» اخبار استان » پلدشت » پیگیر ایجاد منطقه آزاد مشترک با ایران و آذربایجان هستم
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان
پلدشت - تیتر یک
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان:

پیگیر ایجاد منطقه آزاد مشترک با ایران و آذربایجان هستم

مرداد 8, 1402۱:۰۰ ب٫ظ زمان مطالعه: 3 50

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان از ‌تعامل اقتصادی ایران با جمهوری آذربایجان برای ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک خبر داد.

به گزارش حرف رک به نقل از  آراز سسی، ‌ سید احمد حسینی در بازدید از منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه این منطقه به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه آزاد کشور دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه است، گفت: ‌تعامل و هم‌افزایی اقتصادی کشور ایران با کشورهای همسایه از طریق منطقه آزاد ماکو می‌تواند دیپلماسی اقتصادی موفقی را رقم بزند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان افزود: از طریق منطقه آزاد ماکو دسترسی به بازارهای خارجی برای کسب‌وکارهای ملی تسهیل‌یافته و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را سهولت می‌بخشد.

راه‌اندازی دفتر وزارت خارجه در منطقه آزاد ماکو حائز اهمیت است

حسین گروسی گفت: راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک با کشور آذربایجان و مرز نخجوان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی طرفین از جمله موضوعاتی است که پیگیر آن هستیم.

وی با اشاره به احداث خط‌آهن تبریز به گارس ترکیه از طریق منطقه آزاد ماکو تصریح کرد: مطالعات طراحی مسیر اتصال ریلی تبریز به کارس ترکیه از مسیر این منطقه انجام شده که با احداث آن، توسعه تجارت مرزی با استفاده از مسیر ریلی انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت سفر اتباع خارجی به منطقه آزاد ماکو که رونق اقتصادی را در بر دارد، اظهار کرد: ساماندهي اقامت اتباع خارجي با اجراي طرح چنج ويزا در این منطقه حائز اهمیت است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به‌ضرورت راه‌اندازی دفتر وزارت خارجه در منطقه آزاد ماکو افزود: راه‌اندازی دفتر وزارت خارجه در منطقه آزاد ماکو به‌منظور تسهیل در خدمات‌رسانی به اتباع خارجی مقیم منطقه حائز اهمیت است.

منطقه آزاد ماکو در شمال غربی ایران و در استان آذربایجان غربی واقع شده است.

منطقه آزاد تجاری ماکو دارای مساحت 500 هزارهکتاری بوده و دارای 140 کیلومتر مرز مشترک آبی با جمهوری خودمختار نخجوان (آذربایجان) و 130 کیلومتر مرز آبی و خشکی با کشور ترکیه است.

منطقه آزاد ماكو در مسیر كریدورهای مهم تجاری جهان قرار گرفته است و وجود گمرک بازرگان به‌عنوان بزرگ‌ترین مرز زمینی ایران و ترکیه که به‌عنوان دروازه عبور کالا از اروپا و بلعکس است.

همچنین از طریق گمرک پلدشت با کشور نخجوان و با گمرک ساری سو به ترکیه مرتبط است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×