» اجتماعی » افزایش سه برابری ظرفیت ذخیره گندم در خوی
اجتماعی - خوی
فرماندار خوی خبر داد:

افزایش سه برابری ظرفیت ذخیره گندم در خوی

خرداد 27, 1403۱۰:۵۱ ق٫ظ 70

فرماندار خوی گفت: ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در شهرستان خوی با بهره‌برداری از سیلو‌های در دست‌ساخت به بیش از سه برابر افزایش می‌یابد.

کریم علی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»،از بهره‌برداری از سیلوی ذخیره گندم خبر داد و اظهار کرد: اجرای این طرح اولین پروژه در راستای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم در خوی است.

وی بیان کرد که ظرفیت این واحد ۲۰ هزار تن برای ذخیره‌سازی گندم در سال زراعی جدید آماده بهره‌برداری خواهد بود تا ذخیره‌سازی گندم در شمال استان تسهیل یابد و ۲۰ هزار تن دیگر نیز تا شهریورماه آماده بهره‌برداری خواهد شد.

فرماندار خوی افزود: این سیلوها با فناوری پیشرفته و بروز برای ذخیره‌سازی و فرآوری گندم تجهیز شده‌اند و ذخیره‌سازی و حتی انتقال آرد از این واحدها در استان برای اولین‌بار به‌صورت کاملاً مکانیزه انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: این کارخانه‌ها پیش از این با ظرفیت دو سیلوی ذخیره ۱۰ هزارتنی گندم در شمال استان فعالیت می‌کردند. اما با توجه به نیازهای شمال استان به خرید و ذخیره‌سازی گندم، ساخت چهار سیلوی ۱۰ هزارتنی با مجموع ظرفیت ۴۰ هزار تن از فروردین‌ماه آغاز شده است.

علی‌نژاد افزود: دو دستگاه سیلوی این کارخانه‌ها با مجموع ظرفیت ۲۰ هزار تن در مراحل پایانی ساخت قرار دارند و با پایان مطالعات و طراحی، به زودی ساخت دو سیلوی دیگر نیز آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از سیلوهای جدید، ظرفیت ذخیره گندم در این واحد به ۵۰ هزار تن خواهد رسید، تاکید کرد: این سیلوها با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و 200 میلیون ریال از بخش خصوصی و بدون استفاده از تسهیلات دولتی در حال احداث و تجهیز هستند.

علی‌نژاد، اظهار داشت: ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در خوی قبل از اجرای طرح توسعه این کارخانه‌ها ۲۰ هزار تن بوده است.

وی اضافه کرد: با بهره‌برداری ازچهار سیلوی در دست احداث، این ظرفیت در شهرستان خوی به بیش از ۷۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

فرماندار خوی عنوان کرد: سطح زیر کشت گندم در سال زراعی در خوی بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار به صورت آبی و دیم است و پیش‌بینی می‌شود که امسال بیش از ۶۷ هزار تن گندم در این شهرستان تولید شود.

علی‌نژاد تصریح کرد: برای ذخیره‌سازی گندم، حمایت از گندم‌کاران و کاهش هزینه‌های حمل و ذخیره گندم در شمال آذربایجان غربی، دو سیلوی بزرگ با ظرفیت ذخیره ۴۰ هزار تن گندم در مراحل پایانی احداث و تجهیز هستند.

شایان ذکر است؛ که این واحد دو سال قبل به علت برخی مشکلات نیمه‌فعال بود که با رفع موانع به چرخه تولید بازگشته و اکنون به یک واحد توانمند در سیلوسازی در استان تبدیل شده است.

انتهای خبر/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×