» اخبار استان » بوکان » احداث شهرک صنوف آلاینده بوکان در هاله ای از ابهام
پروژه ژینگه پاریز
بوکان - پیشخوان

احداث شهرک صنوف آلاینده بوکان در هاله ای از ابهام

شهریور 25, 1402۹:۰۹ ق٫ظ 50

با گذشت ۹ سال از کلنگ زنی شهرک صنوف آلاینده های بوکان ادامه روند احداث آن در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش حرف رک به نقل از کانی پرس، با گسترش جمعیت و به دنبال آن بزرگ‌تر شدن بافت معماری شهرها، دسترسی آسان جوامع به صنوف به‌عنوان یکی از چالش‌های جدید مدیریت شهری به شمار می‌آید.

امروزه در بسیاری از شهرهای مختلف جهان ایجاد شهرک‌های مختلف از جمله صنوف آلاینده و مزاحم به علت اهمیت آن جز مهم‌ترین برنامه‌های حوزه مدیریت شهری و سلامت جامعه قرار دارد.

امروزه ایجاد شهرک‌های مختلف صنوف به‌ویژه اصناف آلاینده نیاز طبیعی و اصلی جوامع شهری است که این مهم جدای از کاهش آلودگی‌های سمعی و بصری، توسعه در بخش‌های مختلف را نیز به همراه خواهد داشت.

ایده ایجاد و تأسیس شهرک‌های صنوف آلاینده از چند دهه گذشته در شهرهای صنعتی کشور همچون تبریز و اصفهان و کرج شکل گرفت و دیری نپاید که این مهم به یکی از برنامه‌های اساسی مدیریت شهری در کشور تبدیل شد.

هرچند تأسیس و ایجاد شهرک‌های مختلف صنوف آلاینده به دلایل مختلف و قوانین مختلف و کاغذبازی‌ها در بسیاری از شهرها تنها به یک تابلو و یا چند ستون بتونی ختم شد.

شهر بوکان در جنوب آذربایجان غربی با جمعیتی ۲۰۰ هزارنفری توانسته نام خود را در بخش کارگاه‌های کوچک صنعتی از قبیل مکانیکی، صافکاری و اتاق‌سازی در سطح کشور پر آوازه کند.

امروز با عبور از خیابان‌ها و معابر درون‌شهری بوکان به‌خوبی می‌توان صنعتی بودن آن را دید، تا جایی که بر اساس آخرین آمار اتاق اصناف بیش از یک هزار مغازه سطح شهر به صنوف صنعتی اختصاص‌داده‌شده است.

هرچند به‌واسطه پراکندگی این مشاغل در سطح شهر اکنون این کارگاه‌ها در زمره صنوف مزاحم و آلاینده به شمار می‌آیند و این مهم احداث و اتمام شهرک تجمیعی صنوف آلاینده را در این شهر به‌عنوان یک ضرورت غیرقابل‌انکار پیشروی مدیران و مسئولان شهرستان قرار داده است.

بی‌تردید انتقال صنوف مختلف و ایجاد شهرک‌های صنفی تخصصی که دارای مزایایی نظیر کاهش صنوف آلاینده در شهر است می‌توانند امتیازات زیادی را درپی داشته باشد که همه مردم از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

هر چند بعد از سال‌ها کشمکش و درگیری میان شهرداری و اتاق اصناف بوکان در نهایت و در سومین روز از هفته دولت سال ۹۳ کلنگ احداث یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های صنوف آلاینده استان در بوکان بر زمین زده شد؛ اما باگذشت ۹ سال این پروژه با پیشرفتی ۴۰ درصدی به حال خود رها شده است.

کشمکش‌های مدیریتی و نارضایتی سهام‌داران از روند پیشرفت فیزیکی پروژه و در نهایت عدم حمایت مدیران کشوری و استانی، احداث این شهرک بزرگ را که می‌تواند جدای از جمع‌آوری ۹۰ درصدی اصناف آلاینده سبب ایجاد اشتغال برای ۱۰ هزار نفر شود را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

120 میلیارد ریال در شهرک صنوف آلاینده هزینه شده است

در همین رابطه نایب‌رئیس سابق شرکت‌تعاونی ژینگه پاریز بوکان در گفتگو با کانی پرس در خصوص آخرین وضعیت این پروژه گفت: تا اردیبهشت سال گذشته بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال در ساخت مجتمع صنوف آلاینده شهرستان بوکان هزینه شده است.

رئوف توحیدی افزود: شرکت ژینگه پاریز در سال ۹۳ به‌صورت هیئت‌امنای شروع به کار و در سال ۹۶ عملیات عمرانی ساخت این مجتمع بعد از خرید زمین و انجام مراحل اداری تغییر کاربری و کسب مجوزات لازم از سال ۱۳۹۶ شروع شد.

وی افزود: تا به امروز ۱۲ میلیارد تومان از محل آورده اعضای ژینگه پاریز و سود بانکی در این پروژه هزینه شده که فونداسیون سازه‌ها بسیار پر هزینه و زمان بر بوده است.

توحیدی تصریح کرد: ادعای پیشرفت ۱۵ درصدی پروژه بی‌انصافی است و حداقل یک‌چهارم کارها انجام شده است.

وی عنوان کرد: کاهش ناهنجاری‌های سمعی و بصری، شدآمد درون‌شهری و همچنین کاهش اجاره‌بهای مغازه‌ها و اشتغال‌زایی گسترده از مزایای این پروژه است.

عدم حمایت بانک‌های عامل و بعضی از دستگاه‌ها و ادارات خدمات‌رسان، افزایش سرسام‌آور مصالح ساختمانی و کاغذبازی‌های اداری نقش ویژه‌ای در ایجاد وضعیت فعلی پروژه شهرک صنوف آلاینده دارند.

برای حل مشکلات آمادگی کامل داریم

در همین رابطه فرماندار بوکان در گفتگو با خبرنگار کانی پرس گفت: فرمانداری شهرستان بوکان جهت حل مشکلات پروژه ژینگه پاریز در راستای تسریع در اتمام پروژه و استقرار صنوف آمادگی کامل دارد.

خشایار صنعتی افزود: همکاری ادارات را با جدیت و اهتمام لازم اعلام می‌داریم و امیدواریم با نظارت بیشتر روند کار پیشرفت و سرعت بیشتری بگیرد

وی در ادامه افزود: امید است با روند رو به بهبودی که در چند سال اخیر از طرف مجموعه هیئت‌مدیره و مجموعه پیگیری‌های اعضا به‌عمل‌آمده، شاهد بهبود وضعیت در پیشرفت کار و فرایند کار باشیم و هرچه سریع‌تر روند استقرار صنوف در مجموعه ژینگه پاریز انجام گیرد.

صنعتی همچنین به بازدیدهای قبلی صورت‌گرفته از محل پروژه اشاره کرد و گفت: پیرو بازدیدهای به‌عمل‌آمده از مجموعه ژینگه پاریز خلاء و مشکلاتی از ناحیه مجموعه اداری شهرستان مشاهده شده که با احصاء موارد پیگیری و رسیدگی لازم انجام خواهد شد.

فرماندار بوکان به برخی از مشکلات موجود پروژه مذکور اشاره کرد و ادامه داد: موضوع سنددار شدن تعدادی از قطعات و مجموعه زمین‌های در اختیار ژینگه پاریز جهت پیگیری به حوزه جهاد کشاورزی اعلام شده است

صنعتی ادامه داد: مجموعه شهرداری و صمت نیز باتوجه‌به رسالت‌ها و مسئولیت‌های قانونی در مجموعه، بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ در قانون شهرداری‌ها، رسالت ساماندهی و استقرار صنوف در مجموعه ژینگه پاریز را بر عهده دارند.

نماینده عالی دولت در شهرستان همچنین به برنامه‌های ادارات در جهت تسهیل در روند کار اشاره کرد و خاطر تصریح کرد: برنامه کاری ما این است که طی جلسات برگزار شده موانع موجود اخذ تسهیلات از طریق تشکیل کارگروه کارشناسی برطرف گردد و راهکار لازم رو باتوجه‌به مراحل و مسیری که هیئت‌مدیره طی کرده بود از بانک توسعه تعاون اخذ کردیم، دررابطه‌با بحث خدمات‌رسانی مطلوب به مجموعه نیز از طریق ادارات خدمات‌رسان زیرساخت‌های مجموعه برق، مخابرات و گاز برنامه قدم به قدمشان تدوین شده که به‌محض تکمیل‌شدن پروژه این خدمات در اختیار صنوف قرار خواهد گرفت.

وی گفت: نیاز است که در این راستا مجموعه اتاق اصناف و اتحادیه‌های ذی‌ربط با صنوف مربوطه، فهرست همه اصناف را با اولویت‌بندی و بر اساس آن تا تکمیل گام‌های بعدی پروژه ژینگه پاریز مستقر نمایند.

وی در پایان گفتگو عنوان کرد: استقرار این پروژه‌ها الزاماتی دارد که در اکثریت شهرها فاقد الزامات لازم بوده؛ اما خوشبختانه در شهرستان بوکان باتوجه‌به وضعیت توپوگرافی و وضعیت جغرافیایی، مکان و محدوده موردنظر خیلی زودتر احصا شده است که پرچالش‌ترین موضوع برای مجموعه‌های صنوف آلاینده همین استقرار مکان است.

تمام سرمایه مالی ما در این پروژه خیالی آب شد

در همین رابطه یکی از سرمایه‌گذاران این پروژه نیز که مهمان دفتر خبری کانی پرس بود می‌گوید: از مسئولین شهر (فرمانداری، دادستان، نماینده شهر) درخواست پیگیری وضعیت این شهرک را داریم.

وی که نخواست نامش گفته شود ادامه داد: سال ۹۳ همه دار و ندارمان را فروختیم تا از کاره نشینی و آوارگی نجات پیدا کنیم؛ اما به علت‌های مختلف این تنها سرابی بیش نبود.

وی افزود: الان مدت ۹ سال است که مدیران پروژه و همچنین دولت مردان وعده امروزوفردا می‌دهند و این تنها سرمایه ما است که آب می‌شود و آوارگی از این مغازه به اون مغازه و اجاره سرسام‌آور رهاورد این بی‌مدیریتی در احداث شهرک صنوف مزاحم است.

بی‌تردید احداث شهرک صنوف آلاینده بوکان جدای از جمع‌آوری صنوف مزاحم در سطح شهر، سبب کاهش آلاینده‌های سمعی و بصری، اشتغال برای بیش از چند هزار نفر و کاهش اجاره مغازه‌ها و از همه مهم‌تر آسان‌کاری در کار مردم می‌شود.

نیاز است مدیران شهری با تمام توان برای تأسیس این شهرک در چهارچوب قانون گام بردارند تا بوکان صنعتی بتواند شاهد پیشرفت‌های مختلفی باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×