» اجتماعی » وحشتی که دل شهروندان در ارومیه را چنگ می‌زند
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل
جولان سگ‌‌های ولگرد در شهر؛

وحشتی که دل شهروندان در ارومیه را چنگ می‌زند

مهر 4, 1402۰:۱۵ ق٫ظ 60

جولان سگ‌های ولگرد در ارومیه تبدیل به دغدغه دائمی برای مردم شده و خواستار جمع‌آوری این حیوانات از سطح شهر هستند.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک؛ معضل سگ‌های بلاصاحب در چند سال اخیر به یکی از چالش‌های جدی جوامع شهری تبدیل‌شده و در برخی مواقع زندگی برخی شهروندان را با آسیب و اختلال مواجه کرده است.

هرچند ادارات متولی در سال‌های اخیر کوشیده‌اند با به‌کاربردن تدابیر مختلف، سعی در رفع این معضل داشته باشند؛ اما در عمل شاهد اقدامات جدی و اساسی در این مورد نبوده‌ایم و معضل سگ‌های بلاصاحب نه‌تنها پابرجا بوده؛ بلکه روزبه‌روز شاهد افزایش جمعیت آن‌ها هستیم، به‌طوری‌که روزانه حدود هشت تا 15 شکایت از سمت مردم در سامانه 137 ثبت می‌شود.

این سگ‌ها که در بیشتر موارد به‌صورت جمعی و گله‌ای در معابر عمومی، بوستان‌ها و تفرجگاه‌های ارومیه رفت‌وآمد دارند به تهدید بالقوه و عاملی برای سلب آرامش روانی کودکان و افراد سالخورده تبدیل شده‌اند.

مشکل سگ‌های ولگرد در ارومیه مشکل امروز و دیروز نیست و سال‌ها است که مردم و متولیان این حوزه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در ارومیه سبب ایجاد نارضایتی بسیاری از شهروندان شده است و تنها با قدم‌زدن در سطح شهر به‌ویژه در شب در هر محله‌ای با چندین سگ ولگرد مواجه می‌شویم، سگ‌هایی که گاهی تنها و گاهی در گله‌هایی که جمعیت آنها کم هم نیست در حال تردد در گوشه‌وکنار شهر و خیابان‌ها هستند و باید برای جمع‌آوری آنان فکر اساسی شود.

در این میان از جمله دلایل افزایش جمعیت سگ‌ها نوع رفتار انسان است وگرنه سگ بدون تغذیه و سرپناه از بین می‌رود و زادوولد آن کاهش می‌یابد، از همین روحیات این حیوان به انسان وابسته است، اگر یک سگ به طور متوسط چهار توله به دنیا بیاورد این تعداد در هر نسل چهار برابر می‌شود این سگ با تغذیه کافی در عرض پنج سال می‌تواند به بیش از 10 هزار توله تبدیل شود؛ بنابراین تغذیه سگ ولگرد به نفع حیوانات، انسان و محیط‌زیست نیست.

یکی از بهترین راهکارها برای رهایی از معضل سگ‌های ولگرد زنده‌گیری و عقیم‌سازی آنها است؛ بنابراین خبرنگار این رسانه گفتگویی با مهدی رضائی رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد ارومیه و هادی بصاری رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه انجام داده است که در ادامه می‌خوانید؛

عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد باعث کاهش بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان می‌شود

مهدی رضائی رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد ارومیه در گفتگو با خبرنگار حرف رک، در خصوص مسئله سگ‌های ولگرد اظهار داشت: از جمله وسایل کلی لازم برای عقیم‌سازی هر قلاده سگ می‌توان به تجهیزات مربوط به بیهوشی و پیش بیهوشی و داروهای مربوطه اشاره کرد.
وی ادامه داد: از لوازم مصرفی برای عقیم‌سازی نیز می‌توان به نخ بخیه، شان، اسکارپر و داروهای ریکاوری بعد عمل اشاره کرد.

رضائی با اشاره به مزایای عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد خاطرنشان کرد: در صورت اجرای عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد شاهد کنترل خطرات جدی در بهداشت محیط‌زیست، کاهش گاز گرفتی توسط حیوانات، کاهش بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) که مهم‌ترین آن بیماری هاری است خواهیم بود.

وی گفت: دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد آمادگی دارد برای عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد طبق آخرین نرخ تعرفه نظام دامپزشکی ۱۴۰۲ و با محاسبه ۲۰ درصد تخفیف برای هر قلاده سگ حدود دو میلیون تومان (بدون احتساب هزینه وسایل مصرفی) برای عقیم‌سازی هر قلاده سگ خدمت‌رسانی نماید.
وی با انتقاد از فرهنگ غذارسانی به سگ‌های ولگرد بیان کرد: به‌جای هزینه برای تغذیه سگ‌های ولگرد و دامن‌زدن به نابودی طبیعت بهتر است فرهنگ عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد بین مردم رواج پیدا کند.

عقیم‌سازی ۸۲۷ قلاده سگ در ارومیه

هادی بصاری رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه در گفتگو با خبرنگار حرف رک، در خصوص آمار سگ‌های ولگردی که تاکنون در شهرستان ارومیه عقیم شده‌اند اظهار داشت: امسال ۸۲۷ مورد عقیم‌سازی صورت‌گرفته است.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۱۵ قلاده سگ زنده‌گیری شده و به مرکز پناهگاه حیوانات ولگرد شهرداری منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: هزینهٔ جمع‌آوری، عقیم‌سازی، نگه‌داری و درمان برای یک قلاده سگ حدود دو میلیون و 300 تا دو میلیون و 500 هزار تومان است.

انتهای خبر /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×