» سیاسی » این تیم عصبانی است
سیاسی - یادداشت

این تیم عصبانی است

خرداد 30, 1403۹:۰۲ ق٫ظ 50

محمد فاضل، جامعه‌شناس سرشناسی که پزشکیان او را به‌عنوان کارشناس فرهنگی به مناظره تلویزیونی آورده بود، در برابر پرسش مجری ناگهان از کوره در رفت و رفتاری خارج از شأن یک جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در پخش زنده از خود نشان داد.

حضور وزرا، معاونین و مشاورین سیاسی و فرهنگی دولت حسن روحانی در ستادهای انتخاباتی پزشکیان و همچنین در مناظرات تلویزیونی، این تصور را در ذهن تحلیل‌گران ایجاد کرده که دولت پزشکیان، دولت سوم روحانی خواهد بود.

فارغ از اینکه مسیری که پزشکیان در پیش گرفته برای آینده ایران مفید خواهد بود یا نه موضوع این نوشتار به عصبانیت حاکم بر ستاد تبلیغاتی پزشکیان می‌پردازد.

محمد فاضل، جامعه‌شناس سرشناسی که پزشکیان او را به عنوان کارشناس فرهنگی به مناظره تلویزیونی آورده بود، در برابر پرسش مجری ناگهان از کوره در رفت و رفتاری خارج از شأن یک جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در پخش زنده از خود نشان داد. اوج این بی‌نزاکتی در پرتاب میکروفون به سمت دکتر پزشکیان دیده شد که پزشکیان نیز مجبور شد خطاب به فاضلی بگوید «آرام».

هرچند فاضلی بعداً از این رفتار خود عذرخواهی کرد، اما آب‌رفته به جوی بازنمی‌گردد. وقتی یک استاد جامعه‌شناس می‌تواند این‌قدر ناگهانی عصبانی شود که حرمت مجلس، مراسم و مردم را نگه ندارد، این پرسش جدی مطرح می‌شود که در صورت رسیدن این افراد به مقام و منصبی، با منتقدان و مخالفان خود چگونه رفتار خواهند کرد؟

در طرف دیگر ماجرا، حضور محمدجواد ظریف در کاشان و گرگان که با اعتراض جمعی از حاضران همراه بود، جالب‌توجه بود. ظریف که پیش از این گفته بود روز بعد از انتخابات از رئیس‌جمهور پزشکیان استقبال خواهیم کرد و از حالا خود را پیروز انتخابات اعلام می‌کنند، مخالفان و منتقدان را اقلیت خواند و سخنان تندی علیه جمع حاضر زد. صدای رسا و بلند ظریف که به سمت جمعیت مخالف و منتقد بلند شده بود تا آنها را منکوب کند، چرا هنگام مذاکرات هسته‌ای و برجام این رفتارهای باصلابت را در برابر آمریکا و اروپا از خود نشان نداد؟ آیا طیف اصلاح‌طلب سخت‌گیری بر مردم را راحت‌تر از سخت‌گیری بر دشمنان می‌داند؟

تجربیات دو دهه اخیر من از طیف اصلاح‌طلبان این است که آنها درد مردم را می‌گویند؛ مثل مردم انتقاد می‌کنند، هم‌صدا با مردم می‌شوند تا رأی بیاورند؛ اما بعد از رسیدن به کرسی حکومت، هیچ ارزش و اهمیتی به دردها و نیازهای مردم نمی‌دهند و اتفاقاً خودشان عامل افزایش مشکلات می‌شوند. در همین دوره دولت روحانی شاهد تحقیر ملت در صف‌های مختلف مرغ و پیاز و غیره بودیم؛ انگار می‌خواهند با فشار وارد کردن بر مردم و ایجاد نارضایتی در اقشار مختلف جامعه از نظام امتیاز بگیرند! اینکه چرا آنها این همه فشار را در عرصه بین‌الملل به رقیبان و دشمنان وارد نمی‌کنند تا از جامعه بین‌الملل امتیاز بگیرند، یکی از ابهاماتی است که هیچ اصلاح‌طلبی نتوانسته به آن پاسخ دهد.

آیا این تیم با این روحیه خشن، عصبانی و ناشکیبایانه می‌تواند مملکتی را که انواع مشکلات ریز و درشت داخلی و خارجی دارد، با عقلانیت و صبوری اداره کند؟

نتیجه انتخابات هر چه باشد، قابل احترام است و همان‌طور که امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای تأکید دارند، میزان رأی ملت است. وظیفه اهالی رسانه نیز نقد و تبیین دیدگاه‌ها و رفتارهای نامزدهای انتخاباتی و افراد مؤثر حاضر در ستادهای تبلیغاتی نامزدهاست تا به‌رغم خود، مردم را با ویژگی‌های نامزد اصلح آشنا کنند و آگاهی‌بخشی کنند. طبق نظرسنجی‌های رسمی، این امیدواری وجود دارد که مردم روز شنبه هشتم تیرماه با حضور در پای صندوق‌های رأی، به همان مسیر طی شده توسط شهید رئیسی رأی دهند و خون تازه‌ای در رگ‌های سیاسی، اجتماعی و معیشتی کشور جاری کنند.

فرهاد روزبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×