» اجتماعی » بازار نوشت‌افزار در آذربایجان غربی بر پاشنه گرانی می‌چرخد
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان - تیتر یک
در آستانه بازگشایی مدارس؛

بازار نوشت‌افزار در آذربایجان غربی بر پاشنه گرانی می‌چرخد

شهریور 7, 1402۹:۴۸ ق٫ظ 10

بررسی میدانی در بازار لوازم التحریر نشان می‌دهد که قیمت کالاهای مورد نیاز مدارس و انواع نوشت افزار افزایش چندین برابری داشته است.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک؛ شمارش معکوس برای فرارسیدن ماه مهر آغاز شده است، دانش‌آموزان تا سه هفته دیگر راهی مدرسه می‌شوند، تب‌وتاب خرید لوازم‌التحریر، نوشت‌افزار و لباس فرم مدرسه در برخی مناطق ارومیه داغ است.

والدین نیز باید خود را برای خرید کیف، کفش، لباس فرم، نوشت‌افزار و پرداخت هزینه سرویس و شهریه مدارس آماده کرده‌اند؛ اما موضوع افزایش قیمت‌ها طی سال‌های اخیر با التهاب بازار و نوسانات قیمت روزهای پرالتهابی را برای والدین به ارمغان آورده است.

قیمت نوشت‌افزار و کیف و کفش مدارس به‌قدری گران است که بیشتر مردم امسال تمایل چندانی به خرید ندارند و یا به دنبال آن هستند تا محصولاتی را خریداری کنند که از نظر ریالی قیمت پایین‌تری داشته باشد.

گرانی لوازم‌التحریر باعث شرمندگی برخی والدین شده است

اگر چرخشی در سطح بازار داشته باشید متوجه خواهید شد که بیشتر والدین به دلیل تورم بالا امکان خرید لوازم‌التحریر کودکان خود را نداشته و با دست‌خالی و روسیاه در حال بازگشت به منزلشان هستند.

چرا که در بازار امسال اگر یک دانش‌آموز ابتدایی بخواهد وسایل موردنیاز را تهیه کند چیزی حدود یک میلیون تومان هزینه لازم است آن هم در شرایطی که با این هزینه صرفاً باید وسایل درجه چندم را خرید.

برای تهیه گزارش از بازار نوشت‌افزار وارد فروشگاه بزرگ لوازم‌التحریر می‌شوم؛ لوازم‌التحریرهای دخترانه با انواع نقش و رنگ‌های مختلفی باسلیقه خاصی در قفسه‌های مغاره چیده شده است که چشم هر مشتری به‌خصوص دانش‌آموزان دختر را می‌نوازد و در گوشه دیگر سالن نوشت‌افزارهای پسرانه با شخصیت‌های کارتونی و رنگ‌های آبی و قهوه‌ای با قیمت‌های گزاف زیبایی خاصی به سالن داده است.

به قیمت‌های درج شده بر روی کالاها نگاهی می‌کنم، اگر دانش‌آموز بخواهد یک بسته مدادرنگی داشته باشد ۵۰ هزار تومان حداقل باید پرداخت کند و در نهایت مجموع خرید برای یک دانش‌آموز کلاس‌اولی البته بدون خرید کوله‌پشتی، چیزی حدود یک میلیون تومان می‌شود.

نسل جدید گوش شنوایی برای شنیدن ندارند

والدینی به همراه دو فرزند خود در گوشه‌ای از فروشگاه در حال جروبحث هستند، کنارشان رفته و به بهانه نگاه‌کردن به نوشت‌افزارها متوجه گلایه پدر خانواده می‌شوم که به فرزند پسر خود می‌گویند؛ بهتر است از همان کیف سال قبل خودت استفاده بکنید چرا که توانایی خرید کوله‌پشتی را ندارم.

اما انگار نسل جدید گوش شنوایی برای شنیدن ندارند، از پدر اصرار و از سوی پسر انکار است، که باید با کیف نو به مدرسه برود وگرنه پیش دوستانش باید خجالت‌زده می‌شود.

 قیمت‌ها سرسام‌آور است

به سراغش مادر خانواده می‌روم و از قیمت‌ها سؤال می‌کنم، این مادر که نظاره‌گر جر و بحث‌های همسر و پسرش بود، آهی ازته‌دل سر می‌کشد و می‌گوید: قیمت‌ها سرسام‌آور است.

وی در ادامه می‌گوید: راضی‌کردن دخترم راحت‌تر از پسرم است، در دفترهای معمولی هم می‌شود نوشت؛ اما بچه‌های الان نمی‌پذیرند و دفترهایی را انتخاب کرده‌اند که برای هر کدام از دفترها باید ۱۵۰ هزار تومان پول بدهم.

هیچ نظارتی بر روی کالاها وجود ندارد

سراغ خانواده دیگری که مشغول خرید لوازم‌التحریر برای کودک خود بودند می‌روم از قیمت‌های گزاف و البته بدون نظارت گلایه می‌کنند.

مجید سبزی که خود را کارمند یکی از ادارات معرفی کرد، در گفتگو با خبرنگار حرف رک بیان کرد: قیمت‌ها افزایش صددرصدی دارند و مردم توانایی خرید را ندارند.

این شهروند بیان کرد: اگر بخواهیم کیف موردنظر دو فرزندم را بخرم باید چیزی حدود دو میلیون پول پرداخت کنم.

وی عنوان کرد: قیمت‌ها در مغازه‌ها و در مناطق مختلف کاملاً متفاوت است، و هیچ نظارتی از متولیان امر نیست.

سبزی عنوان کرد: اگر هم به قیمت‌های گزاف و سلیقه‌ای که گلایه کنیم از سوی فروشنده محکوم می‌شویم.

وی گفت: فروشندگان در مقابل گلایه شهروندان می‌گویند؛ این گرانی‌ها علتش ما نیستیم ما هم مثل مردم عادی از چنگ این گرانی گریزانیم، کاری از دستمان برنمی‌آید.

 با وضعیت گرانی امروز دیگر نمی‌شود نیازهای ضروری را تهیه کرد

مادر یکی از دانش‌آموزان که سرپرست خانواده هم است، در گفتگو با خبرنگار حرف رک؛ عنوان کرد: به دلیل گرانی وسایل موردنیاز فرزندم مجبور شدم کیف کهنه پارسال و یک سری ملزومات دیگر را که مندرس شده بود برای سال تحصیلی جدیدش استفاده کنم، با وضعیت گرانی امروز دیگر نمی‌شود نیازهای ضروری را تهیه کرد چه برسد به وسایل موردنیاز درس‌خواندن.

اجرای طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی در استان آذربایجان غربی

حسین نجف‌زاده مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار حرف رک؛ اظهار کرد: به‌منظور نظارت بر بازار کالاهای مصرفی سال تحصیلی طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس از اول شهریور تا ۱۵ مهر اجرا می‌شود.

وی گفت: باتوجه‌به نزدیک‌شدن به آغاز سال تحصیلی و افزایش تقاضا برای خرید اقلام موردنیاز دانش‌آموزان از قبیل لوازم‌التحریر، لباس، کیف و کفش و همچنین هزینه مربوط به سرویس مدارس، و ضرورت نظارت بر بازار کالاهای مزبور، تعزیرات حکومتی استان نسبت به برگزاری طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس از ابتدای شهریور تا ۱۵ مهر هم‌زمان با سراسر کشور اقدام می‌کند.

نجف‌زاده گفت: تعزیرات حکومتی استان در اجرای این طرح با راه‌اندازی گشت‌های مشترک با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی و بازرسی‌های میدانی از اصناف برخورد سریع و قانونی با تخلفات احتمالی به‌ویژه گران‌فروشی در محل برخورد می‌کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×