» سیاسی » انقلاب اسلامی؛ از اراده ملت تا پیشرفت
سیاسی - یادداشت

انقلاب اسلامی؛ از اراده ملت تا پیشرفت

بهمن 15, 1402۱۰:۳۸ ق٫ظ 70

45 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد و در طول این چهار دهه علی‌رغم توطئه‌های بی‌شمار دشمنان و معاندان داخلی و خارجی در همه حوزه‌ها و ابعاد، اما نظام اسلامی با اقتدار به سمت قله‌های تعالی و پیشرفت مادی و معنوی حرکت کرده است.

این روزها در سراسر کشور جشن‌های چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حال برگزاری است، اما شاید فرزندان جوان این مرزوبوم، در هیاهوی تبلیغات پر رنگ و لعاب رسانه‌های بیگانه هستند، ویژگی‌ها و نتایج و دستاوردهای این انقلاب و مکتب بنیان‌گذار آن را درک نکنند؛ بنابرابن در این برهه از زمان لازم است تا دستاوردهای انقلاب برای مردم تبیین شود.

یکی از مهم‌ترین دستاوردی که با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مردم به آن دست‌یافتند مردم‌سالاری یعنی تکیه به آرای مردم است، در کشور ما پس از انقلاب تمام پست‌های حساس کشور یا به‌صورت مستقیم یا به‌صورت غیرمستقیم با رای مردم انتخاب می‌شوند درحالی‌که قرن‌های متمادی حکومت‌های فردی بر کشور ما حکومت کرده بودند و حتّی در دورانی که در ایران جریان مشروطه به وجود آمد و به‌ظاهر جریان قانون در کشور رسمی شد، عملاً استبداد و دیکتاتوری دوران پهلوی از استبداد گذشتگانشان گزنده‌تر و سخت‌تر و مصیبت‌بارتر بود.

امام به مردم تفهیم کرد که آنها صاحب و مالک این کشور هستند و در دوران حکومت‌های استبدادی بر زبان جاری می‌کردند که آقا «مملکت صاحب» دارد. مرادشان از صاحب مملکت، دیکتاتورها و مستبدینی بودند که بر کشور حکمرانی می‌کردند. امام به مردم تفهیم کرد که مملکت صاحب دارد و صاحب مملکت، خود مردم هستند. مردم هستند که انتخاب می‌کنند چه کسانی مسئولیت امور اجرایی، قانونی و نظارتی را بر عهده بگیرند و گردش مسئولیت در طول سال‌های پس از انقلاب شاهد این مدعا است.

یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی حفظ تمامیت ارضی کشور در طول تاریخ ایران است و تنها حکومتی که تا پای جان از تمامیت ارضی کشور دفاع کرده است. وقتی به نقشه‌های تاریخی ایران نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که نقشه‌ها روزبه‌روز کوچک‌تر شده‌اند و آخرین مرحله جدایی بحرین از ایران در زمان محمدرضا پهلوی است.

دستاورد دیگری که با انقلاب اسلامی مردم به دست یافتند تزریق روح اعتمادبه‌نفس و خوداتکایی در ملت از آغاز ورود غربی‌ها در ایران یعنی از اول قرن ۱۹ میلادی که پای غربی‌ها به ایران باز شد این باور در میان مردم ایران ترویج می‌شد که اگر پیشرفتی متصور است، اگر کار بزرگی باید بشود، باید به‌وسیله غربی‌ها بشود و ملت ایران توانائی ندارد.

استعمارگران دائماً به‌وسیله عوامل و دستیارانِ خودشان، با تحلیل‌های گوناگون، ملت ایران را تحقیر می‌کردند، به ملت ایران می‌باوراندند که نمی‌تواند و عُرضه پیشرفت علمی، توانایی کارکردن و روی پای خود ایستادن را ندارد، درحالی‌که امروز جوان، صنعتگر، دانشمند، سیاستمدار و مبلّغ ایرانی احساس توانایی می‌کند و در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی می‌درخشد.

رهبر معظم انقلاب در یکی از بیانات خود می‌فرمایند: برادران و خواهران من! ملت عزیز ایران! این مکتب، ما را در طول این 32 سال از گردنه‌های خطرناکی عبور داده است؛ سطح عزت ملی و شرافت بین‌المللی ما را بالا آورده است. کشور به برکت پیمودن این راه، در همان حدی که رعایت کرده است، پیشرفت کرده است؛ به سمت آرمان‌های خود پیش رفته است. ما باید رعایت کنیم، منتها همه جوانب را با هم.

اگر کسی یا جریانی بخواهد به نام عقل‌گرایی، از ارزش‌های اسلامی و انقلابی عدول کند، این انحراف است. اگر کسی بخواهد به‌وسیلهٔ عقل‌گرایی، در مقابل دشمن بی‌تقوایی به خرج بدهد، وابستگی به وجود بیاورد، این انحراف است، این خیانت است. آن عقلانیتی که در مکتب امام بزرگوار ما هست، اقتضا نمی‌کند که ما از خدعه دشمن غافل شویم، از کید او غافل شویم، از نقشه عمیق او غافل شویم، به او اعتماد کنیم، در مقابل او کوتاه بیاییم. هرچه که انسان در مقابل دشمن کوتاه بیاید، پشتوانه عظیم معنوی در درون کشور و درون ملت را از دست خواهد داد.

دستاورد بعدی انقلاب تدوین قانون اساسی با رای مردم است تدوین‌کنندگان قانون اساسی، با انتخاب ملت این کار را انجام دادند. این‌طور نبود که مثل حکومت‌های گذشته یک جمع خاصی تعیین شوند و آنها قانونی را برای مردم تصویب کنند؛ بلکه ملت خبرگانی را با شناسایی خود، بامعرفت خود انتخاب کردند و آنها قانون اساسی را تدوین کردند. بعد امام همین قانون اساسی را مجدداً در معرض آرای مردم قرارداد و رفراندوم قانون اساسی در کشور تشکیل شد.

امام از شروع مبارزات در سال 1343، با تكليف پيش رفت. به مردم و مسئولان هم اين درس را بارها گفت و تكرار كرد كه آنچه مهم است، تكليف است. ما تكليف را انجام مي‌دهيم، ترتّب نتيجه بر كار ما دست خداست. امام همين توصيه را به مسئولان امر مي‌كردند به اين كه اهل توكل، اعتماد به خدا و حسن‌ظن به پروردگار باشند.

بخش مهمى از معنويت در اسلام عبارت است از اخلاق، دورى از گناه، دورى از تهمت، دورى از سوءظن، دورى از غيبت، دورى از بددلى، دورى از جداسازى دل‌ها از يكديگر. امام بزرگوار اين چيزها را رعايت مي‌كرد، به مردم و مسئولان هم سفارش مي‌کرد.

امام توصيه مي‌كردند كه مغرور نشويم، خودمان را بالاتر از مردم ندانيم، خودمان را بالاتر از انتقاد ندانيم، بى‌عيب ندانيم. همه مسئولان طراز اول كشور اين را از امام شنيده بودند كه بايد آماده باشيم؛ اگر چنانچه از ما عيب گرفتند، نگویيم ما بالاتر از آن هستیم كه عيب داشته باشيم، بالاتر از اينيم كه به ما انتقادى وارد باشد.

یکی از آرمان‌های انقلاب قانونمداری و فردمحوری بوده است. امام و رهبر معظم انقلاب بارها اعلام کرده‌اند که از مسئولان انتظار دارند در صورت اشتباه، از مردم عذرخواهی کنند و مطمئن باشند که مردم شرایط سخت و سنگین در مراحل مختلف انقلاب مسئولیت را درک می‌کنند.

از اول پيروزى انقلاب، امام تكيه بر طبقات ضعفا را اصرار تاکید و توصيه كردند که تعبير «پابرهنگان» و «كوخ‌نشينان» جزو تعبيراتى بود كه در كلام امام بارها و بارها تكرار شد. ایشان به مسئولان اصرار داشتند كه به طبقات محروم برسيد.

یکی از توصیه‌های امام راحل به مسئولان پرهیز از اشرافيگرى بود بنابراین ما نبايد این توصیه‌ها را فراموش كنيم. آفت مسئوليت در يک نظامى كه متكى به آراء مردم و متكى به ايمان مردم است، اين است كه مسئولان به فكر رفاه شخصى بيفتند؛ به فكر جمع‌آورى براى خودشان بيفتند؛ در هوس زندگى اشرافيگرى، به اين در و آن در بزنند؛ اين آفت بسيار بزرگى است. امام خودش از اين آفت بكلى بركنار ماند و مسئولان كشور را هم بارها توصيه مي‌كرد كه به كاخ‌نشينى و به اشرافيگرى تمايل پيدا نكنند، سرگرم مال‌اندوزى نشوند، با مردم ارتباط نزديک داشته باشند.

امام اصرار داشت كه مسئولان از ميان مردم انتخاب شوند، از خود مردم باشند، وابستگى‌ها ملاک قبول مسئوليت‌ها نباشد. وابستگى به شخصيت‌ها، به فاميل‌ها، بلاى هزار فاميلى كه در دوران قاجار و دوران پهلوى بر سر اين كشور آمد، امام بزرگوار ما را نسبت به اين قضيه حساس كرده بود. گاهى در مقام تعريف از يک مسئولى مي‌گفتند: اين از دل مردم برخاسته است. ملاک را اين مي‌دانستند. از نظر امام بزرگوار، تكيه‌ به ثروت و تكيه به قدرت براى گرفتن مسئوليت، جزو خطرهاى بزرگ براى كشور و براى انقلاب بود.

رهبر معظم انقلاب با یادآوری حدود عدالت واخلاق می‌فرمایند: اگر به نام عدالت‌خواهى و به نام انقلابيگرى، اخلاق را زير پا بگذاريم، ضرر كرده‌ايم؛ از خط امام منحرف شده‌ايم. اگر به نام انقلابيگرى، به نام عدالت‌خواهى، به برادران خودمان، به مردم مؤمن، به كسانى كه از لحاظ فكرى با ما مخالفند، اما مي‌دانيم كه به اصل نظام اعتقاد دارند، به اسلام اعتقاد دارند، اهانت كرديم، آنها را مورد آزار و اذیت قرار داديم، از خط امام منحرف شده‌ايم. اگر بخواهيم به نام انقلابيگرى و رفتار انقلابى، امنيت را از بخشى از مردم جامعه و كشورمان سلب كنيم، از خط امام منحرف شده‌ايم.

با این اوصاف وظیفه نسل سوم و چهارم انقلاب، تلاش برای به ثمر رساندن تلاشی است که نسل‌های پیشین آغاز کرده‌اند. طبیعتاً سعى دشمن اين است تا با ناکارآمد نشان دادن نظام، این طور به مردم و جوانان القا کند که آینده کشور مبهم، و تيره‌وتار است و معلوم نيست كه چه خواهد شد و به كجا مى‌رسیم. اما باید بدانیم يأس، بزرگترين دشمن يک ملت است. بايد تلاش کنیم با جهاد تبین یعنی بیان دستاوردهای انقلاب در دوره 45‌ساله در کنار ضعف و مشکلات در دلهایمان شوری ایجاد کنیم که نتیجه آن تلاش برای اعتلای نام ایران اسلامی در منطقه و جهان است.

به یاد داشته باشیم دهه فجر روز ملی همه ایرانیان سراسر جهان است که دل‌هایشان برای استقلال، آزادی و سربلندی این کشور اسلامی می‌تپد و برای دستیابی ایران به قله‌های بلند علم، دانش و فناوری تلاش می‌کنند که این امر باعث ناامیدی دشمنان و امیدواری انقلاب اسلامی می‌شود.

شیرزاد عباسیان

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×