» اجتماعی » بارش‌ها حال تالاب‌های چالدران را خوب کرد
اجتماعی - پیشخوان - چالدران - گفتگو
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان چالدران :

بارش‌ها حال تالاب‌های چالدران را خوب کرد

بهمن 15, 1402۲:۴۲ ب٫ظ 60

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان چالدران خبرداد: بارش‌هایی زمستانی اخیر موجب افزایش آب و شادابی تالاب‌هایی چالدران شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، حجت آذریار رییس اداره محیط‌زیست چالدران در گفتگو با خبرنگار «آذرسسی» اظهار داشت: در نتیجه بارش‌های زمستانی هفته‌های اخیر در حوزه شهرستان چالدران شاهد بهبود وضعیت آبی و شادابی این میراث‌های طبیعی در این شهرستان هستیم.

 رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست چالدران گفت: باتوجه‌به اینکه تأمین عمده حقابه تالاب‌هایی این شهرستان از طریق بارش باران به‌خصوص برف بوده و نظر به کمبود سطح نزولات جوی در سالیان گذشته باعثی کمبود آب و خشکی تالاب‌های شهرستان شده بود؛ ولی باتوجه‌به بارش‌های زمستانی اخیر تالاب‌های چالدران جان دوباره گرفتند.

وی ادامه داد: تابستان امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها در این منطقه، برخی از تالاب‌ها با کاهش آب مواجه شده بودند که حال باتوجه‌به تقویت منابع آبی در حوزه این شهرستان، حق آبه تالاب‌ها در موعد مقرر رهاسازی خواهد شد و مشکلی ازاین‌جهت نخواهیم داشت.

آذریار تصریح کرد: در ۱۰ سال گذشته بدون استثنا تمامی تالاب‌های ایران یا خشک شده‌اند یا بخش زیادی از آب خود را ازدست‌داده‌اند. البته فقط کاهش بارش یا افزایش تبخیر عامل خشکی تالاب‌ها نبوده است. بر اساس تحلیل کارشناسان و بررسی داده‌های شرکت‌ها و سازمان‌های متولی آب، کشاورزی، محیط‌زیست و… ایجاد موانع سازه‌ای مثل سدسازی بر بستر رودخانه‌ها و مسیل‌های منتهی به تالاب‌ها و دریاچه‌ها و افزایش سطح زیر کشت و توسعه کشاورزی و باغی در محدوده تالاب‌ها و حتی در اراضی شیب‌دار دلیل اصلی مکیدن سهم اکوسیستم‌های تالابی و عامل خشکی آنهاست.

 آذریار تصریح کرد: شهرستان چالدران از شهرهای شمالی استان آذربایجان‌غربی است که دارای سه تالاب مصوب قانون حفاظت و احیاء تالاب‌ها به نام ناور، پیراحمد کندی و زاویه سفلی است.

 وی گفت: شهرستان چالدران از شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی است که دارای سه تالاب مصوب قانون حفاظت و احیاء تالاب‌ها به نام ناور، پیراحمد کندی و زاویه سفلی است.

وی افزود: وضعیت تالاب نسبت به سال گذشته بهتر شده است و مسئولان باید تلاش کنند از ظرفیت مردم محلی برای حفاظت از تالاب استفاده کرده و با همکاری مردم جهت احیای تالاب‌های شهرستان اقدام گردد.

آذریار در ادامه تصریح کرد: تالاب‌های موجود ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر به شهرستان چالدران است که این امر مستلزم همکاری اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری شهرستان می‌باشد.

 رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست چالدران افزود: باتوجه‌به وجود تغذیه مناسب و امنیت حاکم در تالاب‌ها شهرستان چالدران این امکان را فراهم کرده که هر ساله حضور انواع پرندگان مهاجر در آنها افزایش یابد.

 وی یادآور شد: جهت حفظ و حراست از گونه‌های زیستی در تالاب‌های چالدران، این مناطق همواره به‌صورت مستمر مورد پایش میدانی قرار می‌گیرد.

پایان خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×