» اجتماعی » پیش‌بینی صید ۴ هزار تن ماهی
سدارس
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
رئیس اداره شیلات پلدشت خبر داد:

پیش‌بینی صید ۴ هزار تن ماهی

مهر 22, 1403۸:۱۷ ق٫ظ 20

رئیس اداره شیلات پلدشت گفت: با آغاز فصل صید ماهیان استخوانی از منابع آبی آذربایجان غربی، پیش‌بینی می‌شود از سد ارس پلدشت که به‌عنوان بزرگ‌ترین منبع آبی شمال غرب کشور شناخته می‌شود، ۴ هزار تن انواع ماهی استخوانی برداشت شود.

محمد مقدم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» با اشاره به آغاز فصل صید در پلدشت اظهار کرد: فصل صید انواع ماهیان استخوانی از ۶ منبع آبی استان شروع شده و یک هزار صیاد بعد از ۶ ماه دوری از منابع آبی دوباره فعالیت صیادی خودشان را آغاز کردند.

وی در خصوص پیش‌بینی برداشت و صید ماهیان استخوانی در آذربایجان غربی تصریح کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود از ۶ منبع آبی استان که شامل سد ارس و سد قیقاج پلدشت، سد حسنلو نقده، سد شهید کاظمی بوکان، سد سنجاق مهاباد و سد دریک سلماس ۹ هزار تن انواع ماهی صید شود که این میزان صید نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

رئیس اداره شیلات پلدشت در خصوص صادرات انواع ماهی استخوانی به خارج از کشور در درآمد ارزی برای کشورمان افزود: از این میزان صید علاوه بر تأمین بازار داخلی کشور ۲۰۰ تن به کشور عراق صادر می‌شود که از محل این صادرات سالانه یک میلیون دلار ارز وارد کشورمان می‌شود.

وی در خصوص بازسازی ذخایر آبی کشور اظهار کرد: برای بازسازی ذخایر آبی استان و حمایت از تعاونی صید و صیادی در سال گذشته ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه انواع بچه‌ماهی در منابع آبی استان رهاسازی شده بود.

مقدم با اشاره به پیش‌بینی صید از سد ارس پلدشت گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود از دریاچه پشت سد ارس شهرستان پلدشت که بزرگ‌ترین منبع آبی شمال عرب کشور به لحاظ تولید انواع آبزیان است، ۴ هزار تن انواع ماهیان استخوانی صید شود و در این فصل ۴۰۰ صیاد در قالب ۲ تعاونی صید و صیادی فعالیت کنند.

وی در خصوص انواع ماهیان استخوانی تصریح کرد: از منابع آبی آذربایجان غربی ۱۴ گونه ماهی از جمله سوف، کپور، بیگ هد، امور، فیتوفاک و سیم کپور صید می‌شوند.

رئیس اداره شیلات پلدشت در خصوص فصل صید ماهیان استخوانی افزود: صید انواع ماهیان استخوانی از منابع آبی استان از مهرماه شروع و تا فروردین‌ماه سال آینده ادامه دارد.

محمد مقدم همچنین به اهمیت اقتصادی صنعت صیادی در آذربایجان غربی اشاره کرد و اظهار داشت: این استان با داشتن منابع آبی غنی و گونه‌های متنوع ماهیان استخوانی، یکی از مراکز مهم تولید آبزیان در کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: صیادی نه تنها منبع مهمی برای تأمین نیازهای داخلی کشور به آبزیان است، بلکه از نظر اشتغال‌زایی نیز نقش بسزایی در معیشت جوامع محلی به‌ویژه صیادان و خانوارهای مرتبط با این صنعت دارد.

رئیس اداره شیلات پلدشت همچنین بر ضرورت حفظ منابع آبی و بهره‌برداری پایدار از ذخایر ماهی تأکید کرد و گفت: با توجه به نقش حیاتی آبزی‌پروری در تأمین امنیت غذایی و درآمدزایی برای مردم منطقه، تلاش‌های مستمری در جهت حفاظت از منابع آبی و ترویج روش‌های صیادی پایدار صورت می‌گیرد. یکی از اقدامات مؤثر در این زمینه، همکاری نزدیک با تعاونی‌های صیادی برای نظارت دقیق بر نحوه برداشت و رعایت فصل‌های صید قانونی است.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای در بخش شیلات و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های صیادی، انتظار می‌رود طی سال‌های آینده میزان صید و تولید ماهیان استخوانی در آذربایجان غربی افزایش یابد.

 

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×