» اجتماعی » آفت زنجره مو تاکستان‌های آذربایجان غربی را آلوده کرده است
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک - گفتگو
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی مطرح کرد:

آفت زنجره مو تاکستان‌های آذربایجان غربی را آلوده کرده است

مرداد 8, 1402۱۰:۲۰ ق٫ظ 100

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از حشره نوظهوری به نام زنجره مو در تاکستان‌های ارومیه، خبر داد و گفت: این آفت با مکیدن شیره جانشان، زخمی عمیق بر پیکر باغ‌های انگور می‌نشاند. 

خسرو شهبازی در گفتگو با خبرنگار حرف رک؛ از حشره نوظهوری به نام زنجره مو در تاکستان‌های ارومیه، خبر داد و اظهار کرد: آفت زنجره مو یا به‌اصطلاح محلی «جیرجیرک» مهمان ناخوانده‌ای است که با مکیدن شیره جانشان، زخمی عمیق بر پیکر باغ‌های انگور می‌نشاند.

وی افزود: زنجره مو یکی از مهم‌ترین آفات باغات انگور بوده و حشره از طریق تغذیه پوره‌ها از ریشه و تخم‌ریزی ماده‌ها در روی سر شاخه‌های تازه سبب خشکیدگی، شکستگی و کاهش محصول در تاکستان‌ها می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی عنوان کرد: سطح زیر کشت انگور در آذربایجان غربی حدود ۲۲ هکتار است اگر مبارزه با این آفت صورت نگیرد در آینده خسارات زیادی را به باور می‌آورد.

وی عنوان کرد: حشره ماده تخم‌های خود را به طور مورب در شیار دوکی‌شکل داخل سرشاخه‌های نورسته حاصل از رشد سال جاری قرار داده و روی آن را با ترشحات بدن خود می‌پوشاند.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به نحوه خسارت‌زنی پوره‌های آفت زنجره مو تصریح کرد: پوره‌های آفت پس از خروج از تخم داخل خاک شده و از طریق شکاف‌های موجود در خاک به‌شدت از ریشه‌ها تغذیه می‌کنند.

شهبازی افزود: تخم‌ریزی روی شاخه‌های نازک یا در قسمت نازک شاخه‌ها سبب شکنندگی، ضعیف‌شدن و گاهی خشک‌شدن آن می‌شود.

وی بیان کرد: زنجره مو هر چهار سال قادر به ایجاد یک نسل است و اولین تاریخ خروج پوره‌های بالغ از خاک نیمه اول خردادماه و پرواز زنجره‌های بالغ نیز تا اواخر مردادماه ادامه پیدا می‌کند، برای مبارزه با آفت، علاوه بر مبارزه مکانیکی از طریق هرس و حذف شاخه‌های آلوده به تخم آفت، استفاده از سموم است.

شهبازی تصریح کرد: مبارزه با این آفت در دو نوبت صورت می‌گیرد، نخست اوایل خردادماه قبل خارج‌شدن حشرات از خاک و دیگری در تیرماه است که مبارزه با حشرات بالغ تخم‌ریزی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: خسارت عمده این آفت مربوط به تغذیه پوره‌ها از شیره گیاهی ریشه مو است و با ضعیف‌شدن موهای انگور در اثر پدیده خشکسالی و سرمازدگی، شرایط برای شیوع آفت زنجره در باغات انگور فراهم می‌شود، به‌طوری که در صورت عدم مدیریت اصولی باغ، کشاورزان خسارات قابل‌توجهی را متحمل خواهند شد.

شهبازی گفت: باتوجه‌به ظهور حشره آفت و مشاهده تخم‌ریزی در سطح باغات انگور شهرستان، برای کنترل و کاهش خسارت آفت در باغات آلوده، بازدید روزانه باغات، بررسی دقیق سرشاخه‌ها، هرس سرشاخه‌های آلوده و سوزاندن آنها در خارج از باغات توصیه می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×