» اخبار استان » به‌خاطر امام حسین تشنگی را تحمل می‌کنم
اخبار استان - گزارش و تحلیل
حال و هوای روزه اولی‌ها در ماه مبارک رمضان؛

به‌خاطر امام حسین تشنگی را تحمل می‌کنم

اسفند 23, 1402۱:۴۴ ب٫ظ 80

ماه رمضان که به‌عنوان ماه میهمانی خدا و زمانی برای رحمت و مغفرت شناخته می‌شود، فرصتی استثنایی برای مسلمانان جهت تزکیه نفس و تقویت روحانیت از طریق اعمال عبادی متنوع و معنوی فراهم می‌آورد.نخستین تجربه روزه‌داری روزه اولی‌ها هم به‌یادماندنی و هم شاید با استرس همراه باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» ماه رمضان، که نهمین ماه تقویم هجری قمری است، از اهمیت ویژه‌ای در میان مسلمانان برخوردار است این ماه به عنوان ماه میهمانی خدا، ماه رحمت، مغفرت و برکت شناخته می‌شود در این ماه، مسلمانان به عبادت و روزه‌داری اهتمام ویژه‌ای دارند و اعمال و دعاهای مخصوصی برای آن توصیه شده است.

بر اساس احادیث، در ماه رمضان درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود. شب قدر، که شب نزول قرآن است، نیز در این ماه قرار دارد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همچنین، برخی دیگر از کتاب‌های آسمانی مانند تورات و انجیل نیز در این ماه نازل شده‌اند.

ماه رمضان فرصتی برای تزکیه نفس و تقویت روحانیت است و مسلمانان با انجام اعمالی چون تلاوت قرآن، دعا، نماز، استغفار و کمک به نیازمندان، سعی در بهره‌برداری حداکثری از این ماه دارند.

ماه رمضان، ماهی است که در آن قرآن نازل شده و به عنوان راهنمایی برای مردم و دلایل روشن هدایت و تمیز حق از باطل شناخته شده است¹. این ماه، تنها ماهی است که نام آن در قرآن آمده¹ و به عنوان ماهی که برتر از هزار ماه است، معرفی شده است.

در این ماه، مسلمانان به انجام اعمال عبادی مختلفی مانند تلاوت قرآن، احیای شب‌های قدر، دعا، نماز، استغفار، افطاری‌دادن و کمک به نیازمندان می‌پردازند همچنین، از وقایع مهم این ماه می‌توان به نزول قرآن در شب قدر و شهادت حضرت علی (ع)، نخستین امام شیعیان، در بیست و یکم ماه اشاره کرد. امام حسن مجتبی (ع) نیز در پانزدهم این ماه متولد شده است.

ماه رمضان فرصتی برای تزکیه نفس و تقویت روحانیت است و مسلمانان با انجام اعمالی چون تلاوت قرآن، دعا، نماز، استغفار و کمک به نیازمندان، سعی در بهره‌برداری حداکثری از این ماه دارند در جوامع اسلامی، آداب و رسوم گوناگونی همچون مهمانی‌ها و مراسمات جمعی، نظافت مساجد و اماکن مذهبی، مراسم آشتی‌کنان و پخت انواع شیرینی‌ها و غذاها برای ماه رمضان شکل گرفته است.

 

 خواص و فواید روزه‌گرفتن برای سلامت درمان و زیبایی

غذاهای فرآوری شده مانند نان، کیک و پیتزا حاوی افزودنی‌های بسیار زیادی هستند. این مواد افزودنی ممکن است به سموم در بدن تبدیل شود برخی از آن‌ها تولید محصولات نهایی پیشرفته گلیکاسیون را ترویج می‌کنند بیشتر این سموم در چربی‌ها ذخیره می‌شوند. چربی هنگام روزه‌داری سوزانده و سموم آزاد می‌شوند. کبد، کلیه‌ها و دیگر ارگان‌ها بدن در سم‌زدایی دخیل هستند.

 استراحت دستگاه گوارش از فواید روزه‌گرفتن

در طول روزه‌داری اندام‌های گوارشی استراحت می‌کنند عملکرد طبیعی فیزیولوژیک، به‌ویژه به تولید ترشحات گوارشی ادامه دارد؛ اما به میزانی کاهش می‌یابد این تمرین به حفظ تعادل مایعات در بدن کمک می‌کند. تجزیه غذا در نرخ‌های ثابت رخ می‌دهد انتشار انرژی نیز از الگوی تدریجی پیروی می‌کند. اما روزه‌گرفتن باعث توقف تولید اسیدهای چرب در معده نمی‌شود به همین دلیل است که به بیماران مبتلا به زخم معده توصیه می‌شود که بااحتیاط روزه بگیرند.

روزه‌گرفتن برای کاهش قند خون

روزه‌گرفتن میزان تجزیه گلوکز را افزایش می‌دهد تا بدن بتواند انرژی بگیرد؛ بنابراین تولید انسولین را کاهش می‌دهد و لوزالمعده استراحت می‌کند گلیکوژن برای تسهیل تجزیه گلوکز تولید می‌شود در نتیجه روزه، کاهش قند خون است که به‌ویژه برای بیماران دیابتی مفید است.

روزه یکی از روش‌های غیردارویی کاهش فشارخون است این بیماری به بیماران قلبی و کاهش خطر آترواسکلروزیس کمک می‌کند آترواسکلروزیس مسدودکردن رگ‌ها توسط ذرات چربی است. در طول روزه‌گرفتن گلوکز و بعد از آن، ذخیره‌های چربی برای تولید انرژی مورداستفاده قرار می‌گیرند نرخ متابولیک در طی روزه‌گرفتن کاهش می‌یابد هورمون‌هایی مانند آدرنالین و نورو آدرنالین نیز کاهش می‌یابد این باعث می‌شود سوخت ثابت و محدود باشد فایده این کار کاهش فشارخون است.

افزایش تجزیه چربی با روزه‌گرفتن

اولین واکنش بدن به روزه تجزیه گلوکز است وقتی ذخیره گلوکز تمام می‌شود کتوسیز شروع می‌شود این تجزیه چربی‌ها انرژی آزاد می‌کنند. چربی‌های ذخیره شده در کلیه و ماهیچه‌ها برای آزادکردن انرژی، شکسته می‌شوند.

ترک عادات بد با روزه‌گرفتن: رمضان زمان مناسبی برای ترک عادات بد است؛ چون باید کل روز را روزه بگیریم؛ مانند سیگارکشیدن و غذاهای شیرین نباید در طی ماه رمضان خورده شود ترک عادت در زمانی که در یک گروه انجام می‌شود و یافتن آن در طی ماه رمضان بسیار آسان‌تر است توانایی روزه‌گرفتن برای کمک به ما برای کاهش عادات بد قابل‌توجه است. روزه‌گرفتن بهبود رژیم غذایی سالم را بهبود می‌بخشد.

 رمضان بهترین فرصت برای تقویت مناسبات اجتماعی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شاهرخ اصغری در خصوص ایام ماه مبارک رمضان عنوان کرد: ماه رمضان بهترین فرصت برای تقویت مناسبات اجتماعی دین در جامعه است و محافل بزرگ تلاوت قرآن، نمازهای جماعت، مجالس وعظ و قرائت ادعیه، سفره‌های اطعام نیازمندان، صله‌رحم و غیره، علاوه بر طراوت بخشیدن به فضای معنوی جامعه، پیام وحدت و همدلی بین مسلمین را منتشر می‌کند. شایسته است در ترویج و برگزاری این مراسم، همه سهیم باشیم و خود را از فیوض آن بهره‌مند کنیم.

وی تأکید کرد: یادآوری احکام شرعی، به‌ویژه در این ایام، ضروری است تا از فراموشی آن‌ها جلوگیری شود. همچنین، فضیلت‌های روزه‌گرفتن را موردتوجه قرار دادند و از جمله آن‌ها، تقویت اراده برای خودشناسی و خداشناسی را برشمردند تا انسان در غفلت زندگی نکند.

اصغری در ادامه، به دعای ۳۷ صحیفه سجادیه اشاره کرد که مخصوص دعای ورود به ماه مبارک رمضان است. این دعا، همانند دیگر دعاهایی که از امامان و معصومین نقل شده، دارای ویژگی‌های خاصی است، از جمله آغاز با حمد و ستایش خداوند.

وی همچنین به دو نوع هدایت اشاره کرد و گفت: هدایت تکوینی و هدایت تشریعی هدایت تشریعی از طریق آموزش و قرآن به انسان‌ها منتقل می‌شود، درحالی‌که هدایت تکوینی، غیرآموزشی است و خداوند اسبابی را در مسیر زندگی انسان قرار می‌دهد تا او به خیروبرکت دست یابد.

وی خاطرنشان کرد: حمد به معنای به‌رسمیت‌شناختن پتانسیل طرف مقابل است، درحالی‌که شکر نشان‌دهنده قدردانی از محبتی است که به ما شده است. این تفاوت‌ها نشان‌دهنده عمق و غنای مفاهیم دینی و اهمیت درک صحیح آن‌ها در زندگی روزمره ما هستند.

نگران این هستم نتوانم کامل روزه بگیرم

ندا کاظمی روزه اولی ارومیه می‌گوید: اولین‌بار است که تجربه روزه‌داری را دارم کمی‌نگران هستم که می‌توانم روزه‌ام را کامل بگیرم یا نه؛ هم‌زمان هیجان‌زده هستم.

وی ادامه داد: من همیشه می‌خواستم بخشی از این سنت معنوی باشم و امسال تصمیم گرفتم که این کار را انجام دهم و همراه با بزرگ‌ترهای خودم روزه کامل بگیرم.

کاظمی گفت: برای اینکه بتوانم راحتر برای سحری بیدار بشوم ساعت خواب خودم را تنظیم کردم همچنین سعی کردم با خوردن غذاهای سالم‌تر و کمتر، بدنم را آماده کنم.

وی یادآور شد: فکر می‌کنم دوری از آب بیشترین چالش را برای من دارد، به‌خصوص در روزهای گرم و امیدوارم که بتوانم تمام ماه را به‌خوبی پشت سر بگذارم و از فواید معنوی آن بهره‌مند شوم.

بخاطر امام حسین تشنگی را تحمل کردم

صبا وکیلی یکی دیگر از روزه اولی اهل ارومیه گفت: من طی سال‌های که به سن تکلیف نرسیده بودم روزه کله‌گنجشکی می‌گرفتم و خیلی دوست داشتم من هم مانند پدر و مادرم روزه کامل بگیرم.

وی ادامه داد: امسال سال اولی است که می‌توانیم به طور کامل روزه بگیرم و به‌خاطر این موضوع حال بسیار خوبی دارم و خیلی خوشحال و در زمان سحری احساس بزرگسالی می‌کنم.

صبا گفت: اولین روزی که می‌خواستم روزه بگیرم کمی احساس می‌کردم که روزه‌گرفتن بسیار سخت باشد و امام وقتی یاد امام حسین می‌افتادم که چند روز آب نخورده بود به‌خاطر امام حسین این روزه گرفت سخت نبود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که روزه خود را باز کردم و بر سر سفره افطار نشستم دیدم که روزه‌گرفتن تا آن حد هم سخت نیست و به این نتیجه رسیدم که خدا خودش کمک کرده تا بتوانم به‌راحتی روزه بگیرم و مشکلی برایم پیش نیاید.

صبا گفت: بعد از اینکه افطار کردم دعا کردم تا همه بچه‌های که به سن تکلیف رسیده‌اند بتوانند روزه بگیرند و همیشه سالم باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×