» اجتماعی » بیش از 500 هزار هکتار زیر کشت پاییزه رفت
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان - گفتگو
جهش در کشاورزی آذربایجان‌غربی:

بیش از 500 هزار هکتار زیر کشت پاییزه رفت

آذر 16, 1402۹:۰۸ ق٫ظ 50

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: بیش از 500 هزار هکتار در آذربایجان‌غربی با 109 هزار هکتار محصولات پاییزه آبی و حدود 400 هکتار زیر کشت محصولات پاییزه دیم اختصاص یافت.

علی دیانتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» اظهار کرد: بیش از ۵۰۰ هزار هکتار اراضی استان به کشت پاییزه اختصاص‌یافته است که از این مساحت، ۱۰۹ هزار هکتار زیر کشت محصولات پاییزه آبی قرار گرفته و حدود ۴۰۰ هزار هکتار نیز مختص کشت محصولات پاییزه دیم شده است.

وی افزود: این میان، ۱۸۷ هزار هکتار زمین در قالب طرح جهش تولید در دیم‌زارها برای کشت گندم دیم به کار گرفته شده است که محصولات پاییزه آبی شامل گندم، جو، و کلزا هستند، درحالی‌که محصولات پاییزه دیم شامل گندم، جو، حبوبات، دانه‌های روغنی و نباتات علوفه‌ای است.

وی با بیان اینکه، کشت نخود، کاملینا، گلرنگ و علوفه‌ها به‌صورت انتظاری ادامه دارد، تصریح کرد: از ۳۵۰ هزار هکتار زیر کشت در دیم‌زارها، تاکنون ۲۱۴ هزار هکتار از آن محقق شده و از مجموع سطح ابلاغی برای کشت دیم گندم ۱۸۷ هزار هکتار استفاده شده که تمامی این هدف به نتیجه رسیده است.

دیانتی بیان کرد: برنامه ابلاغی برای کشت نخود نیز به میزان ۷۰ هزار هکتار تعیین شده که تاکنون ۳۶ درصد از آن اجرا شده است. همچنین، در زمینه کشت نباتات علوفه‌ای، ۱۰ درصد از هدف یک هزار و ۸۰۰ هکتاری ابلاغی به کشت رفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی عنوان کرد: ۱۸ شهرستان با ۶۳ مرکز جهاد کشاورزی و یک هزار و ۳۳۴ روستا در اجرای این طرح مشارکت دارند.

وی بیان کرد: تاکنون ۱۳ هزار و ۷۰۵ تن بذر گندم و ۳۷۵ تن بذر جو گواهی شده و توزیع شده‌اند، همچنین، ۱۱ هزار تن بذر گندم و ۱۵۷ تن بذر جو در کشت پاییزه توزیع شده است. از سطح زیر کشت محصولات زراعی در قالب طرح جهش تولید در دیم‌زارها، حدود ۳۳ هزار هکتار زیرپوشش بیمه قرار گرفته است.

دیانتی به نقدهایی اشاره کرد و از مسئولان خواست تا به مسائلی مانند کمبود بذر اصلاح شده برای نخود پاییزه، بالابودن هزینه تولید حبوبات به دلیل کمبود و گرانی علف‌کش‌های اختصاصی، کمبود ماشین‌آلات در برداشت حبوبات، عدم پرداخت به‌موقع خسارت‌ها از سوی صندوق بیمه، و متناسب نبودن سطوح برنامه ابلاغی با پتانسیل‌های موجود در شهرستان‌ها توجه ویژه داشته باشند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×