» اخبار استان » آموزش‌و‌پرورش بنیان انسان‌پروری و آینده‌سازی است
اخبار استان - تیتر یک - فرهنگی
مدیرکل آموزش‌و‌پرورش آذربایجان‌غربی:

آموزش‌و‌پرورش بنیان انسان‌پروری و آینده‌سازی است

دی 20, 14030:30 ق.ظ 1۰

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش آذربایجان‌غربی گفت: آموزش‌وپرورش به‌عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه اجتماعی، نقشی بی‌بدیل در پرورش نسل‌های آینده و شکل‌دهی به زیرساخت‌های انسانی ایفا می‌کند، جایگاهی که بنیان‌گذار انسان‌پروری و آینده‌سازی به شمار می‌رود.

علی مطهری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»؛ با تأکید بر اینکه توجه به نیروی انسانی و به‌ویژه معلمان باید فراتر از نگاه‌های مقطعی و کلیشه‌ای باشد، اظهار کرد: معلمان نه‌تنها نقش انتقال‌دهندگان دانش و مهارت را ایفا می‌کنند، بلکه الگوهایی اخلاقی و فرهنگی برای نسل آینده هستند که تأثیر آنها فراتر از کلاس‌های درس و در تمام ابعاد جامعه احساس می‌شود.

وی همچنین افزود: برای حفظ و ارتقای این جایگاه، باید برنامه‌های حمایتی و انگیزشی مناسب تدوین و اجرایی شود، به‌طوری‌که معلمان بتوانند با انگیزه و آرامش بیشتری به تربیت نسل آینده بپردازند و نقش بی‌بدیل خود در سازندگی جامعه را ایفا کنند.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش آذربایجان‌غربی با تأکید بر اهمیت تجلیل از معلمان شایسته، گفت: اجرای مرحله نخست سیستم‌محور برای انتخاب معلمان نمونه یکی از ابتکارات قابل توجه وزارت آموزش‌وپرورش است که می‌تواند انگیزه‌ای مضاعف در بین معلمان ایجاد کند.

مطهری تصریح کرد: سیستمی شدن این فرایند می‌تواند از بروز هرگونه شائبه یا ناعدالتی در ارزیابی جلوگیری کند و معیارهای استاندارد را به شکلی نظام‌مند به کار گیرد این رویکرد نه‌تنها باعث شفافیت در روند انتخاب معلمان نمونه می‌شود، بلکه زمینه را برای مشارکت گسترده‌تر دانش‌آموزان، والدین و سایر همکاران در فرآیند ارزیابی فراهم می‌کند.

وی با اشاره به رسالت حیاتی آموزش‌وپرورش بیان کرد: این نهاد نه‌تنها نقش آینده‌سازی دارد بلکه انسان‌سازی نیز محور فعالیت‌های آن است چراکه که معلمان به‌عنوان اعضای این نهاد بزرگ، در کلاس‌های درس و در میان دانش‌آموزان، همانند چراغی فروزان، مسیر آگاهی و دانایی را روشن می‌کنند این قشر فرهیخته با فداکاری و ازخودگذشتگی بی‌نظیر، مسئولیت خطیر تربیت نسل‌های آینده را بر عهده دارند و باید ارزش تلاش‌های آنان به‌خوبی درک و تبیین شود.

مطهری بر اهمیت تکریم مقام معلمان تأکید کرد و گفت: قدردانی از معلمان باید فراتر از مراسم یا مناسبت‌های نمادین باشد و به شیوه‌ای انجام شود که برای جامعه مفهومی عمیق و ملموس داشته باشد که پاسداشت واقعی معلم نباید محدود به یک هفته یا یک روز خاص باشد، بلکه باید به صورت مداوم و در تمام ایام سال تجلی پیدا کند این امر می‌تواند انگیزه‌های حرفه‌ای معلمان را تقویت کند و جایگاه آنان را در جامعه بیش از پیش ارج نهد.

وی با بیان اینکه جایگاه معلم باید به بهترین شکل ممکن مورد تجلیل قرار گیرد، گفت: برگزاری مراسم تکریم مقام معلم در سطوح مختلف منطقه‌ای، استانی و کشوری باید به گونه‌ای انجام شود که شایسته شأن و منزلت این قشر باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی افزود: چنین اقداماتی نه‌تنها موجب افزایش انگیزه در میان معلمان می‌شود، بلکه جایگاه نهاد آموزش و پرورش را نیز در سطح جامعه ارتقا می‌بخشد بنابراین با بهره‌گیری از این ابتکارات، انتخاب معلمان نمونه در تمامی سطوح، چه منطقه‌ای و چه کشوری، به بهترین شکل انجام شده و جایگاه ارزشمند معلمان در جامعه به طور شایسته‌ای نمایان شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح با مشارکت دانش‌آموزان و سایر عوامل ارزیابی‌کننده می‌تواند معیارهای عادلانه‌تری را برای شناسایی معلمان برتر فراهم آورد علاوه بر این، گسترش این رویکرد به مراحل بعدی نیز می‌تواند به جلوگیری از بروز آسیب‌های احتمالی و ارتقای شفافیت در انتخاب کمک کند.

انتهای خبر/ م

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×