» اجتماعی » گندم‌کاران آذربایجان غربی نیاز به حمایت دارند / افزایش 20 درصدی تولید گندم در استان
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک

گندم‌کاران آذربایجان غربی نیاز به حمایت دارند / افزایش 20 درصدی تولید گندم در استان

مرداد 3, 1402۸:۰۰ ق٫ظ 80

علی‌رغم وفور نعمات الهی در استان، روستاییان این استان با معضلات زیادی در حوزه‌های مختلف روبرو هستند که باتوجه‌به وعده‌های خوش‌رنگ و لعاب انتظار می‌رود، با تأمین اعتبارات لازم و نگاه حمایتگرانه، موانع موجود در این روستاها رفع شود.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک؛ امسال به برکت بارش‌ها و نزولات آسمانی کیفیت و تولید گندم در استان آذربایجان غربی از وضعیت مطلوبی برخوردار بود.

سال‌های سال است که نهادهای بالادستی کشاورزی در استان در تلاش هستند تا سطح زیر کشت گندم در استان را بالا ببرند و در طرح اصلاح الگوی کشت یکی از مهم‌ترین محصولات مورد تأکید برای تولید گندم است.

اما علی‌رغم وفور نعمات الهی در استان، روستاییان این استان با معضلات زیادی در حوزه‌های مختلف روبرو هستند که باتوجه‌به وعده‌های خوش‌رنگ و لعاب انتظار می‌رود، با تأمین اعتبارات لازم و نگاه حمایتگرانه، موانع موجود در این روستاها رفع شود.

طی سال‌های گذشته رفع موانع موجود در روستاها همواره در دستور کار مسئولان قرار داشته و زیرساخت‌هایی برای توسعه روستاها ایجاد شده است.

متولیان امر تاکنون با اجرای طرح هادی در مناطق روستایی توانسته‌اند قدم‌های خوبی در راستای رونق روستایی بردارند؛ اما ادامه این طرح نیازمند نگاه ویژه مسئولان و تخصیص اعتبارات مناسب و حمایت از آنان و پرداخت مطالبات کشاورزان است که منجر به مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها شود.

 پرداخت زودهنگام مطالبات کشاورزان از جمله درخواست‌های گندم‌کاران است

در خصوص حمایت مسئولان استانی با یکی از گندم‌کاران صحبت شدیم که این کشاورز گفت: امسال حدود سه هکتار از اراضی خود را به زیر کشت گندم برده و یک هکتار نیز جو کاشته‌ام.

وی افزود: گندم‌کاران در آبان‌ماه محصول گندم خود را کاشته و از اوایل خرداد نیز برداشت این محصول از مزارع آغاز می‌شود.

این گندم‌کار با اشاره به مزیت‌های کشت گندم بیان کرد: هدفم از کشت این محصولات این است که هم صرفه اقتصادی تقریباً خوبی دارد و هم به‌نوعی با شرایط آب‌وهوایی منطقه سازگار است.

وی عنوان کرد: پرداخت زودهنگام مطالبات کشاورزان از جمله درخواست‌های گندم‌کاران است.

این کشاورز عنوان کرد: کارگرانی که در مزارع مشغول به کار هستند بلافاصله پس از اتمام کار انتظار دارند که حق‌الزحمه‌اش پرداخت شود.

 وعده‌های مسئول در خصوص پرداخت مطالبات کشاورزان به بالاتر از چهار ماه نیز می‌رسد

قربانعلی بیان کرد: بیشتر اوقات وعده‌های مسئول در خصوص پرداخت مطالبات کشاورزان به بالاتر از چهار ماه نیز می‌رسد که این موضوع به‌دوراز انصاف است؛ چراکه امرارمعاش کشاورزان تنها از این راه است.

 از دولت انتظار حمایت صددرصدی داریم

با یکی دیگر از گندم‌کاران در استان هم‌کلام می‌شوم، حرف‌های او نیز بیشتر حمایت دولتمردان از کشاورزان بود که در این زمینه به خبرنگار حرف رک گفت: چند سال قبل می‌توانستیم با درآمدی که از زمین‌های خود حاصل می‌کردیم امرارمعاش کنیم؛ اما اکنون همه درگیر بدهکاری به مردم و بانک‌ها هستیم.

وی گفت: از دولت انتظار حمایت صددرصدی داریم کود یارانه‌ای جوابگوی نیاز کشاورزان نیست.

این کشاورز عنوان کرد: اکنون جوانان با تلاش و کوشش مداوم همراه با سخت‌کوشی واژه کارجهادی را از حرف به عمل تبدیل کرده‌اند تا ایران اسلامی بیشتر از همیشه آباد باشد بنابراین آنان انتظار حمایت بیش‌ازپیش را از مسئولان دارند.

 امسال میزان خرید گندم نسبت به مشابه سال گذشته افزایش داشته است

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه امسال میزان خرید گندم نسبت به مشابه سال گذشته افزایش داشته است؛ افزود: هم اکنون خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در 67 مرکز خرید در مناطق مختلف استان در حال انجام است.

وی تصریح کرد: امسال 394 هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت گندم رفته است که از آغاز فصل برداشت گندم تاکنون 350 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از زارعین استان خریداری شده است.

امسال 550 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری می‌شود

شهبازی بیان کرد: سال زراعی گذشته بیش از 450 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شد و امسال پیش‌بینی می‌شود این مقدار به بیش از 550 هزار تن برسد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال برداشت گندم 20 درصد افزایش داشته باشد، اظهار کرد: یک هزار و 300 کمباین در سطح مزارع استان در حال برداشت روزانه 7 هزار تن از محصول مزارع گندم آبی و دیم استان هستند.

شهبازی با اشاره به اینکه مبارزه با آفت سن گندم نیز در سطح 210 هزار هکتار از اراضی گندم‌زار استان انجام شده است، بیان کرد: مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم و جو نیز در سطح 241 هزار هکتار انجام شده است.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×