» سیاسی » اربعین؛ نمایش وفاداری به مکتب استکبارستیزی حسینی
سیاسی - گزارش و تحلیل - میاندوآب

اربعین؛ نمایش وفاداری به مکتب استکبارستیزی حسینی

شهریور 15, 1402۸:۲۵ ق٫ظ 20

امروزه اربعین، غیر از جلوه‌های مذهبی، یک صف‌آرایی سیاسی و دیپلماتیک علیه استکبار و جریان زروزور و تزویر در عالم است.

به گزارش حرف رک به نقل از زرین خبر، امروز اربعین است، چهل روز از واقعه عاشورا می‌گذرد، واقعه‌ای که حماسه‌ای عظیم و جریان‌ساز بود و سبب احیای دین اسلام شد.

عزاداری امام حسین (ع) با همه امامان متفاوت بوده و برای هیچ یک از امامان و پیامبران در تاریخ، اربعینی وجود ندارد و تنها برای امام حسین (ع) مراسم روز اربعین برگزار می‌شود که دلایل متعددی نیز برای آن بیان می‌شود.

هر چند ویژگی‌ها و معنویتی که در عزاداری امام حسین (ع) هست و تأکیداتی که در روایات و کلام معصومین (ع) در این موضوع وجود دارد؛ اما تعظیم نام امام حسین (ع) در حقیقت تعظیم شعائر الله و تکریم همه ائمه، خوبان و خوبی‌ها است که همواره مورد تأکید بوده است.

قیام امام حسین (ع) و نهضت عاشورا، سراسر درس است و اربعین نیز در امتداد نهضت عاشوراست و حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد (ع) نهضت عاشورا را ادامه داده و آن را تکمیل کردند.

از سوی دیگر امروزه اربعین، غیر از جلوه‌های مذهبی، یک صف‌آرایی سیاسی و دیپلماتیک علیه استکبار و جریان زروزور و تزویر در عالم است که تلاش می‌کند این حرکت بزرگ جهانی را تحت شعاع قرار دهد.

اربعین حسینی نماد ایستادگی در مقابل دشمنان است

در این زمینه امام‌جمعه میاندوآب با بیان اینکه امروزه پیاده‌روی اربعین حسینی نماد ایستادگی در مقابل دشمنان است، می‌گوید: پیاده‌روی اربعین حسینی، دستاوردهای زیادی دارد که از آن جمله می‌توان ترویج مکتب اسلام و قیام امام حسین (ع) و احیای فرهنگ عاشورا از دستاوردهای پیاده‌روی اربعین حسینی برشمرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید حسن‌زاده می‌افزاید: پیاده‌روی اربعین نماد وحدت امت اسلام و تجلی الهام‌بخش فرهنگ عاشورا است.

وی با اشاره به اینکه دشمنان تلاش‌های زیادی برای کم‌رنگ کردن این حماسه عظیم و ایجاد تفرقه بین ملت‌های مسلمان کردند ولی کاری از پیش نبردند، افزود: راهپیمایی اربعین حسینی، نماد وحدت مسلمانان جهان شده است.

امام‌جمعه میاندوآب تصریح کرد: ایجاد امید در دل دوستداران اهل‌بیت (ع) و یاس و ناامیدی در بین گروه‌های تکفیری و تروریستی و دشمنان اسلام از دیگر دستاوردهای پیاده‌روی اربعین حسینی بود.

اربعین، صف‌آرایی سیاسی و دیپلماتیک علیه استکبار

امام‌جمعه چهاربرج نیز در گفت‌وگو با خبرنگار زرین خبر با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین نماد همبستگی مسلمانان است، اظهار کرد: پیاده‌روی اربعین، تبلوری از آداب، فرهنگ و تاریخ تشیع است که همبستگی اجتماعی عظیمی را شکل می‌دهد که از آن به بزرگ‌ترین کنگره بین‌المللی نیز یاد می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر جلالی با بیان اینکه شور حسینی را در پیاده‌روی اربعین شاهد هستیم، افزود: کنگره اربعین به‌صورت خودجوش ایجاد شده و تبلور شور حسینی و عشق و ارادت مردم به امام حسین (ع) را در این کنگره عظیم شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین ابعاد جهانی بسیاری دارد که قابل‌توجه هستند، تصریح کرد: پیاده‌روی اربعین، همه ادیان و مذاهب را زیر پرچم «حب الحسین یجمعنا» گرد هم می‌آورد که در دنیا بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه یکپارچگی دنیای اسلام حول محور «حب الحسین یجمعنا» اشاره کرد و افزود: دشمنان از این اتحاد و همدلی در هراس هستند.

جلالی تصریح کرد: راهپیمایی و جلوه کنگره اربعین، رنگ و جان تازه‌ای به مقوله وحدت مذاهب در اسلام و وحدت ادیان در دنیا داده است.

امام‌جمعه چهاربرج به قدرت‌نمایی عظیم پیاده‌روی اربعین اشاره کرد و گفت: اربعین، غیر از جلوه‌های مذهبی، یک صف‌آرایی سیاسی و دیپلماتیک علیه استکبار و جریان زروزور و تزویر در عالم است که تلاش می‌کند این حرکت بزرگ جهانی را تحت شعاع قرار دهد.

وی با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین جلوه موفق و متعالی از اسلام سیاسی است که می‌تواند هم منافع مادی و هم معنوی و اخروی بشر را تأمین کند، گفت: دشمنان در این ایام تلاش می‌کنند تا با حاشیه‌سازی این حرکت عظیم را زیر سؤال ببرند؛ ولی غافل از این هستند که به فرموده پیامبر گرامی اسلام (ص) برای شهادت امام حسین (ع) حرارت و گرمایی در دل‌های مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود و نمی‌توانند این حرکت جهانی را به حاشیه برانند.

اربعین مقدمه ظهور و نابودی صهیونیست است

یک کارشناس مسائل دینی و سیاسی نیز در این زمینه با بیان اینکه اربعین حسینی و حضور زائران اباعبدالله الحسین (ع) در کربلای معلی، اظهار کرد: اربعین اعجاز بی‌نظیری است که در دنیا نظیری ندارد.

حجت‌الاسلام رسول هژبری با بیان اینکه در هیچ ائمه و پیامبری اربعین به معنای رسمی کلمه وجود ندارد، افزود: حماسه اربعین حسینی امروز نیز بی‌نظیر بوده و از اقصی‌نقاط عالم و از کشورهای مختلف با پای پیاده همه از اقشار و سنین مختلف حضور یافته و خود را با علاقه و اشتیاق به بین‌الحرمین می‌رسانند.

وی گفت: در عالم امکان چنین کاری شدنی نیست که میلیون‌ها انسان به یک سمت حرکت کنند؛ اما جاذبه و عشق حسین (ع) و اربعین آن را شدنی می‌کند.

هژبری با بیان اینکه دشمنان اسلام و امام حسین (ع) خیلی تلاش کردند تا جلوی این حرکت را بگیرند اما کاری از پیش نبردند، تصریح کرد: انواع محدودیت و ممنوعیت و شبهه‌افکنی ایجاد کردند، حرم و قبر مطهر اباعبدالله الحسین (ع) را تخریب کردند؛ اما همه آنها بی‌نتیجه ماند و کاری از پیش نبردند.

امام‌جمعه موقت میاندوآب با اشاره به اینکه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خود و اهل‌بیتش را فدای اسلام و قرآن و آرمان‌های الهی کردند، اظهار کرد: هر کس مقابل آرمان امام حسین (ع) بایستد نابودشدنی است و این اربعین است که زنده و پاینده خواهد ماند.

وی افزود: در آخرالزمان، اربعین مقدمه ظهور بوده و مقدمه برای نابودی صهیونیست است و هر قدمی که برای کربلا و اربعین برداشته می‌شود به‌مثابه ضربه‌ای بر پیکره اسرائیل و صهیونیست است.

آری پیاده‌روی عظیم اربعین یک رسانه است، رسانه‌ای که نماد استکبارستیزی بوده و امام حسین (ع) و اهداف و راهش را به دنیا معرفی کند و از سوی دیگر برگزاری موفق و مردمی و البته میلیونی راهپیمایی اربعین، نشان‌دهنده یک جلوه مهمی از اسلام ناب محمدی (ص) و آنها درهم‌تنیدگی دین و سیاست در دین مبین اسلام است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×