» اخبار استان » انتخابات، نقطه قوت ایران
اخبار استان - سیاسی - یادداشت

انتخابات، نقطه قوت ایران

خرداد 21, 1403۱۲:۳۲ ب٫ظ 50

انتخابات در ایران، نمادی از مشارکت گسترده مردم و استحکام نظام است که با حضور پرشور شهروندان، قدرت ملی و عزم جمعی برای پیشرفت و توسعه کشور را به نمایش می‌گذارد.

انتخابات نقطه قوت نظام‌های مردم‌سالار است. در منطقه غرب آسیا کمتر کشوری مثل ایران است که تقریباً هر سال یک انتخابات گسترده داشته باشد و علاوه بر آن در مناسبت‌های مختلف اقشار مختلف مردم را با هر سلیقه سیاسی به میدان بیاورد نظیر آنچه در این ۴۶ سال در ۲۲ بهمن و روز قدس شاهد آن هستیم.

حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور شهید، هر چقدر تلخ و اندوهناک است؛ اما چالاکی نظام اسلامی را هم برای برگزاری یک انتخابات زودهنگام محک زد و از این حیثت اعتبار و جایگاه جمهوری اسلامی را به طور قابل‌ملاحظه‌ای ارتقا داد.

اتفاق تلخ و غیرقابل باوری که در ایران افتاد شاید اگر در هر یک از کشورهای منطقه می‌افتاد باعث هرج‌ومرج و آشفتگی می‌شد؛ اما در ایران همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کرده بود آرامش خاطر مردم را بر هم نزد و رئیس‌جمهور شهید را با شکوهی کم‌نظیر راهی آرامگاه ابدی کردند و حالا با دلی پر از اندوه و مصمم برای انتخاب رئیس‌جمهور بعدی آماده حضور در پای صندوق‌های رأی می‌شوند.

تأکید من بر روی کلیدواژه آرامش از این جهت اهمیت دارد که ایران در طول نیم‌قرن گذشته تحت شدیدترین حملات اقتصادی، نظامی، روانی و رسانه‌ای بوده و مسئله فقدان ناگهانی رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه در حالت عادی باید تمرکز ایران در منطقه آشوب‌زده غرب آسیا را به هم می‌زد و تا مدت‌ها ایران از مدیریت صحنه در قاره کهن و جهان اسلام به حاشیه رانده می‌شد؛ اما نه تنها این اتفاق نیفتاد؛ بلکه با درایت سردمداران نظام اسلامی هم مسئله فقدان رئیس‌جمهور شهید و هم موضوع برگزاری انتخابات زود هنگام به بهترین وجه در حالت مدیریت است و این تجربه‌ای کم‌نظیر برای ایرانیان است.

جایگاه رئیس‌جمهور بعدی ایران از این جهت مهم است که در چنین شرایط ویژه و خاصی مردم او را انتخاب کردند و منطقه غرب آسیا هم لحظات پرالتهاب و نفس‌گیر به‌خاطر جنگ غزه، فروپاشی رژیم صهیونیستی از درون، ورود حزب‌الله لبنان، عراق و یمنی‌ها به عرصه نبرد و لزوم مدیریت صحنه سیاسی مسئله فلسطین در مجامع بین‌المللی توسط جمهوری اسلامی ایران، را می‌گذراند و همه اینها نیازمند افزایش تمرکز راهبردی با انتخاب رئیس‌جمهوری است که قدر این موقعیت خلق شده را بداند و پیچ تاریخی که در آن قرار داریم را درک کند و بر اساس آن بخش‌های مختلف را برای عبور سالم و پیروزمندانه از موقعیت حاضر همراه و هم‌افزا کند.

انتخابات لحظه حساس تعیین سرنوشت سیاسی خودمان برای یک دوره نسبتاً طولانی است که در فرهنگ و تعاملات اجتماعی و کنش‌های سیاسی تک‌تک مردم اثرگذار است و از آنجایی که دشمنان ایران ارزش حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و تأثیر آن را مسائل داخلی و خارجی کشورمان به خوبی درک و تحلیل می‌کنند سعی دارند یا پروژه تحریم انتخابات یا انتخاب اشتباه را به خورد افکار عمومی دهند.

از نظر نگارنده آنچه مسلم است حضور پررنگ مردم در پای صندوق‌های رأی مطابق نظرسنجی‌های رسمی خواهد بود و رئیس‌جمهور بعدی هم مثل رئیسی خواهد بود.

فرهاد روزبان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×