» اجتماعی » آیین‌های سنتی شب یلدا در مهاباد
اجتماعی - گزارش و تحلیل - مهاباد

آیین‌های سنتی شب یلدا در مهاباد

آذر 28, 1402۰:۰۵ ق٫ظ زمان مطالعه: 1 50

شب یلدا یا شه وی چله که به بلندترین شب سال معروف است خانواده‌ها به همراه خویشاوندان در خانه بزرگ‌خاندان جمع می‌شوند تا از آیین این شب لذت ببرند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «حرف رک» به نقل از پایگاه خبری هالان-۲۴؛ شب یلدا یا شب چله، یکی از آیین‌های باستانی و مهم ایرانیان است که هر سال در تاریخ ۳۰ آذر، در ایران و کشورهای همسایه جشن‌گرفته می‌شود.

شب یلدا به مناسبت فصل زمستان و نزدیک‌شدن به‌روز تولد خورشید (طلوع خورشید) برگزار می‌شود و با آتش‌افروزی، خواندن شعر و آواز، خوردن آجیل و میوه‌های خشک، خاص و انجام رقص‌های محلی همراه است شب یلدا نماد تلاقی نور و تاریکی، امید به روزگار بهتر و بازگشت نور به زمین است.

شب یلدا که به بلندترین شب سال معروف است خانواده‌ها به همراه خویشاوندان در خانه بزرگ‌خاندان جمع می‌شوند تا از آیین این شب لذت ببرند.

شب چله به چه معناست

شب یلدا با شب اول زمستان آغاز می‌شود و به دو دوره تقسیم می‌شود چله بزرگ که شامل ۴۰ روز اول زمستان است و چله کوچک هم شامل ۲۰ روز بعد از چله بزرگ است چله بزرگ همیشه میان مردم به اسم برادر بزرگ یاد می‌شود و برادر بزرگ همیشه سردتر و سوزناک‌تر از برادر کوچک یعنی چله کوچک است.

آداب‌ورسوم کوردها در ((شه وی چله))

در مهاباد، برای برپاکردن شب یلدا یا شه وی چله، تمام اعضای خانواده و فامیل در همایشی مانند شب نوروز، شب یلدا هم‌لباس‌های کوردی می‌پوشند و کنار یک کرسی چوبی جمع می‌شوند تا برای زنده کردن آیین و خاطره‌های چندین ساله کوردها، با اجرای بازی جورابین، تعریف حکایت‌های قدیمی، با خواندن شعر کوردی و آواز کوردی و همچنین سفره که در حضور خویشان گشوده شده است پر از سوغاتی‌های محلی، غذاهای محلی، میوه به‌ویژه هندوانه و آجیل، تنقلات سفره بلندترین شب سال را رنگین‌تر می‌کند.

تجمل‌گرایی در شب یلدا

متأسفانه تجمل‌گرایی و چشم‌وهم‌چشمی باعث شده بلندترین شب سال به پرخرج‌ترین شب سال تبدیل شود و این موضوع باعث کم‌رنگ‌شدن آداب‌ورسوم شب یلدا ایرانیان شده است و توصیه می‌شود که این شب را با رعایت رسوم و آیین‌های ساده پیشینیان بگذرانیم تا بتوانیم این میراث فرهنگی را به نسل‌های آینده منتقل کنیم و آنان نیز ادامه دهند.

آغاز طرح نظارت در آستانه شب یلدا

یوسف شریف‌زاده مسئول واحد نظارت و بازرسی اتاق اصناف مهاباد در گفتگو با خبرنگار هالان-۲۴ اظهارکرد: برای کنترل قیمت‌ها و نظارت بر بازار، تصمیم بر این شد که چهار گروه نظارتی متخصص از اداره جهاد کشاورزی و اتاق اصناف تشکیل شود این گروه‌ها توانایی مدیریت و کنترل قیمت‌ها را دارد و با همکاری دو سازمان مذکور، به‌منظور حفظ تعادل در بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، فعالیت می‌کند.

وی افزود: برای ساماندهی قیمت‌های بازار اولین نظارت این گروه بر واحدهای خرید یلدایی شامل میوه، آجیل، شیرینی، خشکبار خواهد بود.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×