» اجتماعی » پوشش ۱۵۳ هزار دانش‌آموز در «طرح نماد»
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان - سیاسی
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی خبر داد:

پوشش ۱۵۳ هزار دانش‌آموز در «طرح نماد»

مرداد 28, 1403۷:۵۹ ق٫ظ 20

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: ۱۵۳ هزار و ۴۹۰ دانش‌آموز در این استان تحت پوشش طرح نماد (نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزان) قرار گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» رضا ابراهیمی در چهارمین جلسه شورای اجتماعی استان اظهار کرد: پروژه نماد یک مجموعه نظام‌یافته از خدمات و برنامه‌ها است که هدف آن مراقبت از دانش‌آموزان در برابر رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی می‌باشد. این پروژه از طریق مداخله به موقع و موثر توسط وزارت بهداشت و با همکاری ۱۳ سازمان دیگر، به رهبری اصلی آموزش و پرورش، از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.

وی ادامه داد: طرح نماد با هدف حمایت از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی آنها در مدارس، به‌طور گسترده‌ای در سراسر کشور پیاده‌سازی شده و تلاش دارد تا از سنین پایین، دانش‌آموزان را با مهارت‌های لازم برای مقابله با چالش‌های زندگی آشنا کند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی تصریح کرد: این طرح، به دلیل ماهیت جامع و چندبعدی آن، بر چهار محور اصلی آموزش، غربالگری، حمایت و توانمندسازی تمرکز دارد. هر یک از این محورها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که با همکاری نزدیک معلمان، والدین و سازمان‌های حمایتی مختلف، دانش‌آموزان را در مسیر رشد شخصیتی و اجتماعی همراهی کنند.

وی افزود: در قالب طرح نماد، کنترل و کاهش بروز اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی در جامعه از طریق مدارس دنبال می‌شود.

ابراهیمی اضافه کرد: در این طرح، معلمان، دانش‌آموزان و والدین با شرکت در دوره‌های آموزشی، در برابر آسیب‌های اجتماعی توانمند می‌شوند. پس از آن، دانش‌آموزان مورد غربالگری قرار می‌گیرند و در حال حاضر ۷۲ درصد از دانش‌آموزان استان تحت غربالگری قرار گرفته‌اند.

وی گفت: بر اساس طرح نماد، دانش‌آموز، والدین و معلمی که بیشترین ارتباط با دانش‌آموز دارد، در این غربالگری شرکت کرده و با پاسخ به سوالات استانداردی که از طریق سامانه پرسیده می‌شود، وضعیت کلی دانش‌آموز مشخص می‌شود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزانی که در ارزیابی‌ها در معرض فقر شناسایی شوند، برای دریافت کمک به نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد ارجاع داده می‌شوند.

وی گفت: در طرح نماد، دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان از نظر شاخص‌هایی مانند فقر، خشونت، کودک‌آزاری و سوءاستفاده از کودک، نقص در مهارت‌های انجام تکالیف درسی، خودآسیب‌رسانی، اعتیاد و استفاده نامناسب از فضای مجازی ارزیابی می‌شوند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی اظهار داشت: طرح نماد محوری‌ترین برنامه وزارت آموزش و پرورش در حوزه امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی است و با هدف توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان در سطح کشور اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه  ۱۵۳ هزار و ۴۹۰ دانش‌آموز این استان تحت پوشش طرح نماد قرار دارند گفت: اجرای گسترده طرح نماد در استان آذربایجان‌غربی نشان‌دهنده تعهد دستگاه‌های اجرایی این استان به مقابله با آسیب‌های اجتماعی است. علاوه بر آن، این طرح به عنوان الگویی موفق در سایر استان‌ها نیز در حال اجرا و توسعه می‌باشد.

گفتنی است طرح نماد یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت آموزش و پرورش در راستای تربیت نسلی توانمند، خودآگاه و مقاوم در برابر تهدیدات اجتماعی است و امید می‌رود با گسترش و بهبود مستمر این برنامه، زمینه‌ساز بهبود شرایط اجتماعی و فرهنگی کشور شود.

انتهای خبر/ و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×