» اجتماعی » آغاز کشت پاییزه کلزا در آذربایجان‌غربی
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی مطرح کرد:

آغاز کشت پاییزه کلزا در آذربایجان‌غربی

مهر 5, 1403۱۰:۰۲ ق٫ظ 00

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ غربی گفت: کشت پاییزه دانه روغنی کلزا در مزارع استان آذربایجان‌غربی با هدف افزایش بهره‌وری از منابع طبیعی و آب، به‌صورت رسمی آغاز شد.

خسرو شهبازی در گفت‌گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» با اشاره به آغاز گشت پاییزه کلز در آذربایجان غربی اظهار کرد: این طرح بر اساس الگوی کشت تدوین شده و تا دهم مهرماه ادامه خواهد داشت. شهرستان‌های نقده، پلدشت، بوکان و میاندوآب بیشترین سهم در تولید کلزا در استان را دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به تغییرات اقلیمی و کمبود منابع آبی، استفاده از گیاهانی چون کلزا که نیاز آبی کمتری دارند، می‌تواند راهکار موثری برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی باشد.

شهبازی تصریح کرد: همچنین، کلزا به دلیل خاصیت‌های بهبوددهنده خاک، در طولانی مدت می‌تواند به افزایش باروری خاک و حفظ کیفیت آن کمک کند، که این امر در کاهش نیاز به کودهای شیمیایی نیز مؤثر است.

وی عنوان کرد: در سال‌های اخیر، سیاست‌های حمایتی جهاد کشاورزی برای توسعه کشت کلزا در راستای خودکفایی در تولید روغن‌های خوراکی و کاهش وابستگی به واردات، بیشتر شده و انتظار می‌رود با ادامه این روند، آذربایجان‌غربی نقش مهم‌تری در تامین نیازهای روغن خوراکی کشور ایفا کند.

شهبازی در ادامه افزود: سطح زیر کشت امسال برای کلزا پنج هزار هکتار تعیین شده است. بذر و کود مورد نیاز برای کشاورزان تامین و از آن‌ها خواسته شده تا هر چه سریع‌تر به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌های خود برای عقد قرارداد مراجعه کنند. این اقدام به‌ویژه برای کشاورزانی که از منابع آبی مطمئن برخوردارند، اهمیت زیادی دارد.

وی گفت: یکی از مزایای کشت کلزا، استفاده از آب بارندگی و آب سبز است که نقش مهمی در مدیریت منابع آبی دارد. همچنین، کشت کلزا در تناوب با گندم موجب افزایش ۲۵ درصدی تولید گندم در سال بعد خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایحان غربی یادآور شد: این دانه روغنی، با داشتن ۴۰ درصد روغن و ۲۳ درصد پروتئین، محصولی بسیار اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه برای کشاورزان به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: قیمت تضمینی کلزا در سال زراعی جاری ۴۱۰ هزار ریال تعیین شده که دو برابر قیمت خرید تضمینی گندم است. همچنین خرید تضمینی این محصول از طریق اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی در شهرستان‌هایی که کلزا کشت شده، انجام می‌شود.

رئیس جهادکشاوری یادآورشد: بهترین زمان کشت کلزا در آذربایجان‌غربی از اواخر شهریور تا نیمه اول مهرماه است و برداشت این محصول باارزش و کم آب‌بر، از اواخر خردادماه آغاز می‌شود. کشت کلزا نه‌تنها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گزینه‌های تناوب زراعی با گندم به شمار می‌رود، بلکه در راستای اصلاح الگوی کشت و مدیریت بهینه منابع آبی، یکی از راهکارهای اساسی برای توسعه پایدار کشاورزی در استان است.

انتهای خبر/ و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×