» اجتماعی » تالاب‌های دریاچه ارومیه میزبان بیش از ۳۰ هزار بال فلامینگو شد
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک
هم‌زمان با فصل مهاجرت؛

تالاب‌های دریاچه ارومیه میزبان بیش از ۳۰ هزار بال فلامینگو شد

تیر 27, 1402۸:۰۷ ق٫ظ 50

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان غربی گفت: هم‌زمان با فصل مهاجرت، بیش از 30 هزار فلامینگو مهمان دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن شد.

سعید شهندی در گفتگو با خبرنگار حرف رک؛ با بیان اینکه همه ساله دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن میزبان فلامینگوها است، اظهار کرد: این پرندگان از اواخر خردادماه به این منطقه مهاجرت کرده و تا زمانی که شرایط زیستی و تغذیه مناسب باشد در این تالاب‌ها ماندگار هستند.

وی با بیان اینکه، ۶۰ درصد این پرندگان را فلامینگوهای جوان را تشکیل می‌دهد، افزود: شاخص ما حضور پرنده فلامینگو در این منطقه است که نویدبخش روزهای خوبی برای دریاچه ارومیه است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان غربی تصریح کرد: طی این مدت، پرندگان مهاجر و فرودآمده در دریاچه ارومیه، آشیانه پردازی کرده و در ضلع جنوبی دریاچه ارومیه جوجه‌آوری می‌کنند.

شهند بیان کرد: فلامینگوها مدتی به دلیل عمق کم آب و دسترسی آسان به جلبک‌ها در تالاب دورگه سنگی به استراحت و تغذیه پرداخته و سپس کوچ خود را به مناطق جنوبی‌تر ادامه می‌دهند.

شهند بیان کرد: این پرندگان تا اواسط مردادماه که تالاب «دورگه سنگی» از آب مناسب برخوردار است، در این تالاب ماندگار خواهند بود و به‌تدریج به تالاب‌های دیگر منطقه از جمله سولدوز نقده و کانی برازان مهاباد مهاجرت می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان غربی به مقصدهای اصلی این پرندگان اشاره کرد و افزود: این پرندگان به‌صورت دسته‌جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کنند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهم‌ترین زیستگاه آن در ایران است.

شهند تصریح کرد: به‌طورکلی فلامینگوهای دریاچه ارومیه سه مقصد مهاجرتی شامل اقیانوس هند در جنوب شرق کشور، تالاب شادگان در جنوب کشور و حوضه دریای مدیترانه در منطقه شمال آفریقا برای خود انتخاب می‌کنند.

وی تصریح کرد: مطالعات در حوزه جمعیت‌شناسی این پرنده توسط اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی انجام می‌شود و کارشناسان حیات‌وحش با حلقه گذاری جوجه‌های فلامینگو مسیرهای مهاجرتی این گونه را شناسایی می‌کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×