» اجتماعی » پرندگان مهاجر به دریاچه ارومیه بازگشتند
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان آذربایجان غربی مطرح کرد:

پرندگان مهاجر به دریاچه ارومیه بازگشتند

مرداد 17, 1403۱:۲۲ ب٫ظ 40

 مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با توجه به شرایط زیستی مطلوب در دریاچه ارومیه، پرندگان مهاجر پس از حداقل پنج سال دوباره این دریاچه را برای گذراندن تابستان انتخاب کرده‌اند.

سعید شهند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» با اشاره به بهبود وضعیت دریاچه ارومیه و حضور پرندگان مهاجر در نگین فیروزه‌ای آذربایجان غربی اظهارکرد: بهبود قابل توجه حجم و پهنه آبی دریاچه ارومیه در تابستان امسال نسبت به پنج سال گذشته، موجب شده تا پرندگان مهاجر، از جمله فلامینگوها، این دریاچه را برای تابستان گذرانی برگزینند و به تالاب‌های اقماری پارک ملی مهاجرت نکنند.

وی افزود: در سال‌های اخیر به دلیل وضعیت نامطلوب دریاچه ارومیه در فصل تابستان، پرندگان مهاجر تالاب‌های اقماری پارک ملی مانند تالاب درگه سنگی، سولدوز و کانی برازان را برای تابستان گذرانی انتخاب می‌کردند.

شهند همچنین اشاره کرد: این تالاب‌ها نیز در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارند و حجم و پهنه آبی آن‌ها نسبت به تابستان سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است. این شرایط برای حضور پرندگان بسیار مناسب بوده و به نوعی کم‌نظیر است.

مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی تصریح کرد: بازگشت پرندگان مهاجر به دریاچه ارومیه نشان‌دهنده بهبود شرایط زیست محیطی این منطقه است. این موفقیت نتیجه تلاش‌های مستمر در احیای دریاچه ارومیه و مدیریت مناسب منابع آبی است که باعث شده تا دوباره شاهد حضور این پرندگان زیبا در این منطقه باشیم.

وی همچنین افزود:حضور پرندگان مهاجر در دریاچه ارومیه نه تنها نشان‌دهنده بهبود وضعیت زیست محیطی است، بلکه به جذب گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت نیز کمک می‌کند. این امر می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری و ارتقاء آگاهی‌های محیط زیستی در منطقه کمک شایانی کند.

مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی با تأکید بر اهمیت حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی گفت: تلاش‌ها برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری باید ادامه یابد. همکاری مردم، نهادهای دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد در این زمینه بسیار حیاتی است و می‌تواند به حفظ و توسعه پایدار این زیستگاه‌ها کمک کند.

انتهای خبر/ و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×