» پیشخوان » آب سد مهاباد 11 میلیون متر مکعب کم شده است
پیشخوان - تازه های خبر - مهاباد
مدیر امور آب مهاباد:

آب سد مهاباد 11 میلیون متر مکعب کم شده است

مرداد 27, 1402۴:۳۹ ب٫ظ زمان مطالعه: 1 1 70

مدیر امور آب مهاباد می گوید در حال حاضرحجم آبی که در مخزن سد مهاباد ذخیره شده است به ۸۱ میلیون مترمکعب رسیده است این مقدار در مقایسه با همان دوره سال گذشته، ۱۱ میلیون مترمکعب کمتر است.

به گزارش پایگاه حرف رک، مدیر امور آب مهاباد به خبرنگار هالان -24 گفت: در حال حاضر حجم آبی که در مخزن سد مهاباد ذخیره شده، به ۸۱ میلیون مترمکعب رسیده است که این مقدار در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، ۱۱ میلیون مترمکعب کمتر است.

خالد رحمانی افزود: حجم آب ذخیره شده در سد مهاباد در سال قبل به دلیل بارش‌های فراوان و ورود آب به این سد از رودخانه‌های متصل به آن، به ۹۲ میلیون مترمکعب رسیده بود، اما امسال به دلیل کاهش بارش‌ها و کاستگی در حجم آب ورودی از رودخانه‌های منتقل‌کننده به این سد، حجم آب ذخیره شده در سد کاهش‌یافته است.

رحمانی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، مقدار ۷۵ میلیون مترمکعب آب از مخزن سد مهاباد به‌منظور استفاده کشاورزان منطقه و ۱۰ میلیون مترمکعب برای کمک به احیای دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

وی گفت: در حال حاضر، خروجی آب سد مهاباد برابر با ۱.۳ مترمکعب در ثانیه برای استفاده به‌عنوان آب آشامیدنی است و ورودی آب به سد نیز حدود پنج صدم مترمکعب در ثانیه است. دور جدید رهاسازی آب از این سد دو هفته دیگر شروع خواهد شد و تخمین زده می‌شود که حجم آب رهاسازی شده در این دور حدود ۱۵ میلیون مترمکعب باشد.

رحمانی افزود: با اجرای رهاسازی در این نوبت، حجم آب مورداستفاده بخش کشاورزی به ۹۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید. علاوه بر این، یک میلیون مترمکعب آب نیز به‌عنوان حق‌آبه برای پناهگاه حیات‌وحش و تالاب کانی برازان رهاسازی خواهد شد.

رحمانی بیان کرد: درباره کاهش بارندگی در مهاباد، باید گفت که در سال گذشته تا مردادماه، در ایستگاه باران‌سنجی تاج سد مهاباد، ۴۳۱ میلیمتر بارندگی ثبت شده است. اما در سال جاری، این مقدار به ۳۴۴ میلیمتر کاهش‌یافته است.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×