طریق تعامل نزدیک بین مدرسه و خانواده است که می‌توان به نتایج مطلوب در تربیت اخلاقی و اجتماعی دانش‌آموزان دست یافت.

وی در ادامه به اهمیت نقش معلمان در تحقق اهداف آموزشی و تربیتی اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های چشمگیر معلمان در مدارس، قابل ستایش و قدردانی است و این تلاش‌ها نقشی بی‌بدیل در پرورش نسل آینده ایفا می‌کند.

مطهری با بیان اینکه معلم قلب تپنده سیستم آموزشی است و باید در کانون توجهات برنامه‌ریزی آموزشی قرار گیرد، گفت: معلمان محور اصلی تمام برنامه‌های آموزش و پرورش هستن و تمام اقدامات ما باید حول محور معلم و برای ارائه بهترین خدمات آموزشی در مدارس باشد.

وی اظهار داشت: در کنار آموزش، تربیت و پرورش نیز باید به همان میزان اهمیت داده شود ما با یک چالش جدی در زمینه پرورش دانش‌آموزان مواجه هستیم؛ چراکه به نظر می‌رسد اقدامات تربیتی در مدارس به اندازه کافی پررنگ نیستند.

مطهری خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش و اداره کل استان برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای تقویت حوزه پرورشی دارند و تلاش‌ها در این زمینه رو به افزایش است.

وی افزود: تمام دانش‌آموزان باید در فعالیت‌های پرورشی و تربیتی مشارکت داشته باشند فعالیت‌های پرورشی و تربیتی باید برای همه دانش‌آموزان تعریف شود تا آن‌ها در مسیر رشد اخلاقی و اجتماعی به طور فعال گام بردارند.

مطهری بیان کرد: در برنامه‌ریزی برای دانش‌آموزان، معلم‌ها باید نقش کلیدی داشته باشند، زیرا آن‌ها با دانش‌آموزان در ارتباط مستقیم هستند و می‌توانند به بهترین شکل هم در آموزش و هم در تربیت اثرگذار باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: باید از ظرفیت‌های معلمان بهره بگیریم، زیرا تنها در این صورت می‌توانیم شاهد تحولی واقعی در هر دو حوزه آموزشی و پرورشی باشیم.

مطهری با تأکید بر اینکه معلم و دانش‌آموز باید در راس تمامی برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرند، خاطرنشان کرد: هر برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری که بدون در نظر گرفتن این دو عنصر مهم صورت گیرد، با شکست مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر معلم و دانش‌آموز در کانون توجهات ما باشند، شاهد اعتلا و تقویت اقدامات آموزشی و تربیتی خواهیم بود؛ اما در غیر این صورت، هرگونه تلاش و برنامه‌ریزی ناکام خواهد ماند.

انتهای خبر/م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×