» اخبار استان » چالدران » آغاز عملیات اجرایی مجتمع معدنی اورانیوم شهدای آذربایجان غربی
چالدران

آغاز عملیات اجرایی مجتمع معدنی اورانیوم شهدای آذربایجان غربی

آبان 1, 1402۱۰:۲۴ ب٫ظ 50

با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی عملیات اجرایی و اکتشافات تکمیلی در مجتمع معدنی چالدران آغاز شد.

به گزارش «حرف رک» به نقل مرزداران عملیات اجرایی اکتشافات تکمیلی و معدن‌کاری در مجتمع معدنی و صنعتی اورانیوم شهدای آذربایجان‌غربی صبح امروز با حضور محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی، معاونان سازمان انرژی اتمی ایران و مدیران ارشد صنعت هسته‌ای، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، علی پور نماینده مردم شهرستانهای ماکو چالدران شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی،عبدالله نژاد فرماندار چالدران و مسئولین کشوری،استانی و شهرستانی آغاز شد.

محدوده اکتشافی معدن “دیلک وردی” در شمال آذربایجان‌غربی واقع شده و پس از انجام مطالعات اکتشافی و تخمین ذخیره در این محدوده، منابع مستعد پرتوزا با قابلیت اقتصادی شناسایی و با برنامه‌‌ریزی صورت گرفته، در نخستین روز آبان ماه ۱۴۰۲ عملیات اجرایی اکتشافات تکمیلی و معدن‌کاری این محدوده با سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیارد تومانی در مجتمع معدنی و صنعتی اورانیوم شهدای آذربایجان غربی افتتاح گردید.

رئیس سازمان انرژی اتمی در این آئین گفت: مجتمع معدنی و صنعتی اورانیوم آذربایجان‌غربی با سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیارد تومان احداث و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: این معدن زمینه اشتغال مستقیم بیش از یک هزار نفر و غیر مستقیم برای تعداد زیادی از مردم منطقه فراهم خواهد کرد.

سیدجواد احمدی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران  در آیین آغاز عملیات اجرایی اکتشافات تکمیلی در مجتمع معدنی صنعتی اورانیوم دیلک‌وردی چالدران، افزود: مطالعات پی‌جویی این معدن از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و تاکنون اکتشافات و حفاری‌هایی در منطقه انجام شده است.

همچنین خاطرنشان کرد: با عملیات‌های اجرایی مشخص شد این محدوده از نظر دارا بودن مواد پرتوزا به‌ویژه اورانیوم و عناصر همراه، منطقه‌ای مستعد محسوب می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بابت ایجاد زیرساخت‌های موجود در منطقه انجام شده، افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، در این مجتمع معدنی حدود ۵۰۰ هزار تن کانی سنگ اورانیوم و همچنین سایر عناصر همراه وجود دارد که با بهره‌گیری از توانمندی‌های موجود در سازمان انرژی اتمی ایران، می توان بهره‌برداری از این مواد را آغاز کرد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران  از تست فرآوری کانی‌ سنگ و ایجاد زیرساخت‌ها در ۱۸ ماه آتی نیز خبر داده و اضافه کرد: با پیگیری مطالعات ساخت کارخانه فرآوری، در ۱۸ ماه بعدی موضوع احداث کارخانه را دنبال کرده و در نظر داریم در سه سال آینده کارخانه فرآوری اورانیوم و نیز عناصر همراه را در منطقه احداث کنیم.

در ادامه استاندار آذربایجان غربی در خصوص محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال در منطقه بیان نمودند فرآوری پایین دست محصولات معدنی با احداث زیرساخت ها در شهرستان چالدران انجام خواهد شد.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×