» اجتماعی » انتقال دانش به مزارع بهره‌وری را بهبود می‌بخشد
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

انتقال دانش به مزارع بهره‌وری را بهبود می‌بخشد

مهر 19, 1403۸:۱۱ ق٫ظ 20

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با ارتقای فناوری و انتقال دانش از طریق ترویج روش‌های نوین، می‌توان به سمت کشاورزی تجاری حرکت کرد که نه تنها درآمد کشاورزان را افزایش می‌دهد بلکه در نهایت موجب توسعه پایدار بخش کشاورزی می‌شود.

خسرو شهبازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» با اشاره به توسعه کشاورزی دانش‌بنیان اظهار کرد: در شرایط کنونی که کشور ایران در کمربند خشک دنیا قرار دارد و با افزایش تبخیر و کاهش بارش‌ها مواجه است، توسعه کشاورزی دانش‌بنیان به عنوان راهکاری اساسی برای مدیریت منابع آبی و دستیابی به کشاورزی پایدار مطرح می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، با تاکید بر لزوم بهره‌وری در بخش کشاورزی، عنوان کرد: همکاری با بخش خصوصی و دانشگاهیان می‌تواند نقش بسزایی در افزایش تولید محصولات کشاورزی و بهبود بهره‌وری داشته باشد.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های جمعیتی جهان در سال 2050، بیان کرد: برای تامین امنیت غذایی جمعیت بیش از 9 میلیارد نفری، نیاز به افزایش 60 درصدی تولید مواد غذایی است.

شهبازی همچنین به نقش دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در بهبود شرایط کشاورزی اشاره کرد و افزود: دانشکده کشاورزی آذربایجان غربی به عنوان یکی از برترین مراکز علمی کشور، نقش کلیدی در انتقال دانش و فناوری به مزارع ایفا می‌کند.

وی همچنین تصریح کرد: با ارتقای فناوری و انتقال دانش از طریق ترویج روش‌های نوین، می‌توان به سمت کشاورزی تجاری حرکت کرد که نه تنها درآمد کشاورزان را افزایش می‌دهد بلکه در نهایت موجب توسعه پایدار بخش کشاورزی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تأکید کرد: بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی، نه‌تنها به افزایش بهره‌وری کمک می‌کند، بلکه می‌تواند راه‌حلی عملی برای کاهش مصرف آب و مدیریت بهینه منابع آبی باشد.

وی گفت: امروزه، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و محققان در حل چالش‌های زیست‌محیطی از جمله بحران آب، غیرقابل انکار است. این شرکت‌ها با ارائه راهکارهای مبتنی بر دانش و فناوری، می‌توانند فرآیندهای سنتی کشاورزی را بهبود بخشیده و میزان مصرف آب را به حداقل برسانند.

شهبازی همچنین به اهمیت همکاری بین بخش دولتی و خصوصی اشاره کرد و افزود:ما نیازمند همکاری نزدیک‌تر بین دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم تا بتوانیم از یافته‌های علمی به‌دست آمده در پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در مزارع و تولیدات کشاورزی به بهترین شکل استفاده کنیم. این همکاری‌ها می‌تواند به کاهش هزینه‌ها، بهبود کیفیت محصولات و افزایش تولید منجر شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی در پایان سخنان خود تأکید کرد: توسعه کشاورزی پایدار و تجاری تنها در سایه نوآوری و بهره‌گیری از دانش روز امکان‌پذیر است و با توجه به پتانسیل بالای استان آذربایجان غربی در این حوزه، این استان می‌تواند به الگوی موفقی برای سایر نقاط کشور تبدیل شود.

انتهای خبر/ و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×