» اجتماعی » بهره‌برداری از باغ پسته یکپارچه هوشمند پلدشت
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
با حضور استاندار آذربایجان‌غربی صورت گرفت؛

بهره‌برداری از باغ پسته یکپارچه هوشمند پلدشت

خرداد 23, 1403۱:۰۰ ب٫ظ 20

با حضور استاندار آذربایجان‌غربی بهره‌برداری از فاز دوم باغ پسته یکپارچه هوشمند ۳۴۰ هکتاری در روستای قورشاقلوی پلدشت آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»؛ صبح امروز با حضور محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی بهره‌برداری از فاز دوم باغ پسته یکپارچه هوشمند ۳۴۰ هکتاری در روستای قورشاقلوی پلدشت آغاز شد.

برای احداث این باغ یکپارچه ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده و برای ۲۰۰ نفر از افراد بومی منطقه فرصت اشتغال ایجاد شده است.

در فاز دوم ۲۲۰ هکتار از این باغ پسته امروز افتتاح شد که باغ پسته یکپارچه هوشمند قورشاقلو بزرگترین باغ پسته یکپارچه هوشمند کشور است.

خاطرنشان می‌شود که براساس گفته‌های محمدصادق معتمدیان استاتدار آذربایجان‌غربی، در راستای احیای دریاچه ارومیه و حفظ معیشت مردم منطقه، اقدامات مهمی در دست اجرا است که یکی از این اقدامات، طرح ۳ هزار هکتاری کاشت درختان پسته و گردو در شمال آذربایجان‌غربی است.

این طرح به منظور جایگزینی درختان سیب با درختان کم‌آب‌بر پسته و گردو، همزمان با افزایش درآمد کشاورزان و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی اجرا شده است بنابراین این اقدام می‌تواند به عنوان الگویی موفق برای دیگر باغداران منطقه معرفی شود.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، در مصاحبه‌ای با خبرنگاران با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در مردمی‌سازی امور، تاکید کرده بود که همراهی مردم در اجرای سیاست‌هایی نظیر تغییر الگوی کشت، نیازمند تبیین برنامه‌ها و افزایش آگاهی از طریق رسانه‌ها، به‌ویژه صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی است.

معتمدیان همچنین به اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم اشاره کره و افزود: در کنار اجرای طرح کشت جایگزین، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری و تداوم نهضت گلخانه‌ای نیز با جدیت دنبال می‌شود.

بنابراین مردم نقش اصلی را در حوزه نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه دارند و همکاری مردم منطقه در اجرای طرح تغییر الگوی کشت که به افزایش درآمد آنها کمک می‌کند و همچنین جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از حقابه دریاچه ارومیه، بسیار حیاتی است. مردم باید با دستگاه‌های مربوطه همکاری لازم را داشته باشند تا به نتایج مطلوب دست یابیم.

بنابراین، مردم نقش اصلی را در حوزه نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه دارند و همکاری مردم منطقه در اجرای طرح تغییر الگوی کشت که به افزایش درآمد آنها کمک می‌کند و همچنین جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از حقابه دریاچه ارومیه، بسیار حیاتی است. مردم باید با دستگاه‌های مربوطه همکاری لازم را داشته باشند تا به نتایج مطلوب دست یابیم.

علاوه بر آن، دولت و نهادهای محلی باید با فراهم کردن آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم، کشاورزان را در فرآیند تغییر الگوی کشت یاری کنند. ارائه تسهیلات مالی و فنی به کشاورزان برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و بهره‌برداری از روش‌های کم‌آب‌بر نیز ضروری است. همچنین، استفاده از فناوری‌های پیشرفته در مدیریت منابع آب و پایش مستمر وضعیت دریاچه، می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند.

در نهایت، مشارکت فعالانه تمامی اقشار جامعه و دستگاه‌های دولتی در این برنامه‌ها، نه تنها به احیای دریاچه ارومیه بلکه به توسعه پایدار و افزایش کیفیت زندگی مردم منطقه منجر خواهد شد. تداوم اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت حفظ منابع آبی و روش‌های کارآمد مدیریت آن، نقشی کلیدی در دستیابی به این اهداف خواهد داشت.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×