» اجتماعی » آغاز مهاجرت پرندگان به زیستگاه‌های آذربایجان غربی
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی خبر داد:

آغاز مهاجرت پرندگان به زیستگاه‌های آذربایجان غربی

آبان 2, 1403۹:۱۱ ق٫ظ 10

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی گفت: فصل مهاجرت پرندگان آغاز شده و این استان سالانه میزبان بیش از ۲۰۰ گونه پرنده مهاجر است.

بهزاد شیرپنجه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» اظهار کرد: آذربایجان غربی در مسیر مهاجرتی پرندگان قرار دارد و هر ساله بین ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بال پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی وارد زیستگاه‌های استان می‌شوند.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌ها، حدود ۳۱۵ گونه پرنده در این استان شناسایی شده‌اند که بیش از ۲۰۰ گونه از آن‌ها مهاجر محسوب می‌شوند.

شیرپنجه به تالاب‌های کانی برازان، سولدوز، درگه سنگی، حسنلو، سد حسنلو و رودخانه ارس اشاره کرد و گفت: این مکان‌ها میزبان عمده‌ترین جمعیت پرندگان در زمان مهاجرت هستند. سرشماری این پرندگان توسط کارشناسان اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش و موزه تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی در ماه‌های دی و بهمن انجام می‌شود.

وی افزود: پرندگان آبزی و کنار آبزی و همچنین پرندگان شکاری، از جمله غاز خاکستری، انقوت، کفچه‌نوک، انواع آبچلیک، خوتکا و کشیم، از مهم‌ترین گونه‌های مهاجر هستند که بیشترین حضور را در این زیستگاه‌ها دارند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی تصریح کرد که این پرندگان با توجه به شرایط اقلیمی استان، تا زمانی که وضعیت آب و هوایی مناسب باشد، زمستان را در تالاب‌های استان سپری می‌کنند و به تدریج از اواخر زمستان یا اسفند به زیستگاه‌های اصلی خود بازمی‌گردند.

شیرپنجه با اشاره به اهمیت این مهاجرت‌ها برای اکوسیستم استان بیان کرد: حضور پرندگان مهاجر نه تنها بر تنوع زیستی منطقه تأثیر مثبت می‌گذارد، بلکه نقش مهمی در حفظ تعادل زیست‌محیطی و کنترل آفات دارد.

وی افزود: مهاجرت این پرندگان به ما یادآوری می‌کند که حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی و تالاب‌ها تا چه اندازه برای حفظ این گونه‌ها ضروری است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی همچنین بر لزوم همکاری همه نهادها و جوامع محلی در حفاظت از این زیستگاه‌ها تأکید کرد و گفت: آگاه‌سازی عمومی و جلب مشارکت مردم در این زمینه می‌تواند به بهبود وضعیت زیست‌محیطی و حفاظت از پرندگان مهاجر کمک شایانی کند.”

شیر پنجه در پایان خاطرنشان کرد که اقدامات حفاظتی شامل پایش مستمر زیستگاه‌ها، کنترل آلودگی و جلوگیری از تخریب محیط‌زیست به‌عنوان اولویت‌های اصلی اداره حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی باقی خواهند ماند.

انتهای خبر/ و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×