» اجتماعی » اجرای طرح پرورش مرغ بومی در آذربایجان‌غربی
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی خبر داد:

اجرای طرح پرورش مرغ بومی در آذربایجان‌غربی

تیر 9, 1403۱:۵۵ ب٫ظ 20

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: فاز اول طرح راه‌اندازی زنجیره ارزش در حوزه پرورش مرغ بومی برای زنان روستایی و عشایری در استان آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، خضرلو امروز در جمع خبرنگاران از آغاز فاز اول طرح راه‌اندازی زنجیره ارزش در حوزه پرورش مرغ بومی برای زنان روستایی و عشایری در استان آذربایجان‌غربی خبر داد و اظهار کرد: این طرح با هدف توانمندسازی جامعه زنان روستایی و عشایری، بهبود معیشت روستاییان، و کمک به تامین امنیت غذایی، اجرا می‌شود که در سه شهرستان چالدران، چهاربرج، و شاهین‌دژ به صورت پایلوت به اجرا درآمده است.

وی با بیان اینکه در این طرح، چهار هزار قطعه جوجه یک‌روزه بین ۱۰۰ نفر از زنان روستایی و عشایری داوطلب توزیع شده است؛ تصریح کرد: برای نظارت بر روند اجرای طرح، علاوه بر برگزاری دوره‌های مهارتی برای توانمندسازی زنان مجری طرح، بازدیدهای مستمر از محل‌های نگهداری جوجه‌ها انجام می‌شود که این نظارت‌ها با هدف اطمینان از اجرای صحیح و موثر طرح انجام می‌گیرد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی بیان کرد: در صورت تامین اعتبار، فاز دوم اجرای طرح که شامل جوجه‌ریزی توسط زنان مجری همین طرح است نیز در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: این طرح به عنوان یک نمونه موفق از همکاری بین سازمان‌های دولتی و جامعه محلی، می‌تواند الگویی برای سایر مناطق کشور باشد که با اجرای موفق این طرح، انتظار می‌رود که زنان روستایی و عشایری بتوانند به بهبود اقتصادی و اجتماعی خانواده‌های خود کمک کنند و نقش مهم‌تری در توسعه روستایی ایفا کنند.

خضرلو با بیان اینکه، این طرح همچنین می‌تواند به توسعه پایدار در مناطق روستایی کمک کند، افزود: توجه به زنجیره ارزش در حوزه پرورش مرغ بومی، از تولید تا مصرف، می‌تواند به کاهش وابستگی به واردات و افزایش خودکفایی در تولیدات داخلی منجر شود، از سوی دیگر، آموزش و توانمندسازی زنان روستایی و عشایری می‌تواند به افزایش مشارکت آنها در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی آنان منجر شود که این امر نه تنها به تقویت اقتصاد خانواده‌های روستایی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به حفظ و توسعه فرهنگ و دانش محلی نیز یاری رساند.

وی اظهار کرد: همچنین، توجه به استانداردهای بهداشتی و بهینه‌سازی فرآیندهای پرورش مرغ بومی می‌تواند به ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و افزایش بازارپسندی آنها منجر شود که با حمایت‌های مداوم و اجرای دقیق این طرح‌ها، می‌توان به ایجاد تحولی مثبت در زندگی زنان روستایی و عشایری و در نهایت به توسعه پایدار و همه‌جانبه مناطق روستایی دست یافت.

خضرلو با اشاره به اینکه، اجرای این طرح می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری در مناطق روستایی باشد، گفت: ایجاد اشتغال برای زنان روستایی و عشایری می‌تواند نقش مهمی در کاهش مهاجرت به شهرها داشته باشد و به حفظ جمعیت در مناطق روستایی کمک کند و این امر می‌تواند به جلوگیری از فرسایش اجتماعی و فرهنگی در مناطق روستایی نیز یاری رساند.

وی بیان کرد: زنان روستایی و عشایری که در این طرح مشارکت می‌کنند، می‌توانند تجربیات و دانش خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از حمایت و همکاری یکدیگر بهره‌مند شوند بنابراین این تعاملات می‌تواند به ایجاد شبکه‌های اجتماعی قوی‌تر و تقویت همبستگی اجتماعی در مناطق روستایی کمک کند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×