» اخبار استان » ازدواج مسیری برای تحقق آرامش و مودت
اخبار استان - گزارش و تحلیل
حرف‌رک گزارش می‌دهد؛

ازدواج مسیری برای تحقق آرامش و مودت

خرداد 22, 1403۵:۰۷ ب٫ظ 50

 ازدواج در اسلام یکی از مهم‌ترین و مقدس‌ترین نهادهاست که نه‌تنها به تأمین نیازهای جسمی و عاطفی انسان می‌پردازد، بلکه در تربیت نسل‌های آینده و استحکام بنیان‌های جامعه نیز نقش بسزایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» ازدواج در اسلام و جامعه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به‌عنوان یکی از اصول اساسی برای تحقق یک زندگی معنوی، اخلاقی و اجتماعی سالم تلقی می‌شود. ازدواج، فرصتی برای رشد و تعالی فردی و اجتماعی فراهم می‌آورد و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل در تحکیم بنیان خانواده و جامعه شناخته می‌شود. ازاین‌رو، تشویق به ازدواج و تأکید بر انتخاب همسر مناسب، از جمله مواردی است که در آموزه‌های دینی به آن پرداخته شده است.
ازدواج در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و مقدس‌ترین عهدهای انسانی شناخته شده است. ازدواج نه‌تنها به‌عنوان یک سنت اجتماعی، بلکه به‌عنوان یک عمل معنوی و دینی مورد تأکید قرار گرفته است. در اسلام، ازدواج به‌عنوان یکی از مستحبات و در مواردی حتی واجب شمرده می‌شود.
این امر مقدس به‌عنوان یکی از ارکان اصلی تشکیل خانواده و جامعه مطرح است. این عمل نه‌تنها برای تکمیل دین‌وایمان فرد، بلکه برای ایجاد آرامش، مودت و رحمت بین زوجین، تربیت نسل صالح و حفظ نسل انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است.
ازدواج به‌عنوان هسته اولیه ایجاد خانواده، نقش محوری در ساختار و پایداری جامعه دارد. خانواده به‌عنوان کوچک‌ترین واحد اجتماعی، در تربیت افراد و شکل‌دهی به فرهنگ و ارزش‌های جامعه نقش اساسی ایفا می‌کند. ازدواج، زمینه‌ساز تعاملات اجتماعی سالم و پایدار و ایجاد نسلی متعهد و مسئولیت‌پذیر است.

در آموزه‌های اسلامی، ازدواج به‌عنوان یکی از سنت‌های پیامبر (ص) و ائمه (ع) مورد تأکید قرار گرفته و به‌عنوان یکی از راه‌های دستیابی به کمال معنوی و اخلاقی معرفی شده است. همچنین، ازدواج به‌عنوان یکی از راه‌های مقابله با گناهان و تأمین عفاف و پاک‌دامنی در جامعه مطرح شده است.
ازدواج در اسلام یکی از مهم‌ترین و مقدس‌ترین نهادهاست که نه‌تنها به تأمین نیازهای جسمی و عاطفی انسان می‌پردازد، بلکه در تربیت نسل‌های آینده و استحکام بنیان‌های جامعه نیز نقش بسزایی دارد.

 

ازدواج عاملی برای تکامل و رشد فردی است

موسی حبیبی کارشناس مسائل مذهبی در خصوص اهمیت و جایگاه ازدواج به خبرنگار «حرف‌رک» اظهار کرد: قرآن کریم در آیات متعددی به اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده اشاره کرده است.

وی افزود: از جمله، در سوره نور آیه ۳۲ می‌فرماید: “وَأَنْکِحُوا الْأَیَامَیٰ مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ” (مردان و زنان بدون همسر و غلامان و کنیزان شایسته خود را همسر دهید).

حبیبی ادامه داد: این آیه بر اهمیت ازدواج و تشویق به آن تأکید دارد و نشان می‌دهد که ازدواج نه‌تنها عملی پسندیده؛ بلکه وظیفه‌ای اجتماعی و دینی است.

کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام (ص) ازدواج را سنت خود معرفی کرده و فرموده است: “از نکاح سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی” (ازدواج سنت من است، پس هر کس از سنت من روی گرداند از من نیست) این حدیث نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه والای ازدواج در دین اسلام است و تاکید بر این دارد که مسلمانان باید به این سنت الهی پایبند باشند.

وی با اشاره به مزایای ازدواج در اسلام تصریح کرد: ازدواج در اسلام به‌عنوان راهی برای تأمین نیازهای جسمی و روحی انسان مورد توجه قرار گرفته است و ازدواج، علاوه بر پاسخ به نیازهای جنسی، به تقویت محبت و مودت بین زن و شوهر می‌پردازد.

حبیبی گفت: قرآن در سوره روم، آیه 21 می‌فرماید: “وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً” (و از نشانه‌های او این است که از خودتان همسرانی برای شما آفرید تا نزد آنان آرامش یابید و بین شما محبت و رحمت قرار داد).

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: ازدواج در اسلام به‌عنوان راهی برای حفظ عفت و پاکدامنی توصیه شده است. پیامبر اسلام (ص) فرمود: “یَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنْ اسْتَطَاعَ مِنْکُمُ الْبَاءَةَ فَلْیَتَزَوَّجْ، فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ” (ای جوانان، هر کس توانایی ازدواج دارد، باید ازدواج کند، زیرا این کار برای حفظ چشم و پاکدامنی مؤثرتر است) این حدیث نشان می‌دهد که ازدواج نقش مهمی در حفظ اخلاق و جلوگیری از گناهان دارد.

وی خاطرنشان کرد: ازدواج و تشکیل خانواده در اسلام به‌عنوان یکی از راه‌های تربیت نسل صالح و مؤمن معرفی شده است. والدین مسلمان باتربیت فرزندان در محیطی مذهبی و اخلاقی، می‌توانند نسل آینده را به ارزش‌های دینی و اخلاقی پایبند سازند.

حبیبی اظهار کرد: ازدواج در اسلام به‌عنوان عاملی برای تکامل و رشد فردی موردتوجه قرار گرفته است. از طریق ازدواج، افراد با مسائل جدیدی مواجه می‌شوند که باعث رشد فکری، روحی و اجتماعی آنها می‌شود.

هزینه‌های بالا سد راه ازدواج آسان است

سیده فاطمه حسینی بانوی جوانی که به‌تازگی ازدواج کرده است به خبرنگار «حرف‌رک» اظهار کرد: ازدواج در اسلام دارای اهمیت فراوانی است و به‌عنوان یکی از ارکان اصلی جامعه اسلامی شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: این نهاد مقدس علاوه بر تأمین نیازهای روحی و جسمی افراد، نقش مهمی در حفظ عفت، تربیت نسل صالح و رشد و تکامل فردی دارد

حسینی اضافه کرد: تأکید قرآن و سنت بر ازدواج نشان‌دهنده جایگاه ویژه آن در اسلام است و به همه مسلمانان توصیه می‌شود که به این سنت الهی پایبند باشند و با رعایت اصول و مبانی اسلامی، به تشکیل خانواده و استحکام آن بپردازند.

وی به مشکلات سد راه ازدواج اشاره کرد و گفت: هزینه‌های بالای مراسم ازدواج، مهریه و جهیزیه یکی از موانع اصلی در مسیر ازدواج آسان است. بسیاری از خانواده‌ها به دلیل ناتوانی مالی قادر به برگزاری مراسم ازدواج نیستند.

حسینی ادامه داد: ازدواج آسان می‌تواند به کاهش فساد و انحرافات اجتماعی کمک کند. وقتی ازدواج دشوار باشد، جوانان ممکن است به سمت روابط نامشروع و ناهنجاری‌های اجتماعی کشیده شوند.

وی ادامه داد: ازدواج به‌موقع و آسان، به تأمین نیازهای روحی و جسمی افراد به طور مشروع و قانونی کمک می‌کند و از بسیاری از مشکلات اجتماعی جلوگیری می‌کند.

این نوعروس عنوان کرد: انتظارات فرهنگی و اجتماعی نظیر برگزاری مراسم پر زرق‌وبرق و هزینه‌بر می‌تواند مانع ازدواج آسان شود. تغییر نگرش‌ها و فرهنگ‌سازی در جهت ساده‌سازی مراسم ازدواج ضروری است.
حسینی با بیان اینکه کاهش هزینه‌ها و حذف تشریفات زائد می‌تواند به تسهیل ازدواج کمک کند ادامه داد: ترویج ارزش‌های ساده‌زیستی و قناعت می‌تواند به کاهش فشارهای مالی و اجتماعی کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: ارائه وام‌های ازدواج با بهره کم و تسهیلات مالی برای زوجین می‌تواند به کاهش فشارهای مالی کمک کند و دولت‌ها می‌توانند برنامه‌های حمایتی و یارانه‌هایی برای کمک به جوانان در امر ازدواج ارائه دهند.

 

برگزاری 60 برنامه شاخص در هفته ازدواج

معاونت جوانان ورزش آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای هفته ازدواج، ۶۰ برنامه برجسته با تمرکز بر هشت موضوع کلیدی در سراسر استان برگزار می‌شود.

سپهری تأکید کرد: هدف اصلی این برنامه‌ها، اجرای مراسم ازدواج آسان در مناطق کم‌برخوردار استان است، که از آغاز هفته ازدواج تا پیش از ماه محرم ادامه خواهد داشت.

وی همچنین شعار «ازدواج آسان، ازدواج آسمانی» را به‌عنوان محور این هفته معرفی کرد و افزود: جشن‌های وصال با حضور خانواده‌های زوج‌ها و اهدای هدایا و برنامه‌های شاد به‌منظور ترویج فرهنگ ازدواج آسان برگزار می‌شود.

معاونت جوانان همچنین از افتتاح سامانه ملی «وصال شیرین» خبر داد و گفت: باهدف کاهش هزینه‌های ازدواج طراحی شده و زوج‌ها می‌توانند از خدمات آن با قیمت‌های مناسب برای جشن‌های خود استفاده کنند.

سپهری با اشاره به حمایت‌های وزارت ورزش و جوانان از مشاوره‌های ازدواج، اعلام کرد: در طول هفته ازدواج، سه مرکز مشاوره ازدواج و خانواده در شهرستان‌های مهاباد، نقده و خوی افتتاح خواهد شد که با این اقدام، تعداد مراکز مشاوره تحت حمایت به ۳۱ مرکز افزایش می‌یابد.

وی در پایان از برگزاری جشن‌های شاد و تجلیل از فعالان حوزه ازدواج و جمعیت در طول هفته ازدواج خبر داد و اضافه کرد که ۱۱۰ برنامه توسط ۱۲ نهاد اجرایی عضو ستاد ساماندهی امور جوانان استان در این هفته اجرا خواهد شد.

رقیه وکیلی

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×