» اخبار استان » بوکان » آتش بی‌تدبیری کشاورزان در دامن مزارع بوکان
بوکان
بوکان

آتش بی‌تدبیری کشاورزان در دامن مزارع بوکان

تیر 14, 1402۱۱:۲۰ ق٫ظ 20

آتش زدن پوشش خشک گیاهی در روستای ناچیت بوکان باعث سوختن برخی از گندمزارهای این روستا در آستانه فصل برداشت محصول شد.

به گزارش حرف رک به نقل از کانی‌پرس؛ ظهر امروز به دنبال اعلام آتش‌سوزی گسترده در مزارع روستای ناچیت بلافاصله یک گروه مجهز از آتش‌نشانان ایستگاه ۴ و ۲ این سازمان به محل اعزام شدند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی بوکان دراین‌خصوص به خبرنگار کانی پرس گفت: این حادثه به علّت آتش‌زدن گیاهان و پوشش گیاهی خشک در مجاورت زمین‌های کشاورزی روی داده بود که به دلیل ناتوانی در واپایش شعله‌های آتش مزارع گندم مجاور آن نیز طعمه حریق شدند.

معروفی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه با عکس‌العمل بموقع و تلاش دو گروه مجهز از آتش‌نشانان ایستگاه‌های ۴ و ۲ این سازمان حریق مهار و از سوختن ده‌ها هکتار از گندم‌زارهای در مجاورت آن جلوگیری شد.

وی همچنین در پایان افزود: این حادثه باعث سوختن و ازبین‌رفتن بخشی از گندم‌زارهای روستا شده که مجدداً از همه کشاورزان ارجمند و همشهریان گرامی درخواست می‌کنیم از آتش‌زدن پوشش خشک گیاهی و بقایای محصولات کشاورزی جدا پرهیز کنند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی بوکان تصریح کرد: با افزایش تدریجی دمای هوا و نیز پایان فصل برداشت محصولات کشاورزی؛ گاهی برخی از کشاورزان و دیگر افراد به‌صورت ناآگاهانه و بر اساس سنتی اشتباه اما مرسوم هم‌زمان با خشک‌شدن پوشش گیاهی اقدام به آتش‌زدن آن در سطح مزارع می‌کنند.

رسول معروفی رئیس سازمان آتش‌نشانی بوکان در این باره عنوان کرد: سوزاندن باقیمانده پوشش گیاهی در سطح کشتزارها از سوی کشاورزان به‌ویژه گندم و جوکاران را کار اشتباهی دانست و افزود: همه این موارد عملاً میزان باروری خاک مزرعه را طی چند سال بعدی به‌شدت کاهش می‌دهد و هزینه‌ای به‌مراتب بالاتر به دنبال دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه این اقدام باعث تلف و ازبین‌رفتن موجودات زنده موجود در خاک و نیز ایجاد خطر وقوع حریق در اراضی مجاور می‌گردد افزود؛ این کار به دلیل تهدید بهداشت عمومی و آلودگی هوا پیگرد قانونی داشته و افراد متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

 

هر ساله و با آغاز فصل گرم متاسفانه بسیاری از مزارع گندم بوکان طعمه آتش بی تدبیری کشاورزانی می شوند که برای آتش زدن علف هاي هرز، آتش را به جان گندم زارهای بوکان می اندازند.

 

شایان‌ذکر است ‘قانون هوای پاک’ شامل ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره، تیرماه ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و از سوی دولت برای اجرا ابلاغ شده است. بر اساس ماده ۲۰ این قانون، سوزاندن بقایای گیاهی زمین‌های زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×