» اخبار استان » آینده کشور در گرو مدرسه‌سازی است
اخبار استان - پیشخوان - فرهنگی
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی:

آینده کشور در گرو مدرسه‌سازی است

دی 13, 14033:31 ق.ظ 1۰

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی گفت: ساخت و توسعه مدارس، اساسی‌ترین گام در مسیر پیشرفت و آبادانی کشور است.

علی مطهری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک»؛ با تأکید بر اهمیت مدرسه‌سازی در آینده کشور اظهار کرد: بزرگترین و مؤثرترین اقدامی که برای پیشرفت و توسعه کشور می‌توان انجام داد، ساخت و تأسیس مدارس است.

وی تصریح کرد: مدارس، مکان‌هایی هستند که در آن‌ها آینده‌سازان کشور به مسیر علم‌آموزی قدم می‌گذارند هر موفقیتی که در آینده نصیب این فرزندان کشور شود، مدیون اقدام بزرگ خیّران مدرسه‌ساز است که با دستان خود فضاهای آموزشی را فراهم کرده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌غربی افزود: در کنار آن، تلاش‌های معلمان نیز باید مورد قدردانی قرار گیرد، چرا که آنها در همین فضاهای آموزشی که توسط خیّران ساخته شده‌اند، به شغل شریف آموزش پرداخته و نسل جدید را برای آینده کشور تربیت می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به سیاست‌های جدید دولت در حوزه مدرسه‌سازی افزود: با توجه به برنامه‌های نوین و سیاست‌های جدیدی که از سوی مقامات ارشد کشوری و استانی به مرحله اجرا درآمده است، بدون شک شاهد انقلابی عظیم در عرصه مدرسه‌سازی در آینده خواهیم بود.

مطهری بیان کرد: این انقلاب نیازمند مشارکت فعال خیّران و همت عمومی مردم است برای تحقق این امر، ضرورت دارد که همه افراد جامعه، از جمله مسئولان، دانش‌آموزان و والدین، دست در دست یکدیگر برای ترویج فرهنگ مدرسه‌سازی و رفع کمبودها در این حوزه تلاش کنند.

وی به اهمیت تبیین و گسترش فرهنگ مدرسه‌سازی در مناطق مختلف کشور اشاره کرد و گفت: ما باید موضوع مدرسه‌سازی را به طور جدی در سطح جامعه و در میان مردم تبیین کنیم.

مطهری عنوان کرد: این کار به ویژه نیازمند حمایت و همکاری ائمه جماعت مساجد، ریش‌سفیدان محلی و افراد صاحب‌نفوذ در جامعه است.

وی بیان کرد: وقتی این افراد به موضوع مدرسه‌سازی و اهمیت آن در مناطق مختلف توجه داشته باشند، می‌توانیم به نتایج مثبت و تغییرات قابل توجهی در وضعیت فضای آموزشی کشور و استان دست یابیم در حقیقت، افزایش آگاهی مردم و جلب مشارکت آنان می‌تواند در بهبود این وضعیت نقش بسزایی ایفا کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌غربی همچنین با تأکید بر نقش فضای مناسب در فرآیند یادگیری گفت: فضا به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های آموزشی شناخته می‌شود.

وی تصریح کرد: بدون شک، فعالیت معلمان و محتوای کتب درسی تنها در صورتی می‌تواند اثرگذار باشد که فضای مناسبی برای یادگیری و رشد دانش‌آموزان در دسترس باشد.

مطهری گفت: فضای آموزشی باید به گونه‌ای طراحی شود که انگیزه و توانمندی دانش‌آموزان را برای یادگیری افزایش دهد و فرصت‌های برابر برای تمامی آن‌ها فراهم آورد تنها در این صورت است که معلمان می‌توانند به بهترین نحو ممکن وظایف خود را انجام دهند.

وی در ادامه به نقش مؤثر خیّران در ارتقای وضعیت مدرسه‌سازی اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم که حضور خیّران مدرسه‌ساز به دورترین نقاط و نواحی مرزی استان‌ها نیز رسیده است.

مطهری خاطرنشان کرد: این امر به خوبی نشان می‌دهد که خیّران به اهمیت و ضرورت مدرسه‌سازی در اقصی نقاط کشور پی برده‌اند و همواره تلاش دارند تا در کنار سایر افراد نیکوکار، شرایط تحصیل و آموزش را برای همه دانش‌آموزان فراهم کنند.

وی بیان کرد: حضور خیّران در این مناطق، نه تنها باعث رفع کمبود مدارس می‌شود، بلکه به تقویت همبستگی اجتماعی و فرهنگی در این نواحی نیز کمک خواهد کرد.

گفتنی است؛ در راستای این اهداف، حمایت‌های دولتی و همکاری‌های بین‌بخشی می‌تواند نقش کلیدی در تسریع پروژه‌های مدرسه‌سازی ایفا کند.

علاوه بر این، تخصیص منابع مالی مناسب و اجرای طرح‌های ابتکاری برای تأمین فضای آموزشی در مناطق محروم ضروری است در این زمینه، نباید از ظرفیت‌های بخش خصوصی، نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد غافل شد این گروه‌ها می‌توانند با ارائه راهکارهای نوآورانه و تأمین منابع مالی و فنی، پروژه‌های مدرسه‌سازی را به سرعت به مرحله اجرا درآورند.

علاوه بر مدرسه‌سازی، نیاز است که برنامه‌های آموزشی نیز با توجه به نیازهای خاص هر منطقه طراحی شوند. به ویژه در مناطق مرزی که از نظر فرهنگی و اجتماعی ویژگی‌های خاصی دارند، آموزش باید با توجه به این ویژگی‌ها و با مشارکت جامعه محلی شکل گیرد از این رو، آموزش باید علاوه بر انتقال علم، زمینه‌ساز تقویت هویت ملی، فرهنگ بومی و همبستگی اجتماعی در این مناطق نیز باشد.

انتهای خبر/ م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×