» اجتماعی » آزادی 3 زندانی با آرای جایگزین حبس
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
معاون حل اختلاف آذربایجان‌غربی خبر داد:

آزادی 3 زندانی با آرای جایگزین حبس

مهر 25, 1403۹:۲۶ ق٫ظ 00

معاون حل اختلاف آذربایجان‌غربی گفت: با تلاش شورای حل اختلاف ارومیه و صدور آرای جایگزین حبس سه زندانی جرائم مالی پس از کسب تخفیف و پرداخت بخشی از بدهی آزاد شدند و به خانواده‌هایشان بازگشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»؛ صبح امروز اکبر اسدی در جمع خبرنگاران؛  از آزادی یک زندانی با وساطت اعضای شعبه 19 شورای حل اختلاف ویژه زندان ارومیه خبر داد و اظهار کرد: این آزادی پس از اخذ تخفیف قابل توجه از شاکی پرونده و با پرداخت بخشی از مبلغ رد مال از محل آرای جایگزین حبس، محقق شد.

وی تصریح کرد: اعضای شورای حل اختلاف با تلاش فراوان و برگزاری جلسات متعدد، زمینه ساز رهایی زندانی شدند که به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی مالی همچنان در حبس به سر می‌برد.

معاون حل اختلاف آذربایجان‌غربی تصریح کرد: این زندانی که پس از گذراندن بخش عمده‌ای از محکومیت خود، به دلیل عدم توانایی در پرداخت مبلغ یک میلیارد و  200 میلیون ریال به شاکی، همچنان در زندان بود با وساطت و تلاش‌های اعضای شعبه 19 شورای حل اختلاف و پس از برگزاری چندین جلسه صلح و سازش با شاکی موفق به کسب تخفیف چشمگیر از بخش اعظم بدهی خود شد.

وی تصریح کرد: در نهایت شاکی با گذشت از بخش عمده‌ای از حق و حقوق خود موافقت نمود و فقط 200 میلیون ریال از محل آرای جایگزین حبس پرداخت شد.

اسدی خاطرنشان کرد: این اتفاق مهم در حالی رخ داد که معاون قضائی رئیس‌کل دادگستری، از صدور آرای جایگزین حبس به عنوان یکی از راهکارهای اساسی در کاهش تراکم زندانیان و همچنین حمایت از زندانیان مالی و جرائم غیرعمد یاد کرد.

معاون حل اختلاف آذربایجان‌غربی بیان کرد: همکاری و همیاری دستگاه‌های قضایی و اجرایی در این زمینه می‌تواند گامی مؤثر در جهت بازگشت مجدد این افراد به جامعه و خانواده باشد از این طریق، نه تنها فرد آزاد شده به محیط خانواده خود بازگشت، بلکه بار اقتصادی و اجتماعی ناشی از حبس بر دوش جامعه نیز کاهش یافت.

وی به تلاش‌های پیگیرانه اعضای شورای حل اختلاف شعبه 19 ارومیه اشاره کرد و گفت: این شعبه توانسته با ایجاد فضای مناسب برای گفتگو و توافق، زمینه‌ساز آزادی تعداد زیادی از زندانیان مالی و غیرعمد شود.

اسدی بیان کرد: در این موارد، مشارکت خیرین و نیکوکاران در تأمین منابع مالی و پرداخت بدهی‌ها نیز تأثیر به‌سزایی داشته است و این امر بار دیگر نشان داد که تعامل سازنده بین دستگاه قضایی شورای حل اختلاف و جامعه می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات اجتماعی و حقوقی باشد.

وی در پایان ضمن قدردانی ویژه از شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه که با صدور آرای جایگزین حبس، به آزادی سه نفر از محکومین مالی و غیرعمد کمک کرد، بر اهمیت تداوم این رویکرد تأکید کرد و افزود: این موفقیت نه تنها به معنای آزادی افراد از زندان است، بلکه به تقویت انسجام اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز منجر می‌شود این موفقیت‌ها نشانگر نقش مؤثر آرای جایگزین حبس و مشارکت نهادهای مردمی و خیرین در بازگرداندن زندانیان به جامعه و خانواده‌هایشان است.

انتهای خبر/ م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×