» اجتماعی » ازدواج آسان به معنای ازدواج ارزان نیست
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل
گزارش حرف رک درخصوص ازدواج آسان؛

ازدواج آسان به معنای ازدواج ارزان نیست

خرداد 29, 1403۴:۴۶ ب٫ظ 40

ازدواج آسان به معنای کاهش هزینه‌ها نیست، بلکه نیاز به تغییر فرهنگ‌ها و ارزش‌ها دارد.

به گزارش فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، در دهه‌های اخیر شاهد پدیده‌هایی مانند مهریه‌های سنگین، برپایی مراسم عقد و عروسی با هزینه‌های گزاف، کارت‌های عروسی، عکس و فیلمبرداری، ماشین عروس، آرایشگاه، سفره عقد، تالار مجلل، شام و میوه عروسی و غیره هستیم. وقتی که دختران دم بخت به این موارد فکر می‌کنند و می‌بینند که باید این مراحل پرهزینه را طی کنند، از ادامه مسیر مایوس می‌شوند، برگزاری یک مراسم ساده بدون هیچ تجمل‌گرایی حداقل به ۵۰ میلیون تومان نیاز دارد که این مبلغ جدای از هزینه‌های تهیه لوازم خانه برای شروع یک زندگی مشترک است.

هزینه‌های بلندمدت ازدواج

این هزینه‌ها تا سال‌ها پس از ازدواج باعث می‌شوند زوجین مجبور به پرداخت قسط و وام شوند، با توجه به تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی‌ها، ازدواج برای جوانان به یک معضل بزرگ تبدیل شده و کمتر کسی از جوانان ۲۰ الی ۲۵ ساله انتظار ازدواج را دارد، تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی، مشکلات مالی بالا و غیره از جمله دردسرهایی هستند که جوانان دم بخت برای شروع زندگی با آن‌ها مواجهند، انحراف از سنت پیامبر (ص) سال‌هاست که آفت زندگی مشترک جوانان شده و عمر زندگی آنان را کوتاه‌تر می‌کند، حالا دیگر به جای تفاهم و صداقت، تنها «تجملات» کلید واژه زندگی برخی جوانان شده است.

تا ۵۰ سالگی نمی‌توانم ازدواج کنم

مهدی، صادقی ۳۲ ساله با بیان اینکه خرج و مخارج هنگفت برپایی مراسم عروسی یکی از مشکلات سد راه جوانان برای ازدواج است، گفت: درآمد ماهیانه من ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که با یک حساب سرانگشتی تا ۵۰ سالگی هم نمی‌توانم ازدواج کنم زیرا روز به روز شاهد گرانی و افزایش مهریه بانوان دم بخت هستیم که این مسئله جرات خواستگاری کردن را از من گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تجملات، چشم و هم‌چشمی و پول ضامن خوشبختی نیست، افزود: این روزها علاوه بر اینکه آمار طلاق رو به گسترش است شاهد کاهش آمار ازدواج در جامعه هستیم زیرا چشم و هم‌چشمی و تجمل‌گرایی آفت زندگی‌های امروزی و عامل سد راه ازدواج جوانان به شمار می‌رود.

نباید بین دختران فامیل کم بیاورم

مریم، نوعروس جوان، در حالی اقدام به خرید جهیزیه کرده که با ابراز ناراحتی از گرانی اجناس و کالاها گفت: خانواده‌ام برای خرید لوازم زندگی ۶۰ میلیون تومان برایم پس‌انداز کرده بودند اما با گرانی‌های موجود در بازار تنها نیمی از لوازم خانه را می‌توانم تهیه کنم.

وی با بیان اینکه اگر نتوانم بهترین جهیزیه را برای خود تهیه کنم بین دختران فامیل کم می‌آورم، ادامه داد: اوضاع اقتصادی کنونی وضعیت زوج‌های جوان را بحرانی کرده به گونه‌ای که در تامین هزینه برپایی مراسم، اجاره خانه یا تهیه مایحتاج زندگی و خرید جهیزیه درمانده‌اند.

جوانان باید با تکیه بر ارزش‌های دینی به سمت ازدواجی ساده حرکت کنند

محبوبه آقائی یکی از شهروندان ارومیه‌ای که به تازگی صاحب عروس شده است در گفتگو با خبرنگار حرف رک گفت: ازدواج یک امر مقدس است که طبق فرمایش پیامبر گرامی اسلام، با انجام این فریضه دین انسان کامل می‌شود، بنابراین، برای کامل شدن دین جوانان دم‌بخت، باید از تجمل‌گرایی پرهیز کنیم و به سنت حسنه ازدواج آسان روی بیاوریم.

وی تصریح کرد: این مهم نه تنها باعث کاهش هزینه‌ها و رفع موانع مالی می‌شود، بلکه موجب تقویت بنیان‌های اخلاقی و معنوی در جامعه نیز خواهد شد و جوانان باید با تکیه بر ارزش‌های دینی و فرهنگی خود، به سمت ازدواجی ساده و بی‌آلایش حرکت کنند تا بتوانند زندگی مشترک خود را با آرامش و پایداری بیشتری آغاز کنند.

این شهروند ارومیه‌ای تصریح کرد: ایجاد بسترهای مناسب اقتصادی و فرهنگی برای جوانان، نقش مهمی در کاهش سن ازدواج و افزایش آمار ازدواج‌های موفق دارد، از این رو، خانواده‌ها باید با همکاری یکدیگر، شرایط لازم را برای ازدواج آسان و پایدار جوانان فراهم کنند.

وی عنوان کرد: امیدواریم مسئولان نیز امر ازدواج را برای این جوانان تسهیل کنند تا شاهد جوانی جمعیت در اینده نزدیک باشیم.

ازدواج آسان؛ فراتر از هزینه‌ها

مهدی شاکر، جامعه‌شناس، در گفت‌وگو با خبرنگار حرف رک با بیان اینکه ازدواج آسان باید باور جوانان شود، گفت: به‌عنوان نخستین نکته باید بدانیم که ازدواج آسان به این معنا نیست که جوانان ازدواجی ارزان داشته باشند؛ بلکه در واقع باید موقعیتی در جامعه فراهم شود تا هزینه‌های ازدواج از گرفتن حلقه تا جشن ازدواج کاهش یابد و به‌صورت تجملی برگزار نشود.

وی ادامه داد: پس از این، در مرحله اول باید نگرش افراد را در مورد ازدواج آسان تغییر داد، زیرا یکی از مهم‌ترین راهکارهای برقراری ازدواج به موقع و آسان، تغییر روش‌های تربیتی و رفتاری در خانواده‌هاست و اگر این اتفاق نیفتد و فکر و اندیشه افراد اصلاح نشود، ازدواج آسان پا نخواهد گرفت.

حذف تجملات فکری و ظاهری

شاکر ادامه داد: در مرحله دوم حذف تجملات فکری و ظاهری قرار دارد. ازدواج آسان یعنی تشریفات را از ازدواج حذف کنیم اما این تشریفات فقط شامل مهریه و بریز و بپاش در مراسم عقد و عروسی نمی‌شود، بلکه معیارهای انتخاب فانتزی هم نوعی تشریفات در ازدواج محسوب می‌شود که شاید نتوان برایش هیچ چاره‌ای اندیشید.

وی تصریح کرد: یکی از مقصرهای اصلی تشریفات حاکم بر زندگی ما، عملکرد نامناسب رسانه‌هاست. سریال‌ها، فیلم‌های تلویزیونی و حتی برنامه‌های آشپزی که در رسانه‌های ملی پخش می‌شوند بیشتر برای مردم بالای شهر است نه عامه مردم جامعه. همین مسئله باعث می‌شود که افراد احساس نیاز به تجملات کنند و مانع از آن می‌شود که زندگی را ساده بگیرند.

روحیه اشرافی‌گری و تاثیر رسانه‌ها

این جامعه‌شناس افزود: در جامعه ما مزاج‌ها تغییر کرده است و متأسفانه به سوی روحیه اشرافی‌گری در حال هدایت است که دلیل آن پذیرش الگوهای نامناسب و سوق پیدا کردن به خوی اشرافی‌گری، چشم و هم‌چشمی و خودخواهی‌هاست. نتیجه این وضعیت، وجود ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج یا فراتر از وقت ازدواج است که در صورت رعایت نکردن اخلاقیات، هرکدام از این جوانان به بمبی تبدیل می‌شوند که هر لحظه امکان انفجارشان وجود دارد.

تأمین پیش‌نیازها برای ترویج ازدواج آسان

شاکر با اشاره به پیش‌نیازهای ترویج ازدواج آسان، اظهار داشت: قبل از ترویج ازدواج آسان، باید نیازهای اساسی جوانان تأمین شود. اشتغال و مسکن از مهم‌ترین موانع ازدواج هستند و تا زمانی که این دو مورد فراهم نشوند، جوانان نمی‌توانند به ازدواج فکر کنند بنابراین ابتدا باید این موانع را برطرف کنیم و سپس درباره راه‌های آسان‌تر کردن ازدواج صحبت کنیم.

وی افزود: جوانان باید از نظر شغلی و مسکن تأمین شوند تا بتوانند به ازدواج و زندگی مشترک فکر کنند، فراهم کردن زمینه‌های ازدواج برای جوانان، نخستین گام در ترویج ازدواج آسان است. بدون فراهم کردن این شرایط، صحبت درباره ازدواج آسان بی‌معنا خواهد بود.

کلام اخر؛

برای برون‌رفت از این بحران، باید فرهنگ‌سازی مناسبی انجام شود، آموزش و پرورش و رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در تغییر نگرش‌ها ایفا کنند، علاوه بر این، دولت باید تسهیلاتی برای ازدواج آسان فراهم کند، مانند وام‌های بدون بهره و کاهش هزینه‌های مربوط به مراسم عقد و عروسی همچنین، برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی برای ترویج ازدواج ساده و بی‌تجمل می‌تواند موثر باشد ایجاد فرهنگ عمومی که ارزش‌های اصلی زندگی مشترک را بازتعریف کند و بر محبت، تفاهم و همکاری تاکید کند، نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی‌ها به عنوان عوامل اصلی مشکلات مالی جوانان در شروع زندگی مشترک شناخته می‌شوند. با تغییر نگرش‌ها و ترویج فرهنگ ازدواج ساده، می‌توان به کاهش مشکلات و افزایش آمار ازدواج کمک کرد. این تغییرات نیازمند همکاری همه‌جانبه جامعه، خانواده‌ها، رسانه‌ها و دولت است تا بتوانیم جامعه‌ای با ارزش‌های متعالی و اخلاقی تربیت کنیم.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×