افزایش اشتغال در حوزه حملونقل جادهای آذربایجانعربی
ارسلان شکری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»؛ از اشتغال ۳۰ هزار و ۸۶۳ راننده در بخش حملونقل باری استان خبر داد و اظهار کرد: این بخش یکی از ارکان مهم اقتصادی و اشتغالزایی در منطقه است و اهمیت این حوزه در پویایی اقتصاد استان نقش بسزایی دارد بنابراین توسعه زیرساختهای حملونقل، زمینه را برای افزایش ظرفیت اشتغال در این بخش بیش از پیش فراهم خواهد کرد.
وی با تأکید بر نقش کلیدی رانندگان در تأمین زنجیره لجستیکی و جابجایی کالاهای اساسی گفت: در سال جاری یک هزار و ۵۰۴ راننده برای اولین بار وارد چرخه حملونقل جادهای استان شدهاند و این روند گامی مثبت در راستای افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و تقویت شبکه حملونقل جادهای در استان است.
میانگین عمر ناوگان باری استان نزدیک به ۱۷ سال
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای آذربایجانغربی با اشاره به وضعیت ناوگان حملونقل جادهای استان تصریح کرد: متوسط عمر ناوگان باری استان ۱۶/۹۷ سال است که در حال حاضر ۳۶ هزار و ۴۹۸ دستگاه ناوگان باری و بیش از ۱۷ هزار دستگاه وانتبار در این حوزه فعال هستند که نقش مهمی در جابجایی کالاهای تجاری، صنعتی و کشاورزی در استان و حتی در سطح ملی ایفا میکنند.
شکری با تأکید بر اهمیت متمایز کردن رانندگان حرفهای از افراد غیرحرفهای، گفت: اجرای طرح کارت هوشمند برای رانندگان ناوگان باری و وانتبارها اقدامی مؤثر در جهت ایجاد نظم و افزایش ایمنی در جادههاست و کارت هوشمند بهعنوان مدرک شناسایی رانندگان، امکان نظارت دقیقتر بر عملکرد ناوگان را فراهم میکند و در همین راستا طی ۱۰ ماهه سال جاری، یک هزار و ۸۲۸ دستگاه ناوگان باری و ۴۲۵ دستگاه وانتبار در استان کارت هوشمند دریافت کردهاند.
وی در ادامه با اشاره به نیاز ضروری برای نوسازی ناوگان حملونقل، بر لزوم ارائه تسهیلات ویژه برای جایگزینی خودروهای فرسوده و افزایش بهرهوری ناوگان تأکید کرد و افزود: یکی از برنامههای مهم اداره کل راهداری و حملونقل جادهای، ایجاد سازوکارهایی برای تسهیل دسترسی رانندگان به وامهای کمبهره جهت نوسازی ناوگان است، چرا که کاهش عمر ناوگان نهتنها باعث افزایش ایمنی در جادهها میشود، بلکه موجب کاهش هزینههای نگهداری و سوخت نیز خواهد شد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای آذربایجانغربی، با بیان اینکه حملونقل باری یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی استان محسوب میشود افزود: توسعه زیرساختهای جادهای، افزایش حمایتهای دولتی از رانندگان و اجرای برنامههای راهبردی در این حوزه، میتواند منجر به بهبود شرایط کاری رانندگان، کاهش هزینههای حملونقل و افزایش رقابتپذیری اقتصادی منطقه شود.
انتهای خبر/ م